تاریخ انتشار : یکشنبه 18 مهر 1400 - 21:29
کد خبر : 11163

«شیخ محمد پرحاشیه» حاکم دوبی؛ از جاسوسی همسر سابق تا اسارت دختر فراری

«شیخ محمد پرحاشیه» حاکم دوبی؛ از جاسوسی همسر سابق تا اسارت دختر فراری

به گزارش «یورو نیوز»، طبق حکم دادگاه بریتانیا که روز چهارشنبه شش اکتبر (۱۴ مهر) منتشر شد، «شیخ محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دوبی اجازه استفاده از نرم‌افزارهای جاسوسی برای هک تلفن همسر سابق خود را صادر کرده بود.     بر اساس یافته‌های دادگاه عالی، تلفن شاهدخت «هیا بنت حسین» ۴۷ ساله، وکلای

به گزارش «یورو نیوز»، طبق حکم دادگاه بریتانیا که روز چهارشنبه شش اکتبر (۱۴ مهر) منتشر شد، «شیخ محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دوبی اجازه استفاده از نرم‌افزارهای جاسوسی برای هک تلفن همسر سابق خود را صادر کرده بود.

 

 

بر اساس یافته‌های دادگاه عالی، تلفن شاهدخت «هیا بنت حسین» ۴۷ ساله، وکلای او و برخی دیگر از اطرافیانش با استفاده از نرم‌افزار جاسوسی اسرائیلی «پگاسوس» در جریان پرونده طلاق این دو در لندن هک شد.

 

پیش از آن رسانه های آمریکایی گزارش دادند دولت امارات مقامات اف بی آی را برای کمک به شیخ محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبی در دستگیری دختر فراری خود با ادعای ربوده شدن و گروگان گیری وی فریب داده است. گفتنی است دختر حاکم دبی در سال ۲۰۱۸ در سواحل کشور هند و هنگام فرار از امارات به کمک ردیابی داده های موقعیت مکانی اش توسط نیروهای امنیتی امارات دستگیر و به خانه بازگردانده شده است.

 

کشور امارات متحده عربی چند سالی است که به دلیل مشارکت فعال در روندهای سیاسی و امنیتی منطقه غرب آسیا در کانون توجهات رسانه ها قرار دارد.  بااین‌حال این کشور نیز همانند اکثر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس علی رغم برخورداری از توسعه و رشد اقتصادی، همچنان از منظر شاخص های توسعه سیاسی و اجتماعی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد؛ به گونه ای که برخی از اعضای خاندان سلطنتی نیز در چند سال اخیر در اعتراض به محدودیت های زندگی خود در درون خاندان سلطنتی آل مکتوم اقدام به فرار از این کشور کرده اند. در مارس ۲۰۱۸  شاهزاده «لطیفه بنت محمد آل مکتوم» دختر شیخ محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبی با همکاری یک ناخدای سابق نیروی دریایی فرانسه قصد فرار و پناهنده شدن به ایالات‌متحده آمریکا را داشت.

 

 

لطیفه که در حال حاضر ۳۵ سال دارد، از ۱۶ سالگی قصد فرار داشته و در نهایت چندی قبل و پس از آشنایی با یک ناخدای فرانسوی بود که فرار بلندمدت و برنامه‌ریزی شده‌ای را طراحی کرد.  لطیفه برای عملیاتی کردن طرح خود یک مربی رزمی به نام «جُهَینه» استخدام کرد و درنهایت طی تمریناتش با یک قایق بادی به آب‌های آزاد وارد شد؛ جایی که ناخدای فرانسوی با یک قایق آمریکایی منتظر وی بود. اما در کمال ناباوری آن‌ها در ۸۰ کیلومتری سواحل هند، توسط نیروهای ویژه اماراتی بازداشت شدند.

 

لطیفه از زمان بازگرداندن وی به امارات با انتشار فیلم هایی ادعا کرده بود که توسط پدرش همچنان زندانی است.

 

به‌تازگی پایگاه خبری «یواس تودی» با انتشار گزارشی مدعی شده است که حاکم امارات در بازداشت دختر فراری خود از اف بی آی کمک گرفته است. گفته می شود مقامات اماراتی با ادعای گروگان گیری و ربوده شدن شاهزاده لطیفه توانسته بودند اف بی آی را متقاعد کنند که در ردیابی موقعیت مکانی شاهزاده لطیفه به نیروهای امنیتی اماراتی کمک کنند. گزارش ها حاکی از آن است  «هرو ژائوبرت» ناخدای فرانسوی به لطیفه تأکید کرده بود که از هیچ نوع اینترنتی استفاده نکند؛ اما لطیفه بدون توجه به این هشدارها با استفاده از اینترنت کشتی تفریحی چندین بار ایمیل خود را بررسی کرده بود و چند بار نیز به ارسال پست و حذف آن‌ها در اینستاگرام پرداخته بود. ازاین‌رو اف بی ای به کمک شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت کشتی ها موسوم به KVH Industries ، که یک شرکت مستقر در «رود آیلند» است، توانسته بود مکان دقیق قایق تفریحی  لطیفه را در اختیار امارات متحده عربی بگذارد.

 

 

گمانه زنی ها حاکی از آن است که تاکنون مشخص نشده که آیا اف بی آی از پروتکل‌های مناسب –یک برگ احضاریه الزامی– به‌منظور دستیابی به داده‌های مکانی قبل از تحویل آن‌ها پیروی کرده یا خیر. بااین‌حال یک منبع ناشناس اظهار داشته است که اف بی آی در آن زمان به این نتیجه رسیده بود شاهزاده اماراتی درگیر یک پرونده آدم ربایی است و ایالات‌متحده در حال کمک به دبی است.

 

گفتنی است با انتشار این خبر، پرونده ناپدید شدن دختر دیگر حاکم دبی در انگلستان به نام «شمسه» پس از دو دهه دوباره بازگشایی شده است. شمسه دختر شیخ محمد ۲۰ سال پیش و زمانی که ۱۸ سال داشت؛ از کمبریج شایر انگلیس ربوده شد و هنوز اطلاعات دقیقی از سرنوشت وی وجود ندارد. در سال ۲۰۱۹ نیز خبر پناهندگی پرنسس «هیا» همسر ششم شیخ محمد به انگلستان خبرساز شده بود. پرنسس هیا، ۴۵ ساله دختر ملک حسین پادشاه سابق اردن است. برادر نانتی هیا یعنی ملک عبدالله هم‌اکنون پادشاه اردن است. ملک عبدالله در مراسم ازدواج هیا با شیخ محمد در کنار خواهر ناتنی‌اش حاضر بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات