تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 مهر 1400 - 11:11
کد خبر : 11471

کارت اعتباری ۲۵۰ هزار تومانی ریشه ریال را می‌سوزاند یا رانت دلاری؟

کارت اعتباری ۲۵۰ هزار تومانی ریشه ریال را می‌سوزاند یا رانت دلاری؟

۱۳ هزار واحد ریزش، فرجام کار بازار سرمایه در مهرماه بود که باعث شد شاخص کل در روز چهارشنبه روی عدد یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد قرار گیرد.   با این حال، نگاهی به روند هفتگی بورس نشان می‌دهد شاخص کل طی هفته چهارم در قیاس با هفته سوم مهرماه حدود ۲.۸ رشد داشته

۱۳ هزار واحد ریزش، فرجام کار بازار سرمایه در مهرماه بود که باعث شد شاخص کل در روز چهارشنبه روی عدد یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد قرار گیرد.

 

با این حال، نگاهی به روند هفتگی بورس نشان می‌دهد شاخص کل طی هفته چهارم در قیاس با هفته سوم مهرماه حدود ۲.۸ رشد داشته است.

 

در وضعیت رخوت محرک‌های بازار، اظهارات رئیس‌جمهوری و برخی اعضای دولت درباره حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و احتمال جایگزینی کارت اعتباری ۲۵۰ هزار تومانی، نگاه فعالان اقتصادی را به خود جلب کرد.

 

خبرگزاری ایرنا در این باره نوشت: زمزمه‌های مربوط به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با استقبال فعالان بازار سرمایه مواجه شده است، کارشناسان بورس معتقدند که حذف این نوع ارز، علاوه بر جلوگیری از توزیع رانت باعث افزایش شفافیت در عملکرد و رشد سودآوری شرکت‌ها و بهبود معاملات بورس خواهد شد.

 

روی دیگر این تصمیم افزوده شدن بر نقدینگی چهار هزار هزار میلیارد تومانی، افت شدیدتر ارزش ریال و بازتولید تورم است که بسیاری درباره نتایج سیاست‌های بی‌حساب و کتاب یارانه‌پردازی هشدار داده‌اند.

 

از دید بسیاری از صاحب‌نظران اقتصادی، در شرایطی که هنوز هیچ تصمیم و دسته‌بندی دقیق و کارآمدی برای پرداخت یارانه به دهک‌های ضعیف وجود ندارد، پمپاژ پول پرقدرت بانک مرکزی به جیب همه دهک‌ها تحت عنوان رانت‌زدایی از دلار، نتیجه‌ای جز ریزش بیشتر ارزش ریال و توان خرید مردم نخواهد داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات