تاریخ انتشار : سه شنبه 17 تیر 1399 - 11:55
کد خبر : 1143

اروپا هم به سمت چین می‌چرخد

اروپا هم به سمت چین می‌چرخد

برنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین موضوعی است که طی دو هفته اخیر توجهات و حساسیت‌های بسیاری را برانگیخته و به یکی از مهمترین موضوعات سیاست خارجی و انتقاد از دولت تبدیل شده است. جدا از بحث و نظرهایی که در این مورد در کشور ما مطرح است، نحوه مواجهه و ارتباط با چینی‌ها

برنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین موضوعی است که طی دو هفته اخیر توجهات و حساسیت‌های بسیاری را برانگیخته و به یکی از مهمترین موضوعات سیاست خارجی و انتقاد از دولت تبدیل شده است.

جدا از بحث و نظرهایی که در این مورد در کشور ما مطرح است، نحوه مواجهه و ارتباط با چینی‌ها به مساله‌ای جهانی مبدل شده است. بسیاری از تحلیلگران همکاری با چین در راستای منافع ملی کشورها را گریزناپذیر می‌دانند.

به گزارش ایران مامن از روزنامه خراسان، به نظر می رسد نظم جدیدی در جهان  به ویژه پس از روی کار آمدن ترامپ و همچنین شیوع کرونا در حال شکل گرفتن است.

شبکه سی ان ان در گزارشی نوشته اروپا در حال استقلال بیشتر از آمریکاست و یکی از راه های آن را افزایش تعامل با چین به عنوان یک شریک اقتصادی و استراتژیک می‌داند.

سی ان ان دراین  گزارش  درباره شکاف در روابط فراآتلانتیک  می افزاید :ائتلاف واشنگتن و اروپا اگرچه برای مدت بیش از ۷۰ سال به‌عنوان یک بنیاد و اساس محکم برای ثبات اروپا ایفای نقش کرده و پشتوانه‌ای برای ارزش‌های نظام غرب تحت رهبری آمریکا بوده است اما اکنون  به نظر می‌رسد مناسبات دیرین بین دو سوی اقیانوس اطلس درحال بازنگری و در آستانه دگرگونی‌های قابل توجه است.

پیشتر در هفته جاری، اتحادیه اروپا از گنجاندن نام آمریکا در فهرست «کشورهای امن» خودداری کرد، این بدان معناست که از مسافران آمریکایی در کشورهای عضو این اتحادیه برای آینده ای قابل پیش بینی استقبال نخواهد شد که دلیل آن شمار بالای مبتلایان به کرونا در ایالات متحده است.

این یکی از معدود مواردی است که اروپا بدون توجه به مناسباتش با آمریکا، مناسباتی که ده ها سال است در قالب روابط راهبردی قلمداد می شود، این ابرقدرت غرب را از فهرست اولویت ها خارج می کند.

اگرچه به نظر می رسد شیوع کرونا دلیل این مهم باشد اما می تواند نقطه آغازی برای زاویه گرفتن اروپا از  آمریکا قلمداد شود. نکته بحث برانگیز درباره اقدام اروپا برای پذیرفتن اتباع کشورهای مختلف در دوران شیوع کرونا این است که در همان فهرستی که اروپا حاضر نشده نام آمریکا را بگنجاند، نام چین به چشم می خورد.

اروپا البته تاکید کرده که این یک اقدام سیاسی نیست .سی ان ان می نویسد: این‌ها نشانه هایی از انزوا و تنهایی آمریکا بیش از همیشه است. با این همه، سایرین در خفا چنین می گویند که اگر بروکسل می خواست این امر ناگوار را برای آمریکایی ها دلپذیرتر کند، می توانست دست کم مقداری طعم آن را شیرین کند.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا که خواسته نامش ذکر نشود، درباره نحوه اتخاذ این تصمیم اروپایی ها به سی ان ان گفته است: در گذشته، این احتمال وجود داشت اروپا برای جلب نظر و رضایت آمریکا، چین را از  فهرست های این چنینی حذف کند اما حالا حالت عکس آن رخ داده است.حال مسافران آمریکایی به دلیل شیوع کرونا در ایالات متحده، برای آینده ای قابل پیش بینی اجازه ورود به اتحادیه اروپا را ندارند. شاید به نظر برسد که این رویداد، گواهی دال بر گسست مناسبات میان دو سوی اقیانوس اطلس است.

بر کسی پنهان نیست که واشنگتن این روزها کمتر به امور اروپا علاقه نشان می دهد. همچنین کاملا مشخص است که کشورهای اروپایی به طور فعالانه جویای استقلال دیپلماتیک بیشتری از آمریکا هستند. این مسئله به ویژه برای ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا صادق است.

یکی از راه هایی که بروکسل تصور می کند می تواند به واسطه آن از واشنگتن فاصله بگیرد، تعامل با چین به عنوان یک شریک راهبردی و اقتصادی است، به عبارتی دیگر، کاهش اتکا به یکی از ابرقدرت های جهان با برقراری توازن در مناسباتش با ابرقدرتی دیگر.

براساس پیش‎بینی  موسسه Pricewaterhouse Coopers PwC چین در سال ۲۰۳۰ یعنی ۱۰ سال دیگر با پیشی گرفتن از آمریکا در صدر اقتصادهای جهان قرار خواهد گرفت. پکن در آن سال با ۳۸ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی، قدرت اول اقتصادی جهان و آمریکا با ۲۳ تریلیون دلار دومین قدرت اقتصادی جهان خواهد بود. بر این مبنا اقتصاد آمریکا ۱۰ سال دیگر ۶۰درصد اقتصاد چین خواهد بود.

سی ان ان در پایان می نویسد : ناظران سیاسی اتحادیه اروپا و آمریکا تصدیق می‌کنند که طی چهار سال گذشته این مسئله به لبه پرتگاه رسیده است و اگر ترامپ بتواند «جو بایدن» را در انتخابات ریاست جمهوری شکست دهد وضع بدتر هم خواهد شد.ترامپ، اتحادیه اروپا و به ویژه آلمان را یک رقیب اقتصادی می‌داند که به این معناست اگر دور دوم پیروز شود تنش ها بیشتر خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات