تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 مهر 1400 - 18:41
کد خبر : 10751

رخنه طلایی اتحادیه اروپا کجاست؟

رخنه طلایی اتحادیه اروپا کجاست؟

بر مبنای یافته‌های تحقیق مشترکی که خبرنگارانی از مالت و انگلیس انجام داده‌اند، افراد ثروتمندی از خاورمیانه، آسیا، و سایر نقاط جهان موفق می‌شوند صرفا با پرداخت پول به گذرنامه اتحادیه اروپا دست یابند.   طرح «پول برای گذرنامه» عملا توسط دولت مالت از سال ۲۰۱۴ آغاز شده است. این طرح به اتباعی که هیچ

بر مبنای یافته‌های تحقیق مشترکی که خبرنگارانی از مالت و انگلیس انجام داده‌اند، افراد ثروتمندی از خاورمیانه، آسیا، و سایر نقاط جهان موفق می‌شوند صرفا با پرداخت پول به گذرنامه اتحادیه اروپا دست یابند.

 

طرح «پول برای گذرنامه» عملا توسط دولت مالت از سال ۲۰۱۴ آغاز شده است. این طرح به اتباعی که هیچ ارتباطی با جزیره مالت ندارند اجازه می دهد در ازای سرمایه گذاری ۶۰۰ هزار یورویی (۷۲۰ هزار دلاری) در مالت و خرید املاک مسکونی به ارزش حداقل ۷۰۰ هزار یورو گذرنامه دریافت کنند.

 

اجاره پنج‌ساله ملک در این جزیره و کمک ده هزار دلاری به یک خیریه از دیگر راه های کسب تابعیت مالت است. ضمن اینکه اقامت سه‌ساله در مالت برای گرفتن پاسپورت سفر به اتحادیه اروپا ضروری است. بااین‌حال اگر متقاضیان گرفتن پاسپورت به‌جای ۶۰۰ هزار یورو، ۷۵۰ هزار یورو سرمایه‌گذاری کنند لزوم اقامت آن‌ها به یک سال کاهش می یابد.

 

 

این طرح سودآوری زیادی برای این جزیره داشته است. فقط در ۱۲ ماه منتهی به سال ۲۰۱۸ مالت بیش از ۱۶۲ میلیون یورو  از این راه به دست آورده است. این مبلغ نزدیک به ۱.۴ درصد کل تولید ناخالص داخلی این جزیره محسوب می شود. مقامات مالت مدعی‌اند طی همه‌گیری کرونا درآمد حاصل از طرح «گذرنامه طلایی» به پایدار نگاه داشتن اقتصاد این کشور کمک کرده است.

 

بااین‌حال اتحادیه اروپا از مالت، قبرس، بلغارستان و سایر کشورهای عضو خواسته تا طرح پرداخت پول برای گذرنامه را متوقف کنند چرا که این طرح با جذب افراد فاسد و تمایل به فرار مالیاتی و پول‌شویی مشکلات امنیتی متعددی ایجاد کرده است.

 

با تحقیق مشترکی که توسط گاردین و چندین گروه تحقیقاتی در مالت از جمله بنیاد (Daphne Caruana Galizia) صورت گرفته شواهد متعددی از خلاءهای قانونی در این کشور کشف شده است. همین خلاء ها نقش ویژه ای در فروش پاسپورت های طلایی به گروه های تبهکار دارد. به جهت وجود خلاء های قانونی گروه‌های متعددی تحت پوشش شرکت های مشاور درزمینهٔ اعطای شهروندی و اقامت اروپا مشغول فعالیتند

.

از طرف دیگر ادعا می شود با تحقیقات صورت گرفته هزاران ایمیل از مراودات صورت گرفته با گروه های غیرقانونی برای گرفتن پاسپورت افشاء شده است. این ایمیل‌ها روزنه‌هایی را نشان می دهد که به سرمایه گذاران ثروتمند اجازه می دهد برای دریافت تابعیت تنها چند روز در این کشور حضور داشته باشند. در این رابطه یکی از پرونده های افشا شده مربوط به فردی از امارات است که تنها با گذراندن ۹ ساعت در این جزیره تابعیت این کشور را به دست آورد. برخی دیگر با ارائه اسناد املاک خالی مسکونی خود یا حتی اسناد قایق های تفریحی موفق به دریافت تابعیت مالت شده اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات