تاریخ انتشار : دوشنبه 24 آبان 1400 - 10:55
کد خبر : 11807

زلزله دولت رئیسی هم آمد

زلزله دولت رئیسی هم آمد

زلزله ۶.۴ ریشتری استان هرمزگان به مرکزیت منطقه لافت، اولین حادثه طبیعی جدی در زمان دولت رئیسی است که با وجود بزرگی و رسیدن امواج آن به استان‌های پیرامون و بعضی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، خوشبختانه شمار قربانیان آن زیر ۱۰ نفر گزارش شده است.   به گزارش ایران مامن، حدود ۹۰ درصد جغرافیای

زلزله ۶.۴ ریشتری استان هرمزگان به مرکزیت منطقه لافت، اولین حادثه طبیعی جدی در زمان دولت رئیسی است که با وجود بزرگی و رسیدن امواج آن به استان‌های پیرامون و بعضی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، خوشبختانه شمار قربانیان آن زیر ۱۰ نفر گزارش شده است.

 

به گزارش ایران مامن، حدود ۹۰ درصد جغرافیای ایران به گسل‌ها چسبیده و به همین خاطر هر چند سال یک‌بار زلزله‌ای بزرگ جان و آشیان هزاران هم‌وطن را گرفته است.

 

 

در یک سده گذشته زلزله‌های زیادی شهرهای کشورمان را زیر و زبر کرده یا دست کم به سختی تکان داده اما هنوز هول‌آورترین رخداد که بسیاری زمین‌شناسان وقوع آن را حتمی می‌دانند خود را نشان نداده است یعنی زلزله مهیب در تهران بیش از ۱۳ میلیون‌نفری.

 

و اما مهیب‌ترین زلزله‌های یک سده گذشته در دولت‌های مختلف و مهمترین مسائل سیاسی مرتبط با آن عبارتند از؛

 

زلزله کاشمر

۵ خرداد ۱۳۰۲ زلزله‌ای به بزرگی ۵.۷ ریشتر منطقه کاشمر استان خراسان رضوی را لرزاند، که ۵ روستا در ناحیه پرجمعیت کاج درخت را کاملا ویران کرد و ۲۰ روستای دیگر در این ناحیه آسیب دیدند. این زمین لرزه ۷۷۰ قربانی داشت.

 

زلزله فارسنیج

ساعت ۵:۱۵ بامداد روز جمعه ۲۲ آذر ۱۳۳۶ خورشیدی، زمین‌لرزه‌ای هولناک در منطقه فارسینج استان کرمانشاه به وقوع پیوست. یک بازدید میدانی انجام شده در ۱۶ سال پس از این زمین‌لرزه نشان داد که این زلزله موجب خرابی و خسارات گسترده‌ای در زمینی به مساحت ۲۸۰۰ کیلومترمربع شده است.

شمار کشتگان زلزله حدود ۲۰۰۰ نفر بوده‌است. تعداد زخمیان ۵۰۰۰ نفر برآورده شده‌است.

 

زلزله سنگچال

زمین‌لرزه سنگچال یا زمین‌لرزه بندپی با مقیاس ۶.۶ ریشتر در تاریخ تیر ۱۳۳۶، در مازندران رخ داد و شمار کشتگان این زلزله حدود ۱۲۰۰ نفر بوده است.

 

زلزله بوئین زهرا؛ زمین‌لرزه‌ای هولناک که در یادها ماند

حدود ساعت ۱۱ شامگاه ۱۰ شهریور ۱۳۴۱ زمین‌لرزه‌ای منطقه بوئین‌زهرای استان قزوین را لرزاند. بزرگی این زمین‌لرزه ۷.۲ ریشتر بود که موجب مرگ حدود ۱۱ هزار نفر شد. در این زمین‌لرزه بسیاری از آثار و مکان‌های قدیمی و تاریخی شهرستان بویین زهرا از بین رفت.

پس از وقوع زلزله بوئین زهرا ، تلاش‌های جهان‌پهلوان تختی در گردآوری کمک برای زلزله‌زدگان به یکی از تصاویر ماندگار این حادثه تبدیل شد.

 

زلزله دشت بیاض

زمین‌لرزه منطقه دشت بیاض و فردوس استان خراسان جنوبی، دو زمین لرزه بزرگ و جداگانه بودند که اولین زلزله در تاریخ ٩ شهریورماه ١٣۴٧ به بزرگی ۷.۳ ریشتر منطقه دشت بیاض و کاخک و دومی در حدود بیست و یک ساعت بعد یعنی در ۱۰ شهریور ۱۳۴۷، با بزرگی ۶.۴ ریشتر در هفتاد کیلومتری غرب دشت بیاض، شهر فردوس را لرزاندند. بعضی از مجروحان که در زلزله ۹ شهریور دشت بیاض زنده مانده و از دشت بیاض به فردوس منتقل شده بودند، در زلزله ۱۰ شهریور فردوس در بیمارستان از بین رفتند.

 

زلزله طبس؛ بزرگترین زمین لرزه تاریخ ایران

زمین‌لرزه طبس، زمین‌لرزه‌ای بود به شدت ۷.۸ ریشتر که در ساعت ۱۹:۳۶ روز ۲۵ شهریور سال ۱۳۵۷، شهر طبس و روستا‌های مجاور آن را ویران کرد. این زمین لرزه قدرتمندترین زلزله‌ای است که تا به حال در تاریخ ایران ثبت شده است. کشته‌های این زلزله را بین ۱۵۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ نفر اعلام کرده‌اند و این در حالی است که به علت شدت تخریب ساختمان‌ها و شدت بالای زلزله بسیاری از اجساد هرگز پیدا نشدند.

نحوه کمک‌رسانی دولت وقت به زلزله‌زدگان در ماه‌های منتهی به انقلاب از دلایلی است برخی تاریخ‌نگاران آن را در تشدید نارضایتی‌ها از حکومت پهلوی موثر دانسته‌اند.

 

زلزله رودبار

زمین‌لرزه رودبار و منجیل در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد در پنجشنبه ۳۱ خردادماه ۱۳۶۹ در نزدیکی شهر رودبار و روستا‌های تابعه در استان گیلان و شمال شرق استان زنجان به وقوع پیوست و تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری از مرکز زمین‌لرزه موجب خسارات جانی و مالی فراوان شد.

در این زمین لرزه علاوه بر حدود ۳۷۰۰۰ نفر که جان خود را از دست دادند، بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تخریب شده و خسارات عمده‌ای به تأسیسات و اماکن عمومی در استان گیلان که متأثر از این زمین‌لرزه بودند، وارد آمد و حدود ۵۰۰ هزار تن از ساکنان نیز بی‌خانمان شدند.

این اولین زمین لرزه در سال‌های پس از انقلاب بود که در اوایل دولت پنجم (مرحوم هاشمی رفسنجانی) اتفاق افتاد.

 

زلزله قائنات

زمین‌لرزه قائن یا اَردِکول زمین‌لرزه‌ای مهیب بود که در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۷۶ در ساعت ۱۲:۲۷ استان خراسان در شرق کشور را لرزاند. بزرگی این زمین‌لرزه که شدیدترین زمین‌لرزه منطقه از سال ۱۳۵۸ تا آن زمان بود، ۷.۳  اندازه‌گیری شد و مرکز آن در روستای اردکول در ۲۷۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار داشت. بر اثر این زمین‌لرزه منطقه بیرجند- قائن ویران شد. این زمین لرزه یک هزار و ۵۶۷ نفر کشته، بیش از دو هزار و ۳۰۰ نفر مجروح داشت و ۵۰ هزار نفر را آواره کرد.

 

زلزله منطقه بم؛ سومین زمین لرزه پر تلفات تاریخ ایران

زلزله بم، زمین‌لرزه‌ای بود با بزرگی ۶.۶ ریشتر که در ساعت ۵:۲۶ بامداد روز جمعه ۵ دی ۱۳۸۲ به مدت ۱۲ ثانیه شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند. زمین لرزه بم با حدود ۵۰ هزار کشته سومین زمین لرزه پر تلفات تاریخ ایران بعد از زلزله اردبیل و دامغان است.

این زمین لرزه در زمان دولت خاتمی اتفاق افتاد و بسیاری از کشورهای غربی از جمله آمریکا برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان اعلام آمادگی کردند. این رخداد یکی از معدود صحنه‌های همکاری ایران و آمریکا را رقم زد.

 

زلزله باختر زرند

‎۴ اسفند ۱۳۸۳ در ساعت ۲:۲۵:۲۲ استان کرمان شهرستان زرند زمین لرزه‌ای رخ داد که بزرگی آن ۶.۴ ریشتر اعلام شده است. برآورد‌ها نشان می‌دهد که نزدیک به ۸۰۰۰ ساختمان در زمین‌لرزه آسیب دیده یا خراب شد. همچنین در اثر وقوع این زمین لرزه ۹۱۲ نفر جان باخته و ۱۴۱۱ نفر مصدوم شدند.

 

زلزله ورزقان و ویرانی کامل ۶۵ روستا

زمین لرزه‌ای شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی را لرزاند؛ بر اثر این زمین‌لرزه در شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس، ۳۰۶ نفر کشته و بیش از ۵۰۰۰ نفر مجروح شدند.

در محدوده این زمین‌لرزه‌ها ۱۸ هزار و ۶۱۸ واحد مسکونی دچار آسیب شد که از این تعداد ۵ هزار و ۳۲۹ واحد به‌طور کامل تخریب شدند. بر اثر وقوع این زمین لرزه در مجموع ۴۱۰ روستا دچار خرابی شده و ۶۵ روستا به‌طور کامل از بین رفت.

این زلزله بزرگترین و پرخسارت‌ترین زلزله دوره احمدی‌نژاد بود.

 

زلزله ازگله کرمانشاه

شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ زلزله‌ای در نزدیکی ازگله، استان کرمانشاه در مرز ایران و عراق، در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهر حلبچه عراق رخ داد. تعداد هموطنان قربانی بر اثر وقوع این زمین لرزه به ۶۲۰ نفر رسید. همچنین ۹ هزار و ۳۸۸ نفر مصدوم و حدود ۷۰ هزار نفر از ساکنان بی خانمان شدند.

این رخداد به عنوان پرخسارت‌ترین زلزله در دولت روحانی باعث بحث‌های فراوانی درباره نقش مسکن مهر در خرابی‌های به بار آمده شد و بسیاری به نحوه امدادرسانی‌ها اعتراض داشتند.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات