تاریخ انتشار : دوشنبه 17 آبان 1400 - 13:54
کد خبر : 11732

رانت فاخر و شریف!

رانت فاخر و شریف!

به گزارش ایران مامن، چند روز پیش نقل قولی از قائم مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت خبرساز شد؛ «۶۰ درصد از دانشجویان رشته پزشکی، سهمیه‌ای هستند.»   در حالی که سریعا ذهنمان به این سمت می رود که جان ما و عزیزانمان در دست این سهمیه‌ای‌ها قرار گرفته باید گفت عمق فاجعه خیلی بیشتر از

به گزارش ایران مامن، چند روز پیش نقل قولی از قائم مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت خبرساز شد؛ «۶۰ درصد از دانشجویان رشته پزشکی، سهمیه‌ای هستند.»

 

در حالی که سریعا ذهنمان به این سمت می رود که جان ما و عزیزانمان در دست این سهمیه‌ای‌ها قرار گرفته باید گفت عمق فاجعه خیلی بیشتر از این‌ها است.

 

تعدادی از کنکوری‌ها با استفاده از یک سهمیه خیلی خاص می‌توانند با این توجیه که پدر و مادرشان عضو هیئت علمی دانشگاهند، صندلی‌های پرمتقاضی و پررقابت و در نهایت مدارک معتبر را به اسم خود سند بزنند.

 

فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها حتی می‌توانند رشته تحصیلی‌شان را هم تغییر و در رشته‌های برتر ادامه تحصیل دهند.

 

هر چند آمار دقیق این رانت تحصیلی در دست نیست، اما امسال ۲۰ تن از پذیرفته‌شدگان مقطع کارشناسی دانشگاه شریف فرزند اعضای هیئت علمی بوده‌اند؛ خبری که معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شریف آن را کاملاً قانونی می‌داند و معتقد است بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین آیین‌نامه وزارت علوم این کار قانونی است، اما نگاه اکثریت به این ماجرا متفاوت است.

 

طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرزندان هیئت علمی دانشگاه‌ها اگر در آزمون کنکور ۹۰ درصد نمره یک رشته را کسب کنند، می‌توانند جهت انتقال به دانشگاه مد‌نظرشان یا دانشگاهی که والدین در آن مشغول تحصیلند، اقدام کنند.

 

همچنین طبق همین مصوبه فرزندان اعضای هیئت علمی با کسب ۵/‌۹۲ درصد نمره آخرین نفر پذیرفته شده در سهمیه آزاد، می‌توانند حتی رشته خود را تغییر دهند. همین مصوبه هم شرایطی را فراهم کرده تا فرزندان این استادان با توان علمی پایین با پذیرش در ضعیف‌ترین دانشگاه‌های کشور بتوانند به راحتی به دانشگاه‌های معتبر انتقال یابند و حتی رشته‌شان هم تغییر داده و در رشته‌های پرمتقاضی ادامه تحصیل دهند.

 

آمار و ارقام این نقل و انتقال‌ها هم کم نیست. طبق آماری که سال ۹۸ منتشر شد، تنها در طول پنج سال ۷هزار و ۱۹۴ دانشجو از ضعیف‌ترین دانشگاه‌های کشور به بهترین دانشگاه‌ها انتقال یافته‌اند یا برایشان امکان تغییر رشته فراهم شده‌است، این ماجرا تا جایی پیش‌رفته که بنا به تأکید یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس، سال ۹۷، ۷۰ درصد پذیرش رشته دندانپزشکی سهمیه‌ای‌ها بوده‌اند!

 

این مصوبه تاکنون چند بار از سوی دیوان عدالت اداری لغو شده‌است، اما هر بار به گونه‌ای احیا و با دور زدن قانونی قانون اجرا می‌شود و بسیاری از اعضای هیئت علمی هم که نمک‌گیر این قانون نابرابر شده‌اند، در برابر آن سکوت اختیار کرده‌اند. هر چند بسیاری از آن‌ها هم مخالف این تبعیض آشکارند.

 

 

اعتراض بی حاصل به رانت علمی

سال ۱۳۸۰ بود که یک دانشجوی دانشگاه سیستان و بلوچستان به نام رحیم تقوی، با تقدیم شکایتی به دیوان عدالت اداری خواستار ابطال بخشنامه تبعیض‌آمیز مورخ ۲/۷/۱۳۶۹ وزارت فرهنگ و آموزش عالی شد که به موجب آن فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها می‌توانستند برای تحصیل به دانشگاه محل خدمت والدینشان منتقل شوند.

 

نهایتاً هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در سال ۱۳۸۲ طی رأی شماره ۱۶ مورخ ۲۴/۱/۱۳۸۲ شکایت رحیم تقوی را وارد تشخیص داد و بخشنامه مورد شکایت را به جهت اینکه موجد تبعیض نارواست، ابطال کرد.

 

با این حال وزرای علوم و بهداشت بلافاصله پس از صدور رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۲۴/۱/۱۳۸۲ بخشنامه جدیدی به شماره ۴۷۳۷/۱ مبنی بر انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی ابلاغ می‌کنند!

 

دوباره هیئت عمومی دیوارن عدالت اداری این بار هم طی رأی شماره ۷۹۰ مورخ ۵/۱۱/۱۳۸۸ بخشنامه مذکور را به جهت مغایرت با قانون ابطال و از زمان تصویب ملغی الاثر اعلام کرد.

 

حمایت کشدار از یک رانت

این ماجرا در سال‌های بعد همچنان ادامه پیدا کرد. آخرین ابطال مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تابستان امسال بود و باز هم هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، مصوبه شماره ۶۹۳۱۲ مورخ ۱۴/۵/۱۳۹۲ در خصوص تسهیلات فرزندان اعضای هیئت علمی را که به استناد مصوبه جلسه ۷۳۵ مورخ ۲۵/۴/۱۳۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط وزرای علوم و بهداشت و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصویب شده‌بود، به جهت تبعیض‌آمیز بودن مغایر بند ۹ اصل سوم و اصل ۱۹ قانون اساسی دانست و ابطال کرد، اما احسان جمالی، معاون فنی و آماری سازمان سنجش طی نامه شماره ۴۷۱۰۱ مورخ ۲۹/۶/۱۴۰۰ به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی سراسر کشور فرایند و نحوه درخواست نقل و انتقال فرزندان هیئت علمی سال ۱۴۰۰ را ابلاغ کرد.

 

در این نامه به دستورالعملی در مورد اعمال امتیازات تبعیض آمیز فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها اشاره شده که طی نامه شماره ۲۶۲۳۴ مورخ ۴/۵/۱۴۰۰ و متمم آن طی نامه شماره ۴۶۷۴۹ مورخ ۲۸/۶/۱۴۰۰ به تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ارسال شده‌است.

 

طبق همین دستور‌العمل امسال هم مانند سال‌های گذشته فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها از فضل والدین خود بهره برده و از ضعیف‌ترین رشته‌ها و دانشگاه‌ها راهی بهترین رشته‌ها و برترین دانشگاه‌های کشور شده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات