تاریخ انتشار : جمعه 28 آبان 1400 - 20:19
کد خبر : 11875

ماجرای یک پیشرفت؛ هند و فوتبال

ماجرای یک پیشرفت؛ هند و فوتبال

فوتبال هند اخیرا به موفقیت قابل توجهی دست یافته و در آخرین رده بندی تیم های برتر فوتبال که در اکتبر ۲۰۲۱ منتشر شده، در بین ۲۰ تیم برتر قاره آسیا قرار گرفته است. این دستاورد قبلا در عرصه ورزشی هند که در آن کریکت محبوب ترین ورزش است دیده نشده و این نوید را

فوتبال هند اخیرا به موفقیت قابل توجهی دست یافته و در آخرین رده بندی تیم های برتر فوتبال که در اکتبر ۲۰۲۱ منتشر شده، در بین ۲۰ تیم برتر قاره آسیا قرار گرفته است. این دستاورد قبلا در عرصه ورزشی هند که در آن کریکت محبوب ترین ورزش است دیده نشده و این نوید را به علاقمندان فوتبال هند خواهد داد که می‌توان به موفقیت‌های بیشتر امید داشت.

 

دستیابی به رده ۱۹ در بین تیم‌های آسیایی در رده بندی جدید بیش از همه مرهون برنامه ریزی فدراسیون فوتبال این کشور و سوپر لیگ هند  ISLاست و اکنون هند به دنبال برداشتن قدم‍های بعدی برای ارتقاء سطح فوتبال خود در قاره کهن است.

 

هند در ماه گذشته میلادی (اکتبر ۲۰۲۱)، با پیروزی برابر نپال در فینال جام کشورهای جنوب آسیا SAFF (شامل کشورهای بنگلادش، بوتان، مالدیو، نپال، پاکستان و سریلانکا)، برای هشتمین بار موفق به کسب جام قهرمانی این مسابقات شد و به عنوان موفق ترین تیم در این مسابقات لقب گرفت.

 

ایگور ایستیماک مربی ۵۴ ساله هند که از سال ۲۰۱۹ هدایت این تیم را بر عهده گرفته و قبلا به عنوان مدافع سابقه بازی در تیم ملی کرواسی را در کارنامه دارد، این موفقیت در لیگ کشورهای منطقه جنوب آسیا را هدف بزرگی نمی داند و اعلام کرده است قصد دارد تیم فوتبال هند را وارد جمع قدرت‌های آسیا کند.

 

 

هند در بازی‌های مقدماتی جام جهانی قطر ۲۰۲۲ در گروه خود با حضور پنج تیم نتوانست راهی دور دوم مقدماتی شود و در میان هم‌گروهی‌ها بعد از قطر و عمان رتبه سوم را از آن خود کرد اما توانست با نتایج خوب در مسابقات مقدماتی جوانان زیر ۲۳ سال آسیا، در گروه خود به عنوان تیم دوم راهی دورنهایی مسابقات شود؛ رقابتهایی که قرار است خرداد ۱۴۰۱ در ازبکستان برگزار شود. راهیابی جوانان هند به این مسابقات برای فوتبال هند که تا همین چندی پیش نشانی از آن در فوتبال آسیا نبود، می تواند نوید بخش آینده ای بهتر در فوتبال قاره کهن و قرار گرفتن در بین قدرتهای فوتبالی این قاره باشد.

 

اخیرا تیم باشگاهی اف سی گوا هند موفق شده است به عنوان اولین باشگاه فوتبال هند در دور مقدماتی قهرمانی باشگاههای آسیا شرکت داشته باشد هر چند این بار نیز در گروه خود و در رقابت با رقبای قدرتمند خود همچون پرسپولیس ایران تنها توانست مقام سوم را در بین چهار تیم گروه کسب کند و از حضور در مراحل بالاتر بازماند.

 

 

به گفته مدیرتجاری سوپرلیگ هند آقای پارت جیندال،  فوتبال هند در پنج سال اخیر پیشرفت بسیار خوبی داشته است و اکنون بعداز قرار گرفتن تیم فوتبال هند در ۲۰ تیم نخست آسیا، قدم بعدی را قرار گرفتن فوتبال ملی هند در میان ده کشور برتر آسیا عنوان کرده که بتواند در کنار قدرت‌های فوتبال آسیا همچون ایران، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا حرفی برای گفتن داشته باشد.

 

وی اعلام داشته که به لحاظ زیرساختی و فرآهم آمدن زمین های تمرین و استعدادیابی، هند در پنج سال اخیر به دستاوردهای خوبی رسیده و توانسته است بازیکنانی از کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی برای حضور در سوپر لیگ هند جذب کند اما مشکلاتی نیز در لیگ هند وجود دارد از جمله اینکه لیگ با تعداد تیم‌های کمی برگزار می شود و برخی مناطق و ایالت های هند از جمله ایالت های شمالی و مرکزی از جمله راجستان، مادیا پرادش اوتار پرادش گجرات و … در این لیگ هیچ نماینده ای ندارند و غالبا جنوب هند و تیم های ایالتی همانند کلکته، مومبای و گوا حضور دارند.

 

از طرفی لیگ هند تنها دسته اول را در خود جای داده و تیم های از انگیزه برای حضور در دسته های بالاتر لیگ ها برخوردار نیستند و موضوع دیگر اینکه به دلیل کوچک بودن لیگ، مدت زمان بازیها تنها پنج ماه طول می کشد.

 

بنابر اعلام فدراسیون فوتبال هند (AIFF)، لیگ فوتبال این کشور قرار است از روز ۱۹ نوامبر ۲۰۲۱، فصل جدید خود را آغاز کند و این آغاز با خبر مسرت‌بخش قرار گرفتن هند در بین بیست تیم برتر آسیا و دست یافتن به رتبه ۱۰۶ رتبه بندی فیفا که در ماه اکتبر اعلام شده است می تواند آینده ای روشن برای مسیر فوتبال هند را نوید بدهد.

 

برگرفته از گزارش تارنمای آلمانی دویچه‌وله

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات