تاریخ انتشار : سه شنبه 17 تیر 1399 - 22:36
کد خبر : 1150

آلبرت بغزیان: کانال ۲۰ هزار تومانی دلار موقتی نیست

آلبرت بغزیان: کانال ۲۰ هزار تومانی دلار موقتی نیست

رئیس کل بانک مرکزی در آخرین یادداشت اینستاگرامی خود با‌ اشاره به خبرهای خوبی از آزادی منابع مسدودی این بانک اعلام کرد تلاطم بازار ارز به تدریج تعدیل می‌شود. صبح امروز برخی رسانه‌ها نوشتند پس از هشدار و توضیحات «عبدالناصر همتی» در خصوص ریسک بالای بازار ارز، دیروز این بازار ریزش قیمت ها را به

رئیس کل بانک مرکزی در آخرین یادداشت اینستاگرامی خود با‌ اشاره به خبرهای خوبی از آزادی منابع مسدودی این بانک اعلام کرد تلاطم بازار ارز به تدریج تعدیل می‌شود.

صبح امروز برخی رسانه‌ها نوشتند پس از هشدار و توضیحات «عبدالناصر همتی» در خصوص ریسک بالای بازار ارز، دیروز این بازار ریزش قیمت ها را به نظاره نشست. با این حال بعد از ظهرِ امروز خبرهایی از ورود دلار به کانال ۲۲ هزار تومانی منتشر شد.

طی روزهای گذشته خط و نشان کشیدن‌ها برای صادرکنندگانی که ارز‌های خود را به کشور بازنگردانده‌اند، شدت گرفته است.

به گزارش ایران مامن ، از یک‌سو رئیس کل بانک مرکزی از احضار قانونی صادرکنندگانی که تا دو هفته دیگر تعهدات ارزی خود را ایفا نکنند، خبر می‌دهد و از سوی دیگر سازمان توسعه تجارت نیز از ابطال و تعلیق کارت بازرگانی تجاری که تا پایان تیرماه تعهدات ارزی خود را انجام ندهند، می‌گوید.

با این حال، بازار ارز همچنان متلاطم است. «آلبرت بغزیان» اقتصاددان می‌گوید بانک مرکزی اراده کنترل بازار ارز را ازدست‌داده است.

افزایش دوباره و افسارگسیخته نرخ دلار و طلا نگرانی‌های زیادی را در جامعه ایجاد کرده است زیرا افزایش این دو معمولاً به بالا رفتن میزان تورم و کاهش قدرت خرید مردم منجر می‌شود. سوال اینجاست بانک مرکزی تا چه اندازه می‌تواند در مدیریت قیمت ارز موفق عمل کند و اقدامات این بانک تا چه میزان بر تعادل بازار تأثیرگذار است؟

 

بانک مرکزی باید سیاست ارزی اجرا کند نه سیاست پولی

ایران مامن : نقش بانک مرکزی در مدیریت نرخ ارز با توجه به نوسانات قیمت چگونه بوده است؟

بغزیان : نرخ ارز در شرایط کنونی موقتی نیست. قبلاً با تغییر نرخ ارز فروشندگان کالاها منتظر کاهش قیمت ارز بودند تا اجناس خود را قیمت‌گذاری کنند. اما این انتظار تبدیل به واقعیت شده و فروشندگان اقدام به قیمت‌گذاری جدید می‌کنند.

وقتی نرخ ارز جدید از ۱۳۵۰۰ تومان به ۱۸۵۰۰ تومان رسید نمی‌توان مدعی شد که این موقتی است. وقتی نرخ از ۲۰۰۰۰ تومان به ۱۸۰۰۰ تومان کاهش یافت ما در کاهش قیمت ارز موفق عمل نکردیم و افزایش این نرخ باید توضیح داده شود. چه عواملی باعث شد که ارز ۱۳۵۰۰ تومانی به ارز ۲۰۰۰۰ هزارتومانی تغییر کرد.

بانک مرکزی و نهادهای ذی‌ربط باید برای مردم در این زمینه شفاف‌سازی کنند و دلیل این افزایش قیمت تصاعدی را توضیح دهند. مردم در صورتی خوشحال می‌شوند که نرخ ارز کاهش یابد و کاهش قیمت‌ها در بازار محسوس باشد. اگر همه کالاهای اساسی بر اساس ارز ۲۰۰۰۰ هزارتومانی قیمت‌گذاری شوند نمی‌توان گفت این نرخ ارز موقتی است و امید دوباره به کاهش قیمت کالاها داشته باشیم.

دلار

اگر بانک مرکزی مدعی است که قیمت نرخ ارز موقتی است پس قیمت این نرخ ارز چه زمانی کاهش می‌یابد؟ آیا اتفاقی خاصی در اقتصاد رخ‌داده که هیجان وارد بازار ارز شده است، زیرا ما تغییر قیمت‌ها را در تمام کالاهای اساسی، لوازم‌خانگی، مسکن و طلا می‌بینیم.

سیاست ارزی بانک مرکزی در کاهش نرخ ارز چیست؟ این سیاست پولی است یا سیاست ارزی؟ بانک مرکزی باید سیاست ارزی اجرا کند نه سیاست پولی. سیاست پولی به بحث حجم پول و نقدینگی اشاره می‌کند و با انتشار اوراق قرضه یا فروش اوراق بدهی سیاست پولی اجر ا می‌شود. سیاست ارزی یعنی اینکه ما نرخ ارز را چگونه کاهش دهیم این سیاست ارزی باید مشخص شود آیا نرخ ارز شناور مدیریت‌شده است؟ و یا اینکه می‌خواهیم نرخ ارز را در این محدوده حفظ؟

در شرایط کنونی نرخ کالاها تغییر کرده است و هرچه بانک مرکزی دیرتر اقدام کند قیمت‌ها در بازار جا می‌افتند و با کاهش نرخ ارز هیچ دردی را دوا نمی‌کند. بااین‌وجود باید منتظر افزایش قیمت کالاها در شرایط آینده باشیم.

 

بانک مرکزی و چالش تزریق ارز

ایران مامن : راهکار بانک مرکزی در مدیریت قیمت ارز چه تاثیری کنترل قیمت ها دارد؟

بغزیان : شورای سیاست‌گذاری بانک مرکزی در چند ماه پیش ارز را روی ۱۳۰۰۰ یا ۱۴۰۰۰ هزار تومان ثابت نگه‌داشته بود.

با توجه به مدیریت نوسان قیمت ارز و تزریق به بازار اکنون این سؤال مطرح می‌شود که چرا دوباره این تزریق ارز را قطع‌شده است و اگر با چند میلیون دلار این نرخ کاهش یابد چرا بانک مرکزی اقدامی انجام نمی‌دهد؟

اگر بانک مرکزی ۳۰ میلیون دلار تزریق کند آیا مشکل اقتصاد حل می‌شود؟ آیا با تزریق این مبلغ پول برای بانک مرکزی هزینه دارد تا اینکه همه کالاها به‌اندازه ۱۰ درصد رشد کردند و این رقم چندین میلیارد دلار از جیب مصرف‌کننده را خالی کرده‌اند.

همه اقلام به نرخ ارز مربوط می‌شوند چندین میلیون دلار عددی نیست که بتواند مشکلی را حل کند. بانک مرکزی اگر عدد بیشتری تزریق کند می‌توان این هیجان را از بازار بگیریم و به‌نوعی کنترل شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات