تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 مهر 1400 - 16:00
کد خبر : 10878

آقای دکتر رئیسی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار را  به مطالعه قوانین ملزم کنید

آقای دکتر رئیسی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار را  به مطالعه قوانین ملزم کنید

«محمدرضا سقائیان فرد» در یادداشتی با عنوان «آقای دکتر رئیسی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار را  به مطالعه قوانین ملزم کنید» که در اختیار ایران مامن قرار داده آورده است:   پیرو اظهارات خلاف واقع و غیرقانونی دکتر جنیدی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  پیرامون ادغام جایگاه

«محمدرضا سقائیان فرد» در یادداشتی با عنوان «آقای دکتر رئیسی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار را  به مطالعه قوانین ملزم کنید» که در اختیار ایران مامن قرار داده آورده است:

 

پیرو اظهارات خلاف واقع و غیرقانونی دکتر جنیدی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  پیرامون ادغام جایگاه شغلی کارشناسان بهداشت محیط و حرفه ای  طی جلسه با هیئت مدیره انجمن علمی بهداشت محیط ایران  در شهریورماه سال جاری، نقد علمی و قانونی به شرح ذیل اعلام می دارد. انتظار می رود معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  دستور آنی مبنی بر لغو این نامه و توجیه نامبرده مبنی بر رعایت و مطالعه قانون و اخلاق در این خصوص صادر فرمایند.

 

نامبرده در این جلسه در پاسخ به دغدغه های طرح شده در این خصوص اعلام می دارد: « بر اساس ضوابط و استانداردهای نظام شبکه (آخرین ویرایش سال ۱۳۹۵) اگر برای یک مرکز خدمات جامع سلامت، مجموع اماکن بهداشت محیطی و کارگاهی از ۳۰۰ امکنه تجاوز نکند حداکثر یک کارشناس برای آن مرکز در نظر گرفته  می شود.  به گفته وی آنچه در نامه اخیر آورده شده چیزی فراتر از بخشنامه‌های قبلی ساختار گسترش نیست و این نکته تأکید شده که در صورت وجود تنها یک کارشناس، آن کارشناس به صورت مشترک هم وظایف کارشناس بهداشت محیط و هم وظایف کارشناس بهداشت حرفه ای را انجام دهد.»(۱)

 

به منظور راستی آزمایی به منبع مورد استناد ایشان رجوع کرده و آن را مورد بررسی قرار می دهیم:

  1. استناد ایشان به استانداردهای نظام شبکه بهداشت و درمان (بهمن۱۳۹۴) (۲) آنهم فقط در بخش نیروی انسانی مراکز سلامت جامعه روستایی نه حتی شهری می باشد ، نه نسخه ویرایش شده فروردین ۱۳۹۵ (۳) . که نشان از عدم توجه و تسلط نامبرده و حتی کارشناسان آن مرکز به قوانین و دستورالعمل های مربوطه می باشد.
  2. در استانداردهای نظام شبکه بهداشت و درمان (فروردین ۱۳۹۵) (۳) در قسمت واحدهای موجود در نظام شبکه های بهداشتی درمانی کشور در بخش نیروی انسانی مراکزسلامت جامعه روستایی بند ۹ و مرکزسلامت جامعه شهری بند ۱۲بشرح ذیل بصراحت اشاره شده است:

 

«به ازای هر ۳۰۰واحد تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی و سایر اماکن ضروری برای نظارت سلامت محیط یک کاردان یا کارشناس بهداشت محیط باید در مرکز باشد. در مورد خدمات بهداشت حرفه ای نیز به ازای ۲۵۰ واحد کارگاهی باید یک کاردان/کارشناس بهداشت حرفه ای وجود داشته باشد. در صورت مشخص نبودن تعداد واحدها به ازای هر ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر ، یک کاردان/کارشناس بهداشت محیط یا حرفه ای (انجام هر دو وظیفه توسط یک نفر) در نظر گرفته می شود. چنانچه منطقه تحت پوشش مرکز به هردو خدمات بهداشت محیط و حرفه ای نیاز داشته باشد و جمعیت تحت پوشش مرکز بیش از ۳۵۰۰۰ نفر باشد، از دانش آموختگان هر دو رشته بهداشت محیط و حرفه ای استفاده شود.»  از اهمیت این مسأله همین بس که حتی در مراکزسلامت جامعه روستایی شبانه روزی نیز جهت نیروی انسانی آن مرکز به صراحت به ۱ نفر کاردان/کارشناس بهداشت محیط  و ۱ نفرکاردان/ کارشناس سلامت کار بطور مجزا اشاره شده است.

طبق این بند با توجه به مشخص بودن تعداد و آمار واحدهای تحت پوشش دو حوزه بهداشت محیط و حرفه ای در هر مرکز سلامت روستایی و شهری عملا استدلال و استناد نامبرده فاقد وجاهت قانونی است و بخشنامه شماره ۱۰۰۹۱/  ۳۰۰ د مورخ ۱۴۰۰/۰۶/۰۳

بدلیل مغایرت قانونی بایستی سریعا کان لم یکن گردد(۴)

 

  1. با توجه به برنامه گسترده بهداشت کشاورزی و اهمیت و الزام قانونی بازرسی بهداشت حرفه ای از آن مجموعه ها و فراوانی واحدهای کشاورزی فعال در روستاها بر اساس آمار موجود در آن مرکز و نیز سازمان جهاد کشاورزی، مسلم اختصاص ردیف بهداشت حرفه ای برای مراکز روستایی طبق بند فوق الذکر لازم الاجرا و ضروری می باشد.

 

  1. وقتی در بحث جمعیت تحت پوشش مراکز سلامت جامعه روستایی، اشاره شده که مراکز سلامت جامعه روستایی با رعایت شرایط دسترسی جغرافیایی و فرهنگی بطور متوسط برای حدود۸۰۰۰ نفر ( ۴۰۰۰تا ۱۲۰۰۰ نفر) راه اندازی می شوند، بر چه اساسی در بند ۹ نیروی انسانی مراکز سلامت جامعه روستایی به جمعیت بیش از ۳۵۰۰۰ نفری اشاره می کند و بیان می دارد : «چنانچه منطقه تحت پوشش مرکز به هردو خدمات بهداشت محیط و حرفه ای نیاز داشته باشد و جمعیت تحت پوشش مرکز بیش از ۳۵۰۰۰ نفر باشد، از دانش آموختگان هر دو رشته بهداشت محیط و حرفه ای استفاده شود.»؟؟

 

  1. تبعات عدم تسلط کارشناسان و مدیران سطوح میانی در مرکز سلامت محیط و کار به قوانین سبب می گردد که هزینه اقدام غیرقانونی و بالتبع صدور بخشنامه های غیرقانونی متوجه مقامات مافوق شده و تبعات قانونی را متوجه آنان نماید. از این رو توصیه می شود نسبت به بکارگماشتن افراد ذیصلاح، باتجربه اجرایی میدانی و آگاه به قوانین و متعهد در این مرکز حساس که با سلامت آحاد جامعه مرتبط می باشد، همت گماشته شود.

 

محمدرضا سقائیان فرد

عضو کوچکی از جامعه بهداشتی کشور

 

پی‌نوشت :

۱. https://b2n.ir/d97974

۲.استانداردهای_شبکه_بهداشت_و_درمان۱۳۹۴.pd

۳.استانداردهای_شبکه_بهداشت_و_درمان_۱۳۹۵_

۴.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محمد کمانگر جمعه , ۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱

اقای دکتر جنیدی را باید دادگاهی کرد بخاطر مشارکت ایشان در مافیای طب کار و مافیای ممیز بهداشت کار و در اختیار قرار دادن اطلاعات محرمانه شرکت های خصوصی و صنعتی در سامانه سامح شرکت خصوصی مبین ایرانیان

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات