تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 آبان 1400 - 23:48
کد خبر : 11869

گره «آپ» برای دولت رئیسی و غیررئیسی

گره «آپ» برای دولت رئیسی و غیررئیسی

بعد از «نَه» نمایندگان به وزیر پیشنهادی رئیسی برای آموزش‌وپرورش «آپ» ، «یوسف نوری» رئیس سابق مرکز فناوری اطلاعات این وزارتخانه و رئیس آموزش‌وپرورش ایلام در اولین سال دولت احمدی‌نژاد به عنوان سومین گزینه به مجلسی‌ها معرفی شد.   یوسف نوری سومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم   بعد از گذشت چند

بعد از «نَه» نمایندگان به وزیر پیشنهادی رئیسی برای آموزش‌وپرورش «آپ» ، «یوسف نوری» رئیس سابق مرکز فناوری اطلاعات این وزارتخانه و رئیس آموزش‌وپرورش ایلام در اولین سال دولت احمدی‌نژاد به عنوان سومین گزینه به مجلسی‌ها معرفی شد.

 

یوسف نوری سومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم

 

بعد از گذشت چند روز از رای‌عدم‌اعتماد مجلس اصولگرا به گزینه رئیسی و در حالی که خود رئیس‌جمهور برای دفاع از «مسعود فیاضی» به بهارستان رفته بود بسیاری می‌پرسند دلیل دست رد نمایندگان به سینه وی و حساسیت‌های مربوط به آموزش و پرورش چیست؟

 

چرا نمایندگان به وزیر پیشنهادی رئیسی برای آموزش و پرورش رای ندادند؟

 

اکنون آموزش‌وپرورش دارای چالش‌های فراوانی از جمله مشکلات صنفی و حقوق معلمان، تدریس آنلاین و حضوری و افت تحصیلی دانش آموزان و … است؛ بنابراین وزیر باید با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم کند.

 

شاید حواشی وزیر پیشنهادی دوم بود که اجازه نداد آموزش‌وپرورش دولت رئیسی به وزیر برسد؛ از نسبت فامیلی فیاضی با شهردار تهران تا شایعاتی که مداخلات اطرافیان رئیسی در انتخاب وزیر را پررنگ می‌کرد.

 

برخی نیز این رای‌عدم‌اعتماد را حاکی از دلخوری بسیاری از نمایندگان از دولت می دانند. در همین رابطه، «کاظم دلخوش» نماینده صومعه‌سرا در جلسه رای‌اعتماد در ابتدا شعری کنایه‌آمیز برای رئیسی خواند و اضافه کرد نصف وزرای رئیس‌جمهور از مدرسه امام صادق هستند. ما دلمان می سوزد و نمی‌خواهیم مخالفان، دولت شما را ناکارآمد جلوه دهند. شما نه با مجلس و نه با دوستان خودتان مشورت نکردید. اگر می‌خواهید ما خفه می‌شویم اما این ره که تو می‌روی به ترکستان است و مشکلات کشور افزایش پیدا می‌کند.

 

برخی هم پرسیدند چرا از بدنه وزارت یک وزیر انتخاب نمی‌شود. در همین رابطه «محمد باقری» نماینده مخالف وزیر پیشنهادی گفت: فیاضی حتی یک روز مدیر مدرسه هم نبوده چه برسد به مدیرکل! در گذشته وزارت آموزش‌وپرورش مدیر و وزیر پرور بود اما الان یک نفر از درون وزارت برای وزیر شدن پیدا نمی‌شود.

 

دلیل حساسیت‌های آموزش و پرورش چیست؟

 

«حسین باغگلی» اولین وزیر پیشنهادی «آپ» در دولت سیزدهم بود که در شهریورماه ۱۴۰۰ نتوانست رای اعتماد بهارستان را به دست آورد. هرچند چنین رخدادی هنگام معرفی و اخذ رای اعتماد کابینه غیرعادی نیست اما با نگاه کلی به روند رای اعتماد وزرا طی سالیان اخیر درخواهیم یافت غالبا جانشینان نخستین وزرای پیشنهادی روسای جمهور که در جلب آرای نمایندگان ناکام بوده‌اند، در دریافت رای اعتماد کار دشواری بر عهده داشته‌اند؛ مانند وزارت نفت دولت احمدی‌نژاد یا وزارت علوم دولت روحانی.

 

 

به گزارش ایران مامن، سیزده کابینه بعد از انقلاب در ایران روی کار آمده‌اند که با احتساب تعداد وزرا و سرپرستان وزارت‌ آموزش و پرورش، تاکنون ۱۶ نفر سکانداری این وزارت مهم را طی ۴۳ سال برعهده داشته‌اند.

 

در این میان حدود دو سوم وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش در همان ابتدا، از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفته و نزدیک به یک سوم دیگر در این مسیر بازمانده‌اند.

 

درباره حساسیت‌های مربوط به آپ باید گفت، این وزارت‌خانه با وجود پول‌ساز نبودن، تاثیرات جدی بر وضعیت سیاسی کشور دارد. آموزش و پرورش بیشترین تعداد کارمندان دولت و بالاترین مخاطبان را در کل کشور دارد و ادارات و مدارس زیر پوشش این وزارت‌خانه در زمینه رخدادهایی چون انتخابات مجلس و راه‌یابی نمایندگان به بهارستان به خصوص در شهرستان‌ها نقش انکارناپذیری دارند.

 

معمولا با ورود وزیر جدید، اغلب روسای ادارات آموزش و پرورش استان‌ها و حتی شهرستان‌ها هم تغییر می‌کنند که از این نظر تفاوت چندانی با سایر وزارت‌خانه‌ها وجود ندارد، اما از آن‌جا که این افراد با تعداد زیادی از جامعه واجدین شرایط رای‌دهی خصوصا رای اولی‌ها در ارتباط‌ند، وزیر پیشنهادی برای تعدادی از نمایندگان مردم مهم است.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات