تاریخ انتشار : یکشنبه 7 شهریور 1400 - 19:23
کد خبر : 10157

زیر و رو کشی اروپایی در مذاکرات هسته‌ای

زیر و رو کشی اروپایی در مذاکرات هسته‌ای

مواضع کشورهای اروپایی چه سه دولت حاضر در برجام و چه سایر اعضای اتحادیه، نشانگر حمایت از احیای مجدد توافق هسته‌ای است.   حتی دولت‌هایی مانند ایرلند پس از پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ پیشگام شدند تا راه توافق را هموار کنند اما تا اینجای کار و پس از ۶ دور مذاکره که از بهار

مواضع کشورهای اروپایی چه سه دولت حاضر در برجام و چه سایر اعضای اتحادیه، نشانگر حمایت از احیای مجدد توافق هسته‌ای است.

 

حتی دولت‌هایی مانند ایرلند پس از پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ پیشگام شدند تا راه توافق را هموار کنند اما تا اینجای کار و پس از ۶ دور مذاکره که از بهار ۱۴۰۰ در وین کلید خورد، نتیجه‌ای حاصل نشده است.

 

 

برخی تحلیلگران می‌گویند جدای از اصرار دولت جو بایدن بر حفظ تحریم‌ها جهت امتیازگیری از تهران، تناقضات میان سیاست اعلامی و اعمالی اعضای اروپایی برجام هم مزید بر علت شده تا توافق هسته‌ای همچنان در اغما بماند. در این میان، رفتار دستگاه‌های اطلاعاتی اروپایی‌ها قابل توجه است.

 

سازمان‌های اطلاعاتی آلمان در مارس ۲۰۲۱ یعنی یک ماه بعد سازمان‌های اطلاعاتی هلند و سوئد با انتشار گزارش‌هایی به تحلیل ابعاد مخفی برنامه هسته ای ایران پرداختند.

 

گزارش مرتبط:

آژانس‌های اطلاعاتی آلمان، سوئد و هلند درباره ایران چه می‌گویند؟

 

این آژانس های اطلاعاتی هشدار دادند ایران ابعاد واقعی برنامه هسته ای خود را از جامعه جهانی مخفی کرده و همچنان در تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای است. برخی مقام های سیاسی در پایتخت های اروپایی نیز با استناد به منابع ناشناس مدعی  شدند تصاویر ماهواره ای متعددی در اثبات برنامه های مخفی تهران وجود دارد.

 

بر اساس آنچه در این گزارش‌ها آمده یا منابع ناشناس مدعی شده‌‎اند، تجهیزات و منابعی به دور از نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی به کار گرفته شده و سانتریفیوژهایی برای غنی‌سازی مخفی نصب شده اند.

 

ذیل این گزارش‌ها ادعاهای متعدد دیگری نیز به نقل از منابع ناشناس مطرح شده است. برای نمونه در یک مورد ادعا شده در یک برنامه مخفی قطعات غنی‌سازی در ۷۵ کانتینر تحت هدایت آژانس انرژی اتمی ایران و سپاه پاسداران در سراسر کشور در حالت جابه‌جایی دائم نگهداری می شوند.

 

نمونه ای از تصاویر ماهواره ای انتشار یافته

 

این اتهامات در حالی است که شرایط و تهدیدهای جاری مانند آنچه در نطنز اتفاق افتاد (تیرماه ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰)، جمهوری اسلامی را ناگزیر به تشدید تمهیدات امنیتی کرده است. از طرف دیگر ایران بعد از خروج آمریکا از برجام تعهدات هسته ای خود را کاهش داده و حتی دسترسی بازرسان آژانس به برخی سایت های حساس را ممنوع کرده است.

 

پاییز گذشته نیز مجلس طرحی برای پایان بازرسی های آژانس به تصویب رساند و ذیل همین مصوبه غنی سازی اورانیوم به پنج برابر میزان توافق شده در برجام رسید.

 

ورای این‌ها به دلیل حملات مستمری که اسرائیل زیر سایه مماشات کشورهای غربی علیه افراد و سایت های هسته ای ایران راه‌اندازی کرده ناگزیر اطلاعات برخی از سایت ها و فعالیت ها محرمانه شده اند.

 

در این شرایط و در میانه تعارضی که یک سوی آن ایران، سوی دیگر اسرائیل و برخی دولت‌های منطقه و سر دیگر آن دولت دموکرات آمریکا قرار گرفته است، نوع بازی کشورهای اروپایی بیش از هر زمان دیگری غیرقابل‌اعتماد به نظر می‌رسد خصوصا اینکه اروپایی ها در مقایسه با مذاکرات منتهی به توافق سال ۲۰۱۵، واسطه‌گری میان تهران و واشنگتن را هم به دست گرفته‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات