تاریخ انتشار : دوشنبه 3 آبان 1400 - 11:58
کد خبر : 11540

مذاکره با بوی باروت

مذاکره با بوی باروت

نیامدن ایران پای میز مذاکره صدای روس‌ها را هم درآورده تا جایی که نماینده این کشور برای دومین بار طی روزهای اخیر، از مقامات تهران خواسته موعد واقعی شروع دوباره گفت‌وگوهای برجامی را مشخص کنند.   موضع تهران اما همان است که قبلا بود؛ مذاکرات «به زودی» راه‌اندازی می‌شود، ابتدا باید تحریم‌ها برداشته شود، کشور

نیامدن ایران پای میز مذاکره صدای روس‌ها را هم درآورده تا جایی که نماینده این کشور برای دومین بار طی روزهای اخیر، از مقامات تهران خواسته موعد واقعی شروع دوباره گفت‌وگوهای برجامی را مشخص کنند.

 

موضع تهران اما همان است که قبلا بود؛ مذاکرات «به زودی» راه‌اندازی می‌شود، ابتدا باید تحریم‌ها برداشته شود، کشور را معطل مذاکره نمی‌کنیم و …

 

در سوی مقابل هم هیچ تغییری در اعلام آمریکایی‌ها ایجاد نشده است. مقامات واشنگتن می‌گویند چانه‌زنی‌ها از همانجایی که خردادماه در وین۶ تمام شده باید دوباره شروع شود.

 

برداشت طرف‌های برجامی و آمریکا این است که ایران تنها به دنبال وقت‌کشی است و تلاش برای بازگشت به نقطه صفر مذاکرات به این منظور است که با دست پر با غربی‌های کلافه سر یک میز بنشیند.

 

آمریکایی‌ها برای خروج از وضعیت انفعال و گریختن از زمین بازی که تهران آن را چیده، گزینه نظامی را جدی‌تر از قبل رو میز جابجا می‌کنند.

 

پس از آنکه اسرائیل از طرح یک و نیم میلیاردی حمله به تاسیسات ایران خبر داد، وزیر دارایی این رژیم اعلام کرد اکنون مساله زمان اقدام نظامی است نه امکان آن.

 

 

از سوی دیگر در دیدار نخست وزیر اسرائیل با رئیس جمهور روسیه در مسکو در جمعه گذشته، «نفتالی بنت»، «ولادیمیر پوتین» را دوست بی‌همتای تل‌آویو خوانده و گفته می‌شود از وی قول مساعدی را برای واکنش نشان‌ندادن به حملات صهیونیستی علیه اهداف ایرانی گرفته است.

 

فشارها از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وضعیت قبل از توافق اخیر با ایران برگشته و «رافائل گروسی» رئیس آژانس باز هم مدعی شده وضعیت نظارت بر تاسیسات ایران دیگر سالم نیست.

 

حمله اخیر به پایگاه آمریکایی‌ها در «التنف» در مثلث مرزی عراق، سوریه و اردن هم مزید بر علت شده تا جمهوریخواهان آمریکا دولت «جو بایدن» را به خاطر بی‌عملی در برابر تهران مورد حمله قرار دهند.

 

نگاهی به تحلیل اتاق فکرهای آمریکایی اما نشان می‌دهد که اصلی‌ترین توصیه برای برونرفت از این وضعیت از مسیر چین و اقناع رهبران پکن برای توقف خرید نفت از ایران می‌گذرد و نه دست گذاشتن روی گزینه‌های نظامی.

 

در این میان بسیاری چشم به توئیت‌های «ادوارد اسنودن» افشاگر آمریکایی دوخته‌اند تا ببینند درباره ایران قرار است چه سند و مدرکی رو کند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات