تاریخ انتشار : یکشنبه 21 شهریور 1400 - 16:58
کد خبر : 10496

پهپادهای همه‌کاره؛ از ترور تا حمل مواد مخدر

پهپادهای همه‌کاره؛ از ترور تا حمل مواد مخدر

تحولات تکنولوژیک طی یکی دو دهه گذشته باعث شده تا پرنده‌های کوچک و بزرگ مکانیکی بیش از همیشه در آسمان‌ها خودنمایی کنند؛ از پست مرسوله‌های مختلف و فیلمبرداری تا امور نظامی و اطلاعاتی.   بعد از آنکه پهپادهای آمریکایی‌ها سردار سلیمانی را در عراق هدف قرار دادند و پیش از ادعای اسرائیلی‌ها در خصوص حمله

تحولات تکنولوژیک طی یکی دو دهه گذشته باعث شده تا پرنده‌های کوچک و بزرگ مکانیکی بیش از همیشه در آسمان‌ها خودنمایی کنند؛ از پست مرسوله‌های مختلف و فیلمبرداری تا امور نظامی و اطلاعاتی.

 

بعد از آنکه پهپادهای آمریکایی‌ها سردار سلیمانی را در عراق هدف قرار دادند و پیش از ادعای اسرائیلی‌ها در خصوص حمله پهپادی ایران به نفتکش «مرسر استریت»، رسانه‌های آمریکایی از برنامه دولت دموکرات برای تحریم برنامه پهپادی ایران در کنار موشک‌های نقطه‌زن خبر دادند تا مشخص شود ناحیه جدیدی که آمریکایی‌ها از آن احساس خطر می‌کنند کجا است؟

 

 

به گزارش ایران مامن، در روزهای اخیر حضور پهپادهای پاکستانی در آسمان افغانستان برای هدف قرار دادن جبهه مقاومت پنجشیر هم باعث شد تا مجددا نگاه‌ها به کارایی این ابزار به خصوص در مناطق صعب العبور و صعب الحصول دوخته شود.

 

کاربرد پهپادها به موضوعاتی که اشاره شد محدود نمانده است. بر اساس گزارش اخیر رسانه‌های محلی، کارتل قدرتمند «جالیسکو» مکزیک با استفاده از پهپاد حامل مواد منفجره به افسران پلیس حمله کرده است. این واقعه اولین مورد استفاده گروه‌های تبهکار از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به نیروهای انتظامی بود.

 

 

این حمله اولین بار چند ماه پیش در ۳۵۰ مایلی غرب مکزیکوسیتی رخ داد. این منطقه زادگاه پادشاه مواد مخدر «نمسیو اوسگوئرا سروانتس» معروف به «ال منچو» است. «ال منچو» ریاست گروه جالیسکو را بر عهده دارد. او تحت تعقیب پلیس بوده و برای بازداشت او جایزه چند ده میلیون دلاری تعیین شده است. این کارتل بعد از «ال چاپو» حجم عظیم قاچاق مواد مخدر در مکزیک و آمریکا را بر عهده گرفته است.

 

طی ماه‌های گذشته کارتل جالیسکو درگیر جنگی خونین علیه کارتل رقیب خود موسوم به «کارتل متحد» برای کنترل منطقه «میچو آکان» بوده است. بر اساس گزارش‌های محلی، جنگ صدها نفر از ساکنان بومی را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرده است. در این درگیری‌ها اخیراً یک واحد از نیروهای پلیس در امتداد بزرگراه (Apatzingán-Aguililla) با نیروهای وابسته با کارتل‌ها درگیر شده‌اند. گفته می‌شود بعد از درگیری‌ها نیروهای پلیس حین پاک‌سازی اتوبان حداقل با دو پهپاد پر از مواد منفجره مورد حمله قرار گرفته اند. در این حملات تعدادی از افسران پلیس زخمی شدند.

 

 

با اینکه هنوز هیچ کارتلی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته اما پلیس اعتقاد دارد روش استفاده از پهپادها با حمله ۲۰۲۰ به شهر دیگری در ایالت میچو آکان یکسان بوده است. پلیس مدعی است تعداد دیگری از هواپیماهای بدون سرنشین در یک خودروی زرهی وابسته به اعضای جالیسکو کشف شده اند. این پهپادها حامل مواد منفجره و چاشنی های دارای کنترل از راه دور هستند.

 

گفتنی است استفاده از پهپاد برای حمله به پلیس مکزیک تنها بخشی از ابتکارات قاچاقچیان مواد مخدر است. برای نمونه آن‌ها مدت‌ها است از این وسیله برای حمل مواد مخدر و دور زدن موانع پلیس بهره می بردند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات