تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 شهریور 1400 - 18:25
کد خبر : 10397

بمباران روسی روی «فایزر»

بمباران روسی روی «فایزر»

در ایران وقتی نام روسیه و واکسن کنار هم می‌آید بیشتر مردم یاد بدقولی روس‌ها در ارسال اسپوتنیک-وی می‌افتند که قرار بود ۶۲ میلیون دوز به ایران تحویل شود ولی از یک میلیون فراتر نرفت و همچنین شایعه بازگشت واکسن‌های اسپوتنیک شرکت گامالیا از خط تولید کرج به روسیه که البته وزارت بهداشتی‌ها آن را

در ایران وقتی نام روسیه و واکسن کنار هم می‌آید بیشتر مردم یاد بدقولی روس‌ها در ارسال اسپوتنیک-وی می‌افتند که قرار بود ۶۲ میلیون دوز به ایران تحویل شود ولی از یک میلیون فراتر نرفت و همچنین شایعه بازگشت واکسن‌های اسپوتنیک شرکت گامالیا از خط تولید کرج به روسیه که البته وزارت بهداشتی‌ها آن را تکذیب کرده‌اند.

 

 

برای اروپایی‌ها اما ماجرا به شکل دیگری است. بر اساس ادعایی که در برخی از رسانه‌های غربی مطرح شده یک شرکت روس مستقر در بریتانیا در برخی از شبکه‌های اجتماعی فرانسه و آلمان برای ایجاد ترس و تردید در خصوص ایمنی واکسن فایزر به‌شدت مشغول فعالیت است.

 

گزارش گاردین نشان می دهد همین شرکت عامل انتشار مجموعه گزارش‌ها‌یی در توئیتر و برخی وب‌سایت های فرانسوی محسوب می‌شود. در تازه ترین مورد نیز عوامل وابسته به این شرکت روس با برخی وبلاگ نویسان و عناصر تأثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی فرانسه و آلمان تماس گرفته و خواستار انتشار مطالبی در تیک‌تاک (TikTok)، یوتیوب، اینستاگرام و سایر پلتفرم ها و رسانه های اجتماعی شده اند.

 

گزارش های موجود نام این شرکت روس را (Fazze) می خوانند. دفتر کاری این شرکت در لندن مستقر است. بر اساس ادعایی که توسط گاردین و دیگر نشریات غربی مطرح شده  با اینکه این شرکت زمینه کاری خود را بازاریابی و تأثیرگذاری درزمینهٔ وبلاگ نویسی و تبلیغات می خواند بااین‌وجود زمینه کاری آن‌ها عملاً انتشار اخبار جعلی بوده است. برای نمونه ادعا شده این شرکت در ایمیلی جهت تاثیرگذاری بر شبکه های اجتماعی از آن‌ها خواسته تا میزان مرگ‌ومیر افراد واکسینه شده توسط واکسن «فایزر» و «آسترازنکا» را سه برابر بیشتر از ارقام واقعی گزارش کنند. بر اساس این ادعاها این شرکت از شبکه های اجتماعی همکار خودخواسته تا در تهیه گزارش خود ضمن بهره گیری از ترفندهای متعدد به گزارش ویژه ای که بر مبنای اسناد محرمانه تهیه‌شده، ایمنی و تأثیرگذاری واکسن های فوق را زیر سؤال ببرند.

 

 

در همین رابطه روزنامه «لوموند» فرانسه به تحلیل اسناد و گزارش مورد ادعای این شرکت روس پرداخته است. به ادعای این روزنامه یکی از مدارکی که در تهیه این گزارش به کار رفته یک سند داخلی مرتبط با آژانس های دارویی اروپا است که از طریق هکرهای روس به سرقت رفته و حال در تهیه گزارش های منفی علیه واکسن فایزر و سیستم بهداشتی غرب مورد استفاده قرار گرفته است.

 

روزنامه لوموند معتقد است این سند مدرک معتبری برای عدم استفاده از واکسن «فایزر» و «آسترازنکا» محسوب نمی شود. این سند در مراحل ابتدایی تولید این واکسن تهیه شده و حال تلاش می شود از آن به عنوان ابزاری برای سیاه نمایی از کارآیی این واکسن استفاده شود.

 

بر اساس ادعاهای مطرح شده در لوموند و گاردین گروه ها و رسانه های وابسته به شرکت روس مأموریت دارند ناکارآمدی و حتی خطرناک بودن واکسن های فایزر و آسترازنکا را القاء کرده و خرید و استفاده از آن‌ها توسط دولت های اروپایی را مورد سؤال قرار دهند. علاوه براین از فعالان رسانه ای خواسته شده گزارش‌های خود را به‌صورت غیررسمی و به‌صورت مشاهدات و دغدغه های شخصی در راستای حمایت از اسناد فوق تهیه نمایند. مطبوعات لندن به‌خصوص گاردین گزارش مبسوطی از محل استقرار این شرکت، منابع مالی و وابستگی این شرکت و مدیریت آن منتشر کرده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات