تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 آبان 1400 - 10:54
کد خبر : 11838

ایسپا دروغ می‌گوید یا مرکز ملی فضای مجازی؟

ایسپا دروغ می‌گوید یا مرکز ملی فضای مجازی؟

مساله حمایت از پیام‌رسان‌های وطنی برای جایگزینی تلگرام و واتساپ و اینستاگرام سر دراز دارد و با گذشت چند سال از دادن اعتبار پنج میلیارد تومانی به اپلیکیشن‌های داخلی، کاری برای این جایگزینی پیش نرفت. بعد از فیلترینگ تلگرام در اردیبهشت ۹۷، چندین پیام‌رسان داخلی از جمله ایتا (کپی برگردان تلگرام)، بله، سروش، گپ و

مساله حمایت از پیام‌رسان‌های وطنی برای جایگزینی تلگرام و واتساپ و اینستاگرام سر دراز دارد و با گذشت چند سال از دادن اعتبار پنج میلیارد تومانی به اپلیکیشن‌های داخلی، کاری برای این جایگزینی پیش نرفت.

بعد از فیلترینگ تلگرام در اردیبهشت ۹۷، چندین پیام‌رسان داخلی از جمله ایتا (کپی برگردان تلگرام)، بله، سروش، گپ و … رونمایی شد اما هیچ کدام از این پیام‌رسان‌ها نتوانستند آنطور که باید نظر کاربران ایرانی را به خود جلب کنند. کندی و عدم ذخیره محتوا و محیط غیرجذاب از جمله معایب این اپلیکیشن‌ها بود.

 

این وضعیت باعث شد تا هنوز میلیون‌ها نفر با انواع فیلترشکن به تلگرام وصل شوند مخصوصا کسانی که می‌خواهند به صورت آنلاین در جریان آخرین اخبار باشند.

حالا طی گزارشی در کمیسیون طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی، آمار و ارقامی قابل‌توجه منتشر شده است. در این گزارش اعلام شده که اپلیکیشن‌های ایرانی چیزی حدودی ۶ تا ۱۱ میلیون کاربر عضو دارند که از این تعداد حدود چهار و نیم الی یک و نیم میلیون نفر آنان در این پیام‌رسان‌ها فعالند.

 

از سوی دیگر، «امیر خوراکیان» معاون مرکز ملی فضای مجازی شمار کاربران پیام‌رسان‌های ایرانی را «حدود ۲۰ میلیون» عنوان کرده است. وی گفته «بالای ۷۰ درصد مردم» اگر پیام‌رسان داخلی «خوب» ارائه شود، به آن اقبال دارند.

نظرسنجی اخیر مرکز افکارسنجی ایسپا چیز دیگری را نشان می دهد و موید آن است که ۱.۸ درصد مردم فقط از رسانه‌های اجتماعی داخلی استفاده می‌کنند.

بر اساس نظرسنجی مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی در تیرماه ۱۴۰۰ با تعداد نمونه ۱۵۸۵ نفر، ۷۱.۴ درصد از افراد بالای ۱۸ سال از پیام‌رسان واتس اپ استفاده می‌کنند.

 

 

اینستاگرام با ۵۳.۱ درصد در رتبه دوم و تلگرام با ۴۰.۴ درصد در رتبه سوم قرار دارد. ۸.۶ درصد از افراد بالای ۱۸ سال از روبیکا و ۵.۱ درصد از سروش استفاده می‌کنند.

 

نگاهی به این آمار نشان می‌دهد که استناد تصمیم‌گیرندگان درباره طرح صیانت مبتنی بر تعداد کاربران فیک و واقعی است که بنابر اقتضائات مختلف در اپلیکیشن‌های وطنی ثبت‌نام کرده‌اند و آمار یک بار آنلاین شدن آن‌ها در ماه به عنوان استفاده از پیام‌رسان داخلی ثبت شده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات