تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 مهر 1400 - 13:53
کد خبر : 11062

خط و نشان خالی مقابل جمهوریت

خط و نشان خالی مقابل جمهوریت

«سیداحمد خاتمی» امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان در تازه‌ترین اظهارنظر خود با «شرک آلود» خواندن نظام‌های دموکراسی غربی گفته برخلاف این دموکراسی‌ها که مردم را جای خدا می‌نشانند ما معتقدیم مردم باید در جای خود باشند و قانون خدا را برترین بدانند.   سیداحمد خاتمی   صرف‌نظر از انتقادهایی که این نوع

«سیداحمد خاتمی» امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان در تازه‌ترین اظهارنظر خود با «شرک آلود» خواندن نظام‌های دموکراسی غربی گفته برخلاف این دموکراسی‌ها که مردم را جای خدا می‌نشانند ما معتقدیم مردم باید در جای خود باشند و قانون خدا را برترین بدانند.

 

سیداحمد خاتمی

 

صرف‌نظر از انتقادهایی که این نوع تفکر را به واسطه حذف نقش و فلسفه «خلیفهاللهی» به گفتمان خوارج و انحراف شعار «إِنِ الحُکمُ إِلّا لِلَّهِ»* نزدیک می‌داند و می‌پرسد حکم و قانون خدا درباره حکومتداری و مصادیق آن را چگونه می‌توان دریافت و جاری ساخت، ایجاد دوقطبی حکومت خدا- حکومت مردم در شرایط فعلی عقلایی به نظر نمی‌رسد.

 

خط و نشان کشیدن برای دموکراسی و جمهوریت و … هر چند در فضای ۲۰ سال پیش موضوعیت داشت اما در میدانی خالی که غالب جنگجویان دعواهای سیاسی سپرانداخته و این دعواها اغلب در سطوح نخبگانی و میان سیاسیون فارغ از مسائل معیشتی دنبال می‌شود، لگد زدن به جنازه دموکراسی عجیب می‌نماید.

 

خوشبختانه یا متاسفانه وضع به جایی رسیده که مساله اکنونِ اکثریت مردم و خانوارها نان و مسکن و سرنوشت دلار و بورس است؛ چه با جمهوری حاصل شود یا امارت. به عبارت دیگر اصل موضوع این است که باید مردمی باقی بماند که وارد دعوای چگونگی پیاده‌سازی خلافت خداوند در زمین شود.

 

میثم لطیفی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی

 

به همین خاطر است که وقتی رئیس سازمان اداری و استخدامی دولت جدید مبنای حضور ایران در جهان یعنی ساختار «دولت-ملت» را زیر پا گذاشته و عبور از وضعیت حقوقی جمهوری اسلامی به عنوان یک واحد بین‌المللی را یک تکلیف می‌خواند، برخلاف قبل صدای چندانی از کسی بلند نمی‌شود و اتفاقا بسیاری می‌گویند ای کاش چنین شود و ایران بتواند برای خود حوزه هژمونی تعریف کند تا لااقل راننده‌اش در مرزها دستگیر و پول‌هایش در اقصی نقاط جهان مسدود نشود.

 

سیدامید خاتمیان

 

  • الأنعام -۵۷
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات