تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 مهر 1400 - 11:41
کد خبر : 11083

همکاران دغدغه‌مند بهداشتی؛ اول اخلاق سپس نقد

همکاران دغدغه‌مند بهداشتی؛ اول اخلاق سپس نقد

این روزها از همکاران بهداشتی شاغل در بخش های خصوصی و دولتی سراسر کشور در قبال بخشنامه ها، دستورالعمل ها و نامه های معاونت بهداشت و مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی  واکنش های متفاوتی را شاهد  بوده و هستیم که تبعات و تاثیرات متفاوتی به همراه داشته است.    دسته

این روزها از همکاران بهداشتی شاغل در بخش های خصوصی و دولتی سراسر کشور در قبال بخشنامه ها، دستورالعمل ها و نامه های معاونت بهداشت و مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی  واکنش های متفاوتی را شاهد  بوده و هستیم که تبعات و تاثیرات متفاوتی به همراه داشته است.

 

  •  دسته اول  متشکل از افرادی می‌باشد که با ارائه مستندات قانونی وعلمی مبادرت به نقد بخشنامه ها و دستورالعمل های ابلاغی نمودند و با رعایت اخلاق و انصاف نسبت به اصلاح رویه های اشتباه صورت گرفته هشدار دادند و دلسوزانه مراتب را به مقامات عالی وزارت متبوع اعلام داشتند. این افراد نگاه‌شان مبتنی بر تامین منافع جمعی بر اساس اصول اخلاق و خرد ورزی است  تا موانع پیشرفت در مسیر پیش رو برداشته شود و مورد اصلاح رویه قرار گیرد. لذا دغدغه های آنان محترم و قابل تامل، مداقه و امعان نظر است.
  •  گروه دیگر افرادی  که متاسفانه با زیر پا گذاشتن مرزهای اخلاق و ادب اقدام به ابراز واکنش های هیجانی، احساسی، غیرمنطقی و توهین آمیز نسبت به مسئولین امر  کرده و متصورند  با رواج گفتمان توهین آمیز و شعارگونه با صدای بلند  می‌توانند مطالبات خود را به دست بیاورند که مسلما مسیر اشتباهی را انتخاب کرده اند.

 

این افراد برد نگاهشان بسیار کوتاه و مبتنی بر منفعت طلبی شخصی است و بعضا در خدمت جریانی هستند که تخریب و تضعیف جایگاه ها را در دستور کار خود قرار داده اند  و این  افراد ساده لوح  ابزار سوء استفاده کانون های قدرت و رقابت های خصمانه آنان علیه یکدیگر قرار می‌گیرند تا منویات انان را علیه دیگران بازگو کرده و بازتاب دهند.

 

این قبیل رفتار های غیرمتعارف سبب خواهد شد که مسئولین امر ذهنیت بشدت  منفی نسبت به آن رشته های بهداشتی در اذهانشان شکل بگیرد و تصمیمات خطرناکی برای حذف یا محدود سازی آنها اتخاذ کنند که مسلما به نفع هیچ کسی جز مخالفان آن رشته ها نخواهد بود. از این رو آنچه لازم است به  همکاران بهداشتی دغدغه مند عرض شود این است که قبل از هرگونه اقدام و واکنش در قبال هر بخشنامه، مصاحبه، دستورالعمل و… لازم است ؛

 

اولا : مرزهای اخلاق، ادب و احترام در قبال مسئولین امر پاس داشته شود و هیچ‌گونه تخریب جایگاه حقوقی آنان نباید صورت پذیرد.

 

ثانیا : چنانچه در مفاد بخشنامه و دستورالعملی  مغایرت قانونی ملاحظه می شود، لازم است به صورت مستند ، متقن و  مستظهر به قانون  مورد نقد جدی قرار داد و گفتمان نقد علمی و قانونی باید محوریت بحث قرار گیرد.

 

ثالثا: غرض ورزی و تسویه حساب های شخصی  نباید در مکاتبات ملاک و محور قرار گیرد و مسایل جمعی و صنفی  را مورد خدشه و تخریب قرار دهد

 

رابعا: مطالبه گری و پاسخگو ساختن مسئولین باید با رعایت مفاد فوق الذکر همچنان توسط افراد ذیصلاح ، کانون ها و انجمن های صنفی و علمی مربوطه مورد پیگیری قرار گیرد

 

خامسا : هرگونه اقدام افراطی توام با زیر پاگذاشتن مرزهای اخلاق و نقد علمی و قانونی توسط هر فردی تحت هر عنوانی صورت پذیرد، می بایست تمامی دست اندرکاران ، صاحبان تریبون  بخصوص انجمن ها و کانون های صنفی و علمی  نسبت به  محکومیت آن فرد و رفتار اقدام فوری کنند.

 

در پایان ضمن اعلام انزجار از اقدامات افراطی و توهین آمیز عده ای معدود در لباس دغدغه مندان بهداشتی به همکاران، استادان و مسئولین امر، اراده و اهتمام خویش را بر گسترش گفتمان نقد دلسوزانه، مودبانه و مبتنی بر قانون و علم اعلام م یدارم و عرض می کنم :

 

خدایا چنان کن سرانجام کار

تو خشنود باشی و ما رستگار

 

محمدرضا سقائیان فرد

عضو کوچکی از جامعه بهداشتی کشور

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات