تاریخ انتشار : سه شنبه 13 مهر 1400 - 19:16
کد خبر : 11048

کلنجار اعراب با «هوش مصنوعی»؛ برنامه پرینت سه‌بعدی دوبی

کلنجار اعراب با «هوش مصنوعی»؛ برنامه پرینت سه‌بعدی دوبی

براساس گزارش شرکت خدمات حرفه‌ای و حسابرسی «پرایس واتر هاوس» (PricewaterhouseCoopers) که دفتر مرکزی آن در لندن واقع است دولت‌ها و شرکت‌های خاورمیانه‌ای با توجه به سمت و سوی انقلاب صنعتی چهارم به سمت هوش مصنوعی و فناوری‌های پیشرفته حرکت می‌کنند.   به گزارش این شرکت چندملیتی، کشورهای پیشرو منطقه تنها دو گزینه پیش روی

براساس گزارش شرکت خدمات حرفه‌ای و حسابرسی «پرایس واتر هاوس» (PricewaterhouseCoopers) که دفتر مرکزی آن در لندن واقع است دولت‌ها و شرکت‌های خاورمیانه‌ای با توجه به سمت و سوی انقلاب صنعتی چهارم به سمت هوش مصنوعی و فناوری‌های پیشرفته حرکت می‌کنند.

 

به گزارش این شرکت چندملیتی، کشورهای پیشرو منطقه تنها دو گزینه پیش روی خود دارند؛ یا بخشی از فناوری‌های تحول‌آفرین باشند یا از قافله عقب بمانند.

 

نگاهی به تحولات خاورمیانه نشان می‌دهد که عقب‌ماندگی گزینه انتخابی بازیگران عرب منطقه نیست. گزارش‌ها حاکی از آن است سهم هوش مصنوعی در اقتصاد جهان در سال ۲۰۳۰  تا بیش از ۱۵ تریلیون دلار تخمین زده شده است. در خاورمیانه رشد سالیانه این صنعت ۲۰ تا ۳۴ درصد و در این میان سهم کشورهای امارات، عربستان و قطر بیشتر از کشورهای دیگر خواهد بود.

 

براساس آمارها و ارزیابی‌های موجود، در سال ۲۰۳۰ جمعاً ۲ درصد از هوش مصنوعی یعنی بالغ ‌بر ۳۲۰ میلیارد دلار به خاورمیانه تعلق خواهد داشت. در این میان بیشترین سود به عربستان تعلق می‌گیرد. پیش‌بینی می شود در سال ۲۰۳۰  حدود ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل دهد.

 

امارات نیز با تأسیس وزارت هوش مصنوعی و انتصاب نخستین وزیر هوش مصنوعی جهان در اکتبر ۲۰۱۷، مهم‌ترین و بارزترین گام در جهت حرکت این کشور به سوی دولت هوشمند  را برداشته است.  به اعتقاد کارشناسان این اقدام امارات را می‌توان نقطه عطفی در چشم انداز بلندمدت این کشور برای بهره گیری از فناوری های نوین به‌ویژه هوش مصنوعی به شمار آورد.

 

بر اساس تحلیل‌های شرکت چندملیتی «اکسنچر»، هوش مصنوعی دارای این ظرفیت است که تا سال ۲۰۳۵، به میزان ۱۸۲ میلیارد دلار به ارزش تولید ناخالص امارات متحده عربی بیافزاید.

 

 

همچنین تصویب «راهبرد ملی هوش مصنوعی» و «خط مشی بهره‌گیری از هوش مصنوعی در بخش مراقبت‌های بهداشتی امارات» نشان می‌دهد که امارات متحده در کنار توجه به فناوری و دانش هوش مصنوعی، به سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری در این زمینه و به عبارتی آینده قانون نیز توجه دارد.

 

برخی از راهبردهای امارات درزمینهٔ هوش مصنوعی عبارت‌اند از تبدیل شهر دوبی به شهری هوشمند با استفاده از نوآوری و تغییرات دیجیتال. طرح شهر هوشمند دوبی سه مؤلفه اصلی دارد؛ زندگی هوشمند، اقتصاد هوشمند و گردشگری هوشمند.

 

راهبرد دوم چاپ سه‌بعدی دوبی است؛ هدف از این راهبرد این است که تا سال ۲۰۳۰، ۲۵ درصد ساختمان های دوبی با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی ساخته شود.

 

راهبرد سوم حمل‌ونقل خودکار دوبی است که طی آن تلاش خواهد شد با تبدیل ۲۵ درصد از حمل‌ونقل شهری به حمل‌ونقل خودکار تا سال ۲۰۳۰، ۴۴ درصد در هزینه های حمل‌ونقل، ۱۲ درصد در تولید آلاینده های کربنی و ۲۵ درصد در تصادفات شهری صرفه جویی شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات