تاریخ انتشار : جمعه 20 تیر 1399 - 15:50
کد خبر : 1180

بندبازی روی موج انفجار/ دست اسرائیلی‌ها در کار است؟

بندبازی روی موج انفجار/ دست اسرائیلی‌ها در کار است؟

دیشب یعنی واپسین ساعات پنجشنبه نوزدهم تیرماه بعضی از کانال‌های مجازی از وقوع انفجار در مناطق شهرقدس (قلعه حسن خان) و گرمدره واقع در غرب تهران خبر دادند. همراه با آن تصویری از یک انفجار شبانه در کانال‌های خبری مخابره شد که البته معلوم شد مربوط به بمباران غزه از سوی اسرائیلی‌ها بوده است. تصویری

دیشب یعنی واپسین ساعات پنجشنبه نوزدهم تیرماه بعضی از کانال‌های مجازی از وقوع انفجار در مناطق شهرقدس (قلعه حسن خان) و گرمدره واقع در غرب تهران خبر دادند.

همراه با آن تصویری از یک انفجار شبانه در کانال‌های خبری مخابره شد که البته معلوم شد مربوط به بمباران غزه از سوی اسرائیلی‌ها بوده است.

غزه

تصویری از انفجار غزه که دیشب به طور گسترده بازنشر یافت.

 

به دنبال آن «لیلا واثقی» فرماندار نام‌آشنای شهر قدس و برخی از منابع امنیتی وقوع هرگونه انفجار در غرب تهران را تکذیب کردند.

به گزارش ایران مامن ، این ماجرا البته با توجه به رویدادهای اخیر اهمیت مضاعف می‌یابد. نخستین ساعات جمعه ششم تیرماه در آنسوی تهران یعنی منطقه پارچین اخباری از انفجار مخابره شد. البته آن حادثه تکذیب نشد و بنابر اعلام رسمی انفجار مخزن گاز عامل این حادثه بود.

ما بین این دو رخداد، اخباری از آتش‌سوزی و انفجار در نقاط مختلف مخابره شد که مهمترین آن انفجار یک سوله در نطنز بود.

به دنبال این حادثه که یکِ نیمه شب دوازدهم تیرماه اتفاق افتاد، رسانه‌ها به خصوص فارسی‌زبان‌های خارجی شایعه حمله اسرائیل به مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای نسل جدید را داغ کردند و حتی «ایران اینترنشنال» عکس ماهواره‌ای سفارشی خود را از محل حادثه منتشر ساخت.

انفجار

تصاویر هوایی از حادثه نطنز هدف تقویت سناریوی حمله هوایی اسرائیل و در نتیجه ضربه‌پذیری آشکار ایران را دنبال می‌کرد. حال آنکه مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی هرگونه حمله هوایی را رد می‌کنند. بنابر بر دیدگاه رسمی، حادثه نظنز بر اثر بمبگذاری روی داده است.

در ارتباط با این حوادث و انفجارها، رویکرد رسانه‌ها، مقامات و تحلیلگران اسرائیلی جالب توجه به نظر می‌رسد.

غالب روزنامه‌های اسرائیلی از «معاریو» تا «هاآراتص» این ایده را القا می‌کنند که سررشته اتفاقات اخیر در دست سران تل‌آویو است.

مقامات صهیونیستی از «بنی گانتز» رئیس مجلس و وزیر جنگ تا «گابی اشکنازی» وزیر امور خارجه هم با بیان مواضع دوپهلو سعی می‌کنند دُم به تله مسئولیت در قبال این اتفاقات نداده و همزمان به طور تلویحی مقابل تهران قدرتنمایی کنند.

پس از انفجار نطنز، بنی گانتز اعلام کرد نمی‌توانم دست داشتن اسرائیل در این حادثه را رد یا تایید کنم اما هر آنچه در ایران رخ می‌دهد کار اسرائیل نیست. در عوض اشکنازی اظهار داشت ما اقداماتی انجام می‌دهیم که بهتر است ناگفته بماند.

نکته قابل، تامل اظهارات «ایدی کوهن» تحلیلگر اسرائیلی بود که پس از انفجار در نیروگاه زرگان اهواز (۱۴ تیر) به توئیت قبلی خود اشاره کرد که در آن نوشته بود همانطور که گفته بودم انفجارها ادامه می‌یابد.

با نگاهی به حوادث اخیر دو نکته به چشم می‌آید؛

نکته اول اینکه در شرایط کنونی و با فشارهای شدید معیشتی بر جامعه، امنیت از آخرین پشتوانه‌هایی است که برای مردم باقی مانده و حس ناامنی در کشور می‌تواند بسیاری از رشته‌ها را از هم بگسلد. به همین خاطر وضعیت مطلوب برای اسرائیلی‌ها و همچنین دولت آمریکا و بعضی از پایتخت‌های منطقه استفاده حداکثری از حوادث یادشده برای گسترش حس ناامنی است.

نکته دوم؛ حوادث اخیر را می‌توان در چند دسته بندی قرار داد؛ دسته اول وقایعی چون نطنز که بسیاری از ناظران دست اسرائیلی‌ها را در آن آشکار می‌بینند.

دسته دوم؛ حوادثی که بخاطر گرمای هوا و نقص تجهیزات بروز آن طبیعی به نظر می‌رسد به خصوص در شرایط تحریمی که نبود قطعات استاندارد امکان بروز حوادث را در نیروگاه‌ها و خطوط صنعتی بالا برده است.

دسته سوم؛ اتفاقاتی مثل آتش‌سوزی بیمارستان سینا اطهر که عوامل و خطای انسانی در آن دخیل بوده و در نهایت

دسته چهارم یعنی حوادثی که می‌تواند اتفاق نیافتاده باشد اما در ادامه حوادث اخیر به شکل حلقه ای از یک زنجیره مخابره شود.

 

سیدمحمد موسی کاظمی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

dnhvzjmrsc یکشنبه , ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸

Muchas gracias. ?Como puedo iniciar sesion?

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات