تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 مهر 1400 - 18:03
کد خبر : 11309

«رانت‌زدایی» یا «رانت‌سابی»؟

«رانت‌زدایی» یا «رانت‌سابی»؟

خبرگزاری‌ها امروز نوشتند: نمایندگان مجلس با یک رای قاطع بر تعارض منافع درونی خود غلبه کرده و مصوب کردند که سابقه قضاوت یا نمایندگی مجلس جایگزین آزمون وکالت نخواهد شد.   مصوبه تازه مجلس ذیل «طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب‌وکار» است که مخالفان پر و پاقرصی دارد از جمله «جلیل مالکی» رئیس کانون

خبرگزاری‌ها امروز نوشتند: نمایندگان مجلس با یک رای قاطع بر تعارض منافع درونی خود غلبه کرده و مصوب کردند که سابقه قضاوت یا نمایندگی مجلس جایگزین آزمون وکالت نخواهد شد.

 

مصوبه تازه مجلس ذیل «طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب‌وکار» است که مخالفان پر و پاقرصی دارد از جمله «جلیل مالکی» رئیس کانون وکلا که می‌گوید مواد این طرح در حوزه نهادهای حرفه‌ای حقوقی و به‌ویژه وکالت دادگستری نه‌تنها موجب اشتغال نخواهد شد، بلکه موجب ایجاد سراب اشتغال می‌گردد.

 

در همین زمینه، «سیدشمس‌الدین حسینی» رئیس کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس و وزیر اقتصاد احمدی‌نژاد در صدا و سیما در دفاع از تصمیمات مجلس اظهار داشت: چرا اصرار دارند سردفتری از پدر به پسر بدون آزمون منتقل شود؟ مجلس به دنبال این است که صلاحیت‌های علمی و حرفه‌ای لحاظ شود نه بدون هیچ سنجشی. بروید ببینید مجوز سردفتری حتی در یک شهر کوچک چند میلیارد تومان می‌ارزد.

 

کش‌وقوس‌های اخیر مربوط به سردفترها و وکلا و … خواه ناخواه ذهن‌ها را به سمت کلاف ناگشوده سندیت برگ سبز خودرو می‌برد؛ موضوعی که نیروی انتظامی صراحتا درباره آن می‌گوید برگ سبز برای نقل و انتقال خودرو کفایت می‌کند، دیوان عدالت اداری آن را تایید و دادستان کل هم دستور صریح صادر می‌کند ولی سردفترها همچنان از پذیرش سند مورد تایید پلیس استنکاف می‌کنند.

 

 

سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس بارها بر سندیت برگ سبز خودرو تاکید کرده اما سردفترها همچنان توپ را در زمین مجلس انداخته و می‌گویند قانون فعلی نظر مشترک آن‌ها و سازمان ثبت اسناد و املاک را تایید می‌کند که برگ سبز، سند رسمی است ولی سند مالکیت محسوب نمی‌شود!

 

هر چند به تازگی «حسینعلی حاجی‌دلیگانی» عضو هیات رئیسه مجلس در صدا و سیما از آماده‌شدن طرح‌هایی برای حل و فصل این مساله خبر داده ولی درباره نتایج آن پاسخی نداده و این یعنی سمبه مافیای پرسود سردفتری هم مانند مافیاهای کنکور و دارو و … پرزورتر از آن است که طرح‌های اخیر رانت خاصی را از آن بزداید مگر اینکه در حد سابیده شدن بخش ناچیزی از منافع که آن هم از طرق دیگر جبران‌پذیر خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات