تاریخ انتشار : سه شنبه 16 شهریور 1400 - 1:44
کد خبر : 10362

کورسوی مذاکرات؛ نور بالایی برای بازار و صنعت خودرو

کورسوی مذاکرات؛ نور بالایی برای بازار و صنعت خودرو

در میانه شهریور (دوشنبه پانزدهم) که دلار تنها صد تومان رشد داشت و به رقم ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومانی رسید و رسانه‌ها از افت ۵ تا ۸ میلیون تومانی خودروهای پرتیراژ داخلی خبر دادند، بورس با رشد حدود ۱۳۰۰ واحدی به زحمت سبزپوش شد تا شاخص کل به یک میلیون و ۵۳۸ هزار واحد

در میانه شهریور (دوشنبه پانزدهم) که دلار تنها صد تومان رشد داشت و به رقم ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومانی رسید و رسانه‌ها از افت ۵ تا ۸ میلیون تومانی خودروهای پرتیراژ داخلی خبر دادند، بورس با رشد حدود ۱۳۰۰ واحدی به زحمت سبزپوش شد تا شاخص کل به یک میلیون و ۵۳۸ هزار واحد برسد.

 

تحولات بازار خودرو بهانه‌ای شد تا ناظران بر وضعیت خودرویی‌ها در بورس و آینده این صنعت تمرکز کنند.

 

در حال حاضر و بر اساس آمارها، صنعت خودروسازی با وجود مشکلات بسیارش سهمی حدود ۴ درصدی از تولید ناخالص داخلی دارد. خودرو همچنین با داشتن سهم ۱۸ تا ۲۰ درصدی در بخش صنعت، ۱۲ درصد اشتغال را به خود اختصاص داده تا تصمیم‌گیرندگان در برابر این صنعت انتقادبرانگیز دست به عصا حرکت کنند.

 

 

با این حال امروز رسانه‌ها از طرح مجلس برای واردات مشروط خودرو برای شکستن بن‌بست کنونی در بازار خودرو خبر دادند.

 

آخرین صورت‌های مالی منتشر شده از سوی سه خودروساز بزرگ بورسی یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو، حکایت از زیان انباشته بیش از ۵۶هزار میلیارد تومانی این شرکت‌ها تا پایان بهار ۱۴۰۰ دارد؛ زیانی که هر روز بر میزان آن افزوده می‌شود. در عین حال تحریم‌‌های آمریکا و به دنبال آن رشد نرخ ارز مشکلات عدیده‌‌ای نیز برای واردات و تامین قطعات این شرکت‌ها ایجاد کرده است.

 

با توجه به چهار مشکل اساسی پیش‌روی خودروسازها یعنی وضعیت نرخ ارز، نیاز به نقدینگی، قیمت‌گذاری‌ دستوری و نرخ بهره، برخی رسانه‌ها پیش‌بینی می‌کنند افزایش احتمالات برای تداوم مذاکرات برجامی در دولت جدید، خودروسازان را برای برداشتن کلی یا بخشی از تحریم‌‌ها امیدوار کرده است. رفع تحریم‌‌ها، انتظارات کاهشی برای بهای ارز در دوره پساتحریم و تسهیل در واردات و صادرات خودروسازان را به دنبال خواهد داشت.

 

همچنین ورود مجدد خودروسازان خارجی و شکسته شدن انحصار خودروسازان دولتی علاوه بر اینکه با کاهش هزینه‌‌های تولید، شرکت‌ها را به سمت سوددهی پیش خواهد برد، با رشد فضای رقابتی کیفیت خودروهای داخلی را نیز احتمالا افزایش خواهد داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات