تاریخ انتشار : سه شنبه 2 شهریور 1400 - 20:33
کد خبر : 10063

یک تی‌شرت و این همه پیام!

یک تی‌شرت و این همه پیام!

اخیرا تی‌شرتی در آمریکا با طرحی از حادثه فرودگاه کابل طراحی و تبلیغ شده که جنجال بسیاری در فضای افکارعمومی جهان به پا کرده است.   طرح این تی‌شرت که حادثه سقوط افرادی را که به هواپیمای آمریکایی آویزان شده بودند تا از دست طالبان فرار کنند، بازنمایی می‌کرد با خشم عمومی روبرو شد؛ خصوصا

اخیرا تی‌شرتی در آمریکا با طرحی از حادثه فرودگاه کابل طراحی و تبلیغ شده که جنجال بسیاری در فضای افکارعمومی جهان به پا کرده است.

 

طرح این تی‌شرت که حادثه سقوط افرادی را که به هواپیمای آمریکایی آویزان شده بودند تا از دست طالبان فرار کنند، بازنمایی می‌کرد با خشم عمومی روبرو شد؛ خصوصا نوشته « کلوپ چتربازی کابل» برای بسیاری یقین حاصل کرد که طرح این تی‌شرت تحقیرآمیز است. اما برخی این تی‌شرت را برای خود آمریکایی‌ها نیز تحقیر آمیز توصیف می کنند.

 

چند نکته پنهان در این لباس وجود دارد که مستقیما به خود آمریکایی‌ها باز می‌گردد؛ اول اینکه طرح آن فرار آمریکایی‌ها بعد از سال‌ها حضور نظامی و هزینه هنگفت را نشان می‌دهد که غیر قابل کتمان و شرم‌آور است.

 

 

موضوع دوم نحوه رفتار آمریکایی‌ها با طرفداران خود است که در این حادثه و خصوصا طرح این تک‌پوش به طور کاملا قابل توجهی بازنمایی شده است. در این تصویر به طور غیرمستقیم مطرح می شود که آمریکایی‌ها تا زمانی که طرفداران خود را لازم دارند از آنها استفاده می‌کنند و در زمانی که این نیاز وجود ندارد آنها را دور می ریزند.

 

سومین موضوعی که این تی‌شرت به طور غیر مستقیم به آن اشاره می کند تحقیر یک ملت است. آمریکایی‌ها با طرح این تی‌شرت به خوبی نشان داده اند که برای مردم دیگر سایر نقاط جهان خصوصا مردم کشورهای ضعیف احترامی قائل نیستند و حتی مرگ و زندگی آنها برایشان یک شوخی کثیف است. این درحالی است که همواره آمریکا مدعی حقوق بشر است اما سال‌ها است از این حقوق به صورت ابزاری، فرمالیته و شوآفی بهره برداری سیاسی می شود.

 

تی‌شرت کلوپ چتربازان بی چتر کابل غیراعتماد بودن، خودخواهی و سیاست همیشگی آمریکایی‌ها مبنی بر خودمحوری را نشان می دهد و در فضای جامعه‌شناسی سیاسی جهان یک نمونه بسیار قابل توجه است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات