تاریخ انتشار : دوشنبه 9 تیر 1399 - 23:45
کد خبر : 1022

جنجال شیخ خاکستری

جنجال شیخ خاکستری

ایران مامن : نامه سرگشاده حجت الاسلام «سیدمحمد موسوی خوئینی ها» چهره سرشناس اما پرده نشین جریان چپ سنتی به رهبر انقلاب این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده است. این نامه نگاری باعث شد که رسانه ها و روزنامه های اصولگرا یکپارچه موسوی خوئینی‌ها را آماج حملات خود قرار دهند. در عناوین

ایران مامن : نامه سرگشاده حجت الاسلام «سیدمحمد موسوی خوئینی ها» چهره سرشناس اما پرده نشین جریان چپ سنتی به رهبر انقلاب این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده است.

این نامه نگاری باعث شد که رسانه ها و روزنامه های اصولگرا یکپارچه موسوی خوئینی‌ها را آماج حملات خود قرار دهند.

در عناوین گزارش‌های مطبوعات اصولگرای روز دوشنبه نهم تیرماه «از مد افتاده»، «متهم به جای شاکی»، «این خوی بد»، «رادیکالیسم زیر رادیکال» و … تعابیری بود که درباره دادستان کل کشور در سال های میانی دهه ۶۰ به کار رفت.

علاوه بر این، روزنامه «جوان» این نامه نگاری و نگارنده نامه را زیر عنوان «خاکستر اصلاحات» یاد کرد و «کیهان» پرسید «آقای خوئینی‌ها! از کجا دیکته شده بود؟!»

این رسانه ها تبرئه اصلاح طلبان از وضعیت کنونی، فرافکنی، خودنمایی، فرار از مرگ سیاسی، تبعیت از دشمنان بیگانه و … را از دلایل این نامه نگاری عنوان کردند.

با این حال برخی رسانه ها نیز کوشیدند تحلیل های میانه تری از این رخداد ارائه دهند.

به گزارش ایران مامن از روزنامه «آرمان ملی» روز شنبه نامه‌ای از طرف آیت‌ا… موسوی‌خوئینی‌ها به رهبرمعظم انقلاب نوشته و منتشر شد. فارغ از آنچه در این نامه نگاشته شده بود، واکنش‌ها به این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز قابل تامل است.

آیت‌ا… خوئینی‌ها در سال ۱۳۵۸ به‌عنوان یکی از نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی انتخاب شد. پیش از اقدام دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ برای تسخیر سفارت آمریکا، او به دانشجویان اطمینان داد که مخالفتی با این اقدام نیست. موسوی‌خوئینی‌ها در دوره اول مجلس، نایب‌رئیس شد. سپس در سال ۱۳۶۴ از سوی امام خمینی(ره) به دادستانی کل کشور و عضویت در شورای‌عالی قضایی منصوب شد. در سال پایانی عمر امام خمینی نیز از سوی ایشان به عضویت شورای بازنگری قانون اساسی منصوب شد و سمت‌های دیگر که به واسطه اعتمادی که به او وجود داشت به موسوی‌خوئینی‌ها سپرده شد.

مخالفان موسوی‌خوئینی‌ها بارها از سوی مخالفانش با القاب مختلف خطاب می‌شود؛ روزی به او «روحانی سرخ» و روز دیگر موسوی‌خوئینی‌ها را «مرد خاکستری» نامیدند.

در زمان روی‌کارآمدن اصلاح‌طلبان موسوی‌خوئینی‌ها را «پدرخوانده اصلاحات» نامیدند. موسوی‌خوئینی‌ها سال‌هاست حاشیه‌نشینی در سیاست را ترجیح داده و از بیان علنی دیدگاه‌هاش پرهیز می‌کند که این رویکرد به مذاق مخالفانش خوش نیامد و در راستای انتقام از سکوت علنی او تصمیم گرفتند تا هر اتفاقی رخ می‌دهد نام موسوی‌خوئینی‌ها را به‌عنوان مقصر مطرح کنند.

فارغ از محتوای نامه اخیر موسوی‌خوئینی‌ها، واکنش‌ها به این نامه از یک ترس خبر می‌دهد و آن هم واهمه از نقش‌آفرینی موسوی‌خوئینی‌ها در انتخابات ۱۴۰۰ است. اصولگرایان به او تاختند و القابی را نثار او کردند تا به زعم خودشان موسوی‌خوئینی‌ها را مهره سوخته در انتخابات ریاست‌جمهوری کنند که حتی مجال مشاوره دادن به اصلاح‌طلبان را نداشته باشد.

 

اصولگرایان و حمله به موسوی‌خوئینی‌ها

این گزارش تاییدی بر درستی آنچه نیست که موسوی‌خوئینی‌ها در آن نامه نگاشت بلکه بررسی واکنش‌ها و عقده‌گشایی‌های مخالفان موسوی‌خوئینی‌ها است که این نامه را دستاویزی برای هجمه به او و اصلاح‌طلبان قرار دادند.

کیهان نقش پررنگی در تخریب موسوی‌خوئینی‌ها دارد، چنانکه پیش از این یعنی در ۲۸ اردیبهشت نوشته بود: «موسوی‌خوئینی‌ها ماتریالیست تربیت می‌کرد»، این روزنامه دیروز هم نوشت: «موسوی‌خوئینی‌ها می‌نویسند: بر زبان بسیاری از مردم در کوی و برزن و در برخی محافل و مجالس، سخنانی می‌رود که از عمق بی‌اعتقادی و بی‌اعتمادی نسبت به مدیریت کلان و مدیران کشور حکایت می‌کند. باز هم توضیح نمی‌دهند کدام مدیریت کلان موردنظر ایشان است؟ کدام‌یک از مسئولان نظام صدها وعده به مردم داده‌اند که حتی به یکی از آنها نیز عمل نکرده‌اند؟ کدام‌یک از مدیران ارشد نظام هر روز یک دروغ تازه بر زبان آورده و حتی زحمت یک عذرخواهی خشک و خالی هم به خود نداده‌اند؟ اگر تصور می‌کنید که مردم این طیف از مسئولان دروغگو و لاف‌زن را نمی‌شناسند، خود را فریب داده‌اید و اگر می‌دانید که نام و نشان و مسئولیت این عده را می‌دانند، چرا جرات بیان آن را ندارید؟»

فارس با رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی گفت‌وگو کرده که او هم گفته است: «اصلاح‌طلبان و افرادی مانند آقای موسوی‌خوئینی‌ها که در ایجاد مشکلات امروز دخیل هستند باید به اشتباه خودشان اعتراف و از مردم عذرخواهی کنند». حجت‌الاسلام کلانتری بحث را به موضوعات سیاسی می‌کشاند و تاکید دارد: ‌«جریان اصلاحات با تبلیغات گسترده و با حجم وسیعی از تلاش‌های گوناگون و حتی شایعات و دروغ تلاش کردند دولت فعلی را به قدرت برسانند، در چنین شرایطی مطرح کردن چنین مطالبی از سوی آقای خوئینی‌ها بسیار عجیب است زیرا امروز همین دولت جامعه را گرفتار تورم بی‌حساب و کتاب، لجام‌گسیختگی قیمت‌ها در حوزه مسکن، خودرو و نیازهای اساسی کشور و مردم کرده است».

در نهایت حمیدرضا ترقی، عضو ارشد حزب موتلفه است که می‌گوید: «موضع‌گیری‌های موسوی‌خوئینی‌ها نمی‌تواند نقش این جریان و اصلاح‌طلبان را در بحران‌ها و مشکلاتی که امروز کشورمان با آن روبه‌روست، تطهیر کند». در ذهن ترقی اینچنین جا افتاده است که نامه موسوی‌خوئینی‌ها برای منحرف کردن افکار عمومی از عملکرد اصلاح‌طلبان است اما او باید به این سوال پاسخ دهد چه میزان از مشکلات فعلی ارثیه دولت احمدی‌نژاد برای روحانی بود که در این سال‌ها وقت زیادی از دولت برای ترمیم آن اشتباهات گرفته شد.

حجت‌الاسلام ذوعلم، استاد حوزه و دانشگاه و رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه آموزشی در پی انتشار نامه‌ای از حجت‌الاسلام موسوی‌خوئینی‌ها از او دعوت کرد در گفت‌وگویی به واکاوی ادعاهای مطرح‌شده از سوی وی بپردازند.

 

نگاهی اصلاح‌طلبانه به نامه موسوی‌خوئینی‌ها

اصلاح‌طلبان از زاویه دیگر به نامه موسوی‌خوئینی‌ها پرداختند و سعی در تطهیر او نکردند بلکه انتقاداتشان را مطرح کردند مانند صادق زیباکلام استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب که گفت: «گفتن چنین نقدهایی امر عجیب و تازه‌ای نیست اما سوالی که از آقای موسوی‌خوئینی‌ها باید پرسید این است که چه اسباب و عللی باعث شد که بعد از ۴۲ سال از انقلاب شاهد چنین وضعی باشیم؟ وضعیتی که اقشار آسیب‌پذیر حالشان خراب‌تر از همه ادوار است و طبقه متوسط چنان کوچک شده که شاید دیگر نتوان چنین طبقه‌ای را مشاهده کرد».

وی افزود: «هنر موسوی‌خوئینی‌ها این است که هرچندوقت یک بار انگشت اتهام را به سمت یکی از شخصیت‌های نظام نشانه می‌گیرد، در صورتی که اگر قرار باشد در دادگاهی متهمان به وجود آمدن وضع کنونی احضار شوند، نخستین فردی که باید در آن دادگاه حاضر و محاکمه شود خود آقای موسوی‌خوئینی‌هاست».

این فعال سیاسی یادآور شد:«من از او می‌پرسم که آقای موسوی‌خوئینی‌ها آیا شما در به وجود‌آمدن شرایط امروز هیچ نقشی نداشتی؟ او با متهم کردن دیگران سعی می‌کند بار مسئولیت را از گردن خود وانهد و کاری کند که مردم فراموش کنند که عامل تحریف گفتمان انقلاب خود او بوده است»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات