تاریخ انتشار : دوشنبه 26 مهر 1400 - 13:50
کد خبر : 11409

پرسش های زمین لرزه 

پرسش های زمین لرزه 

زمین لرزه ی پنج و هفت دهم ریشتری بامداد دوازدهم مهر ماه ۱۴۰۰ در اندیکا، ایذه و مسجدسلیمان در شرق خوزستان و چلگرد در چهار محال و بختیاری ۲۰ زخمی برجای گذاشت و به چهار هزار واحد مسکونی روستایی در این ۲ استان خسارت وارد کرد.   خردمندان پرسیده اند که «آیا ناسازگاری منطقی و

زمین لرزه ی پنج و هفت دهم ریشتری بامداد دوازدهم مهر ماه ۱۴۰۰ در اندیکا، ایذه و مسجدسلیمان در شرق خوزستان و چلگرد در چهار محال و بختیاری ۲۰ زخمی برجای گذاشت و به چهار هزار واحد مسکونی روستایی در این ۲ استان خسارت وارد کرد.

 

خردمندان پرسیده اند که «آیا ناسازگاری منطقی و آشکاری در این موضوع نیست که خدای کامل مطلق، جهانی بیافریند که شر به ویژه شُرور طبیعی هم در آن وجود داشته باشد؟ چگونه می توان با وجود خدای توانای مطلق، همه چیزدان و خیّر (نیکوکار) و رحمان، وجود شر را تبیین کرد؟ آیا می توان مسوولیت رنج و دردی که انسان ها از زمین لرزه و سیل و آتشفشان و… متحمل می شوند از آن ِ خدا دانست؟ اگرخداوند، همه چیزدان و توانای مطلق و خیّر است با این درد و رنج ها چگونه کنار می آید؟»

 

 

این پرسش ها و این جَدَل، پایانِ بازی دارد. بنگرید: کتاب «گفت وگویی درباره ی خیر و شر»، جان پِری، ترجمه محدثه واضحی، تهران، نشر مرکز، سال ۱۴۰۰

 

برخی چون حافظ شیراز پاسخ داده اند که راز این پرده نهان است و نهان خواهد ماند و در زلف چون کمندش ای دل مپیچ کانجا/ سرها بریده بینی بی جُرم و بی جنایت.

 

بعضی نیز گفته اند که این رویدادها، مزاح طبیعت با انسان است و راستی که طبیعت با آدمی سخت شوخی می کند اما پیامد و احساس این شوخی بسیار دردناک است.

 

برخی عارفان گفته اند این رویدادها شر نیست بلکه خیر و رحمت است و انسان خود نمی داند. مذهبی ها هم پاسخ داده اند که آزمایش و آزمون آدم است. فیلسوفان و عِلم گرایان هم هر کدام پاسخ خود را به پرسش های بالا ارایه کرده اند. جواب شما چیست؟

 

۲۶ مهر ۱۴۰۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات