تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 تیر 1399 - 17:58
کد خبر : 1080

ایران برنده راند اول / برنده راند بعدی کیست؟

ایران برنده راند اول / برنده راند بعدی کیست؟

ایران مامن : دولت «دونالد ترامپ» ماه‌ها است که تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت را دنبال می‌کند. رئیس‌جمهوری آمریکا که به طور کامل مزیت‌های اقتصادی توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ را با تحریم‌هایی سنگین و بی‌سابقه توانست محو کند، می‌کوشد سایر کارکرد‌های برجام به خصوص در زمینه امنیتی و تسلیحاتی را خنثی ساخته

ایران مامن : دولت «دونالد ترامپ» ماه‌ها است که تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت را دنبال می‌کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا که به طور کامل مزیت‌های اقتصادی توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ را با تحریم‌هایی سنگین و بی‌سابقه توانست محو کند، می‌کوشد سایر کارکرد‌های برجام به خصوص در زمینه امنیتی و تسلیحاتی را خنثی ساخته و به طور کامل وعده خود برای نابودی برجام را جامه عمل بپوشاند.

بر اساس بندهای غروب برجام قرار بود تحریم‌های تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر ۲۰۲۰ یعنی مهرماه امسال به پایان برسد اما در نهایت دولت ترامپ پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تهیه کرد تا با ارائه در شورای امنیت مانع لغو تحریم‌های تسلیحاتی یا به عبارتی دائمی کردن این تحریم‌ها برود.

در نهایت، شورای امنیت سه‌شنبه به وقت نیویورک، (چهارشنبه یازدهم تیرماه به وقت تهران) جلسه‌ای مجازی برای بررسی این قطعنامه برگزار کرد. به رغم گزارش سویه‌دار «آنتونیو گوترش» دبیرکل و همسویی این گزارش با خواست آمریکا، سایر اعضای شورای امنیت –شامل پنج عضو دائم و ۱۰ عضو غیردائم- آنچنان که سران واشنگتن انتظار داشتند با قطعنامه ضدایرانی همراه نشدند و حتی نمایندگان کشورهایی چون آلمان زبان به انتقاد از سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه دولت ترامپ گشودند.

به گزارش ایران مامن ، وقایع نیویورک طی شبانه روز گذشته بازتاب‌های گوناگونی داشته است. نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، پس از نشست شورای امنیت که با موضوع قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد، گفت: اعضای شورا نشان دادند از حرکت آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی حمایت نمی‌کنند.

«مجید تخت‌روانچی» در یادداشت توییتری خود نوشت: امروز بار دیگر اعضای شورای امنیت حمایت خود را از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ اعلام کردند. سخنان آن‌ها ثابت کرد که از حرکت آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران که نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است پشتیبانی نمی‌کنند. آمریکا باید پیش‌نویس قطعنامه نگون‌بخت خود را به‌سرعت کنار بگذارد پیش از آنکه بار دیگر رد شود.

یک روز پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برجام و تحریم‌های تسلیحاتی ایران مقامات واشنگتن می‌گویند هنوز پروژه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی به مدت نامحدود را دنبال می‌کنند.

برخی رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی با اشاره به اظهارات «حسن روحانی» مبنی بر اینکه اگر آمریکا بخواهد «ضربه سیاسی» وارد کند با «اقدام قاطع» جمهوری اسلامی مواجه خواهد، از ادامه تقابل ایران و آمریکا بر سر مساله هسته‌ای و تحریم‌ها خبر می‌دهند.

در میان رسانه‌های ایرانی، طیف طرفدار سیاست تعاملی از عملکرد دستگاه دیپلماسی حمایت و آن را تحسین می‌کنند.

امروز روزنامه «اعتماد» با اشاره به سخنرانی مجازی وزیر امور خارجه ایران در نشست شورای امنیت نوشت: ظریف در سال‌های اخیر چه در نهادهای بین‌المللی نظیر مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت و چه در دیدارهای دو یا چندجانبه با دیگر کشورها عملکرد مطلوبی داشته و مذاکراتش عموما منتج به نتیجه شده است و دستاوردهای خوبی برای ملت ایران به ارمغان آورده است. او نه فقط در دوره‌ای که هدایت دستگاه سیاست خارجی را بر عهده داشته بلکه در تمامی مذاکراتی که از سوی ایران ماموریتی بر عهده‌اش گذاشته شده موفق عمل کرده اما گروهی در داخل کشور به سبب منافع جناحی نمی‌خواستند و نمی‌خواهند این دستاوردها دیده شود.

از سوی دیگر، روزنامه‌های منتقد خواستار شدت‌گرفتن مقاومت در برابر آمریکایی‌ها و خودداری از عقب‌نشینی برابر سران کاخ سفید شده‌اند.

روزنامه «رسالت» با توصیه به اینکه «گارد خود را باز نکنیم!» می‌نویسد: اتفاقاتی که اخیرا در شورای امنیت سازمان ملل متحد و در جلسه بررسی ادعاها و پیشنهادات آمریکا مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی کشورمان رخ داد، نه‌تنها نباید گارد بسته ما را در برابر متحدان واشنگتن باز کند، بلکه باید به نیرومحرکه‌ای برای تثبیت استراتژی مقاومت فعال در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی ما تبدیل شود. عدول از این استراتژی، چه در حال حاضر و چه در آینده، نتیجه و ثمره‌ای جز گرفتار شدن در دام بازی مشترک تاکتیکی و استراتژیک آمریکا و تروئیکای اروپایی نخواهد داشت.

با این حال و با توجه به نزدیک شدن به انتخابات آمریکا، این راند اول مبارزه دیپلماتیک بر سر تحریم‌هایی تسلیحاتی به نظر می‎‌رسد و انتظار می‌رود دستگاه دیپلماسی ترامپ به این زودی از این پروژه عقب ننشیند.

گزارش از سیدمحمد موسی کاظمی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات