تاریخ انتشار : دوشنبه 8 شهریور 1400 - 14:10
کد خبر : 10179

آژانس‌های اطلاعاتی آلمان، سوئد و هلند درباره ایران چه می‌گویند؟

آژانس‌های اطلاعاتی آلمان، سوئد و هلند درباره ایران چه می‌گویند؟

گزارش‌ آژانس‌های‌ اطلاعاتی چند کشور اروپایی با موضوع ارزیابی فعالیت‌های هسته‌ای و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۰، تاثیراتی غیرقابل انکار بر روند مذاکرات هسته‌ای، همکاری‌های ایران و آژانس و در مجموع اعمال فشار اتحادیه اروپا، آمریکا و اسرائیل بر تهران داشته‌است.   اتهامات ژرمن‌ها علیه تهران یکی از آژانس‌های اطلاعاتی آلمان در گزارش

گزارش‌ آژانس‌های‌ اطلاعاتی چند کشور اروپایی با موضوع ارزیابی فعالیت‌های هسته‌ای و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۰، تاثیراتی غیرقابل انکار بر روند مذاکرات هسته‌ای، همکاری‌های ایران و آژانس و در مجموع اعمال فشار اتحادیه اروپا، آمریکا و اسرائیل بر تهران داشته‌است.

 

اتهامات ژرمن‌ها علیه تهران

یکی از آژانس‌های اطلاعاتی آلمان در گزارش خود مدعی شده جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۰ تلاش خود برای دستیابی به سلاح کشتارجمعی را متوقف نکرده است.

گزارش دفتر «حفاظت از قانون اساسی» ایالت بایرن که در ۳۸۰ صفحه تنظیم شده ادعا کرده ایران در سال ۲۰۲۰ برنامه ویژه ای برای دستیابی به سلاح هسته ای داشته و صرفاً جهت دستیابی به دانش و تجهیزات لازم برای ساخت سلاح هسته ای با شرکت‌های آلمانی ارتباط گرفته است.

به باور تهیه‌کنندگان این گزارش برنامه فوق احتمالاً همچنان ادامه دارد و کلیت تلاش های جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد تهران در مورد ماهیت برنامه هسته‎ای دروغ گفته و نهادهای بین المللی را فریب داده است. با این گزارش ادعا شده ایران به‌مانند کره شمالی، سوریه و پاکستان در تلاش برای دست یافتن به تسلیحات کشتار جمعی است.

بُعد دیگری این گزارش به برنامه سازمان‌های اطلاعاتی ایران اختصاص دارد. به باور تهیه‌کنندگان این گزارش سرویس اطلاعاتی ایران در حال جاسوسی و مقابله با گروه‌های مخالف در آلمان بوده و با این اقدام به ارزش های دمکراتیک برلین ضربه زده  است.

به ادعای تهیه‌کنندگان این گزارش آلمان از جمله کشورهای اروپایی است که ایران تلاش کرده شبکه جاسوسی خود را در آن گسترش دهد و در مقطعی به کانون فعالیت‌های اطلاعاتی تهران تبدیل شده است.

«بنیامین وینتال» از اعضای بنیاد شناخته‌شده و ضد ایرانی «دفاع از دموکراسی‌ها» در واکنش به انتشار این گزارش به انتقاد از سیاست های آلمان در قبال تهران پرداخته و گفته است: «آنگلا مرکل یافته‌های نگران‌کننده آژانس‌های اطلاعاتی خود را نادیده گرفته و در عوض با پشتیبانی از برجام به دنبال پیشبرد معاملات تجاری کشورش با تهران است.»

به گفته وینتال، گزارش اطلاعاتی اخیر نگرانی های موجود در خصوص تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته ای و توسعه توان موشکی را به‌رغم امضاء برجام اثبات می کند. اگر آلمان در امر تضمین امنیت اسرائیل، ثبات در خاورمیانه و مبارزه با یهودستیزی با هدف حمایت اسرائیل در مقابل دولت ایران با جدیت برخورد کند، مانع هرگونه امتیاز دادن به رژیم ایران در مذاکرات وین خواهد شد.

 

اتهامات سوئدی

سوئد دومین کشوری است که نهادهای اطلاعاتی‌اش با طرح ادعاهای جدید درباره برنامه هسته ای ایران، مذاکرات وین را تحت تأثیر قرار داده است.

سرویس اطلاعاتی سوئد در گزارش سالانه ۲۰۲۰ خود مدعی شده به شواهدی دست‌یافته که نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران به دنبال برخی تکنولوژی و تجهیزات ممنوعه با کاربرد دوگانه برای توسعه برنامه ساخت سلاح هسته ای بوده است.

اطلاعاتی که برخی مطبوعات از گزارش ۸۸ صفحه  ای سازمان اطلاعات سوئد ارائه داده اند نشان می دهد؛ ایران قصد داشته از فناوری های سوئد برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای بهره گیرد.

جاسوسی صنعتی برای ساخت سلاح کشتار جمعی اتهامی است که در این گزارش بارها تکرار و ادعاشده جمهوری اسلامی ایران با جاسوسی از تکنولوژی های نوین این کشور در تلاش است برنامه مخفی هسته ای خود را توسعه دهد.

به باور تهیه‌کنندگان گزارش فوق، ایران سرمایه‌گذاری انبوهی برای تحقق اهداف خود انجام داده که بخش قابل توجه آن در سوئد صورت گرفته است. در این رابطه دستیابی به یافته های دانشگاه های سوئد و جذب نیروها از میان جامعه دانشگاهی این کشور از اهداف تهران تعریف شده است. ذیل این اتهامات تهران به راه اندازی جاسوسی از شهروندان ایرانی و گروه‌های مخالف خود در سوئد متهم شده است.

در این گزارش از ایران، روسیه و چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تهدید امنیتی سوئد نام برده شده است. گزارش سازمان اطلاعات سوئد تنها یک ماه بعد از انتشار گزارش سازمان اطلاعات آلمان منتشر شده و هم راستا با گزارش برلین قرار دارد.

مسئله ای که باید مورد توجه قرار گیرد استفاده گسترده رژیم صهیونیستی از این گزارش است. به باور رژیم صهیونیستی گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی آلمان و سوئد حکایت از تلاش جمهوری اسلامی برای تجهیز خود به جنگ‌افزارهای هسته‌ای دارد. با استناد به گزارشات فوق مخالفان و منتقدان برجام بر این باورند  که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تنها منجر به ایجاد محدودیت‌ موقت بر سر تلاش ایران برای تجهیز هسته‌ای خود می‌شود.

 

نگاهی به ادعاهای سازمان اطلاعاتی هلند

سند دیگری که مورد استفاده تبلیغاتی رژیم صهیونیستی و مخالفین احیای برجام قرار گرفته گزارش سازمان  اطلاعاتی هلند است.

سرویس اطلاعات و امنیت عمومی هلند در گزارش ماه آوریل خود که در ۲۴ صفحه تنظیم شده مدعی است تلاش‌های متعدد ایران برای دستیابی به تکنولوژی های نوین را متوقف کرده است.

در گزارش نهادهای اطلاعاتی هلند ادعا شده چندین نهاد امنیتی- اطلاعاتی این کشور در حال بررسی نحوه تلاش ایران و چند کشور دیگر برای دستیابی به اطلاعات و فناوری مورد نیاز برای ساخت سلاح‌های کشتار جمعی هستند.

این گزارش تاکید دارد، کشورهایی مانند سوریه، پاکستان، ایران و کره شمالی سال ۲۰۲۰ در تلاش برای دستیابی به این فناوری و تسلیحات لازم برای آن در اروپا و هلند بوده‌اند.

این گزارش اطلاعاتی علاوه بر این، تهران را به راه‌اندازی عملیات جاسوسی برای نظارت بر مخالفین متهم کرده و ایران را در میان کشورهای حامی حملات سایبری قرار داده است. این اتهامات در حالی منتشر شده که تهران همواره تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای را رد کرده است.

 

گزارش مرتبط:

زیر و رو کشی اروپایی در مذاکرات هسته‌ای

 

همان‌طور که اشاره شد گزارش های سه‌گانه فوق بسیار مورد توجه مخالفین برجام قرار گرفته است. برای نمونه فاکس نیوز با عبارت «یافته های نگران‌کننده سازمان‌های اطلاعاتی سه کشور اروپایی» خواستار توقف روند بازگشت ایالات‌متحده به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ شده است.

به نوشته فاکس نیوز این اطلاعات تأیید مواضع منتقدان توافق هسته‌ای با ایران است که از مدت‌ها قبل مدعی بودند برجام در بهترین حالت، محدودیتی موقت بر سر راه تلاش‌های ایران در پیوستن به جمع کشورهای دارای سلاح‌های هسته‌ای خواهد بود.

در همین رابطه «جیسون برودسکی» تحلیلگر ارشد خاورمیانه از لندن، در گفت‌وگویی با فاکس نیوز، یافته‌های سازمان‌های امنیتی را محصول فضای سهل‌انگارانه‌ خوانده که اروپایی‌ها برای جمهوری اسلامی فراهم کرده‌اند؛ فضایی که به جاسوسی صنعتی و طیف وسیعی از دیگر فعالیت‌های امنیتی و اطلاعاتی ایران در اروپا منجر شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات