تاریخ انتشار : جمعه 20 تیر 1399 - 18:27
کد خبر : 1192

کویر و جاذبه‌هایی غافلگیرکننده

کویر و جاذبه‌هایی غافلگیرکننده

هرچند زیبایی طبیعت مناطق شمالی کشور انکارناپذیر است اما این زیبایی زمانی خیره‌کننده و چشم‌نوازتر است که آن را در دل بیایانی خشک یا درست در جایی مشاهده کنیم که تصوری از آب و هوای لطیف در آن دور از انتظار است. کویر «لوت» که به عنوان یکی از گرمترین نقاط دنیا شناخته می‌شود در

هرچند زیبایی طبیعت مناطق شمالی کشور انکارناپذیر است اما این زیبایی زمانی خیره‌کننده و چشم‌نوازتر است که آن را در دل بیایانی خشک یا درست در جایی مشاهده کنیم که تصوری از آب و هوای لطیف در آن دور از انتظار است.

کویر «لوت» که به عنوان یکی از گرمترین نقاط دنیا شناخته می‌شود در حاشیه خود مکان‌های سرسبز و زیبایی را جای داده که همین تمایزات، ایران را به لحاظ وضعیت اقلیمی با سایر نقاط جهان متفاوت می‌سازد.

استان کرمان به عنوان یکی از بزرگترین استان‌های کشور که بخش اعظمی از کویر لوت را در خود جای داده، شاید در نگاه اول، به عنوان یک استان گرمسیر و بیابانی به چشم بیاید، اما باید گفت جاذبه‌های این استان از چنان زیبایی برخوردارند و موجب حیرت کسانی خواهد شد که برای نخستین بار این استان سفر می‌کنند.

شهر «چترود» در شمال شهر کرمان و «کوهبنان» در شمال استان نزدیک به استان یزد، دو شهر استان کرمان با آب و هوایی معتدلند که چشم هر بیننده‌ای را در بدو ورود به آن خیره می‌کند.

چترود محصور در کوه زَرد در مشرق، آب‌خواجه در جنوب، کمرشیلقه در شمال آبادی مُعِزآباد (در حدود ۴۷ کیلومتری شمال‌غربی شهر کرمان)، چهل‌دختر در شمال‌شرقی، زارنگ در جنوب و جنوب‌غربی و رَشْقاوَند در جنوب شرقی آبادی ماهْ زَمین (در حدود ۷۹ کیلومتری شمال‌غربی شهر کرمان) است.

چترود

طبیعت بهاری روستای بندر بخش چترود

 

به گزارش ایران مامن، وجود معادن فراوان زغال سنگ پیرامون شهر نیز حکایتی از روزگاران کهن دارد که فرضیه جنگلی بودن این خطه را قوت می‌بخشد.

وجود رودخانه فصلی چترود که از کوه‌های «ستکو»، «هنگر» و «تاک سفید» واقع در ۱۷ کیلومتری شرق چترود با شاخه های متعدد سرچشمه می‌گیرد و به طرف غرب در میان دره های جریان می یابد، نیز مصداقی دیگر بر این فرضیه است. این رودخانه در نواحی کوهستانی دارای جریان دایمی و در نواحی دشتی دارای جریان فصلی است.

رودخانه چترود

رودخانه موسمی چترود

 

شهر «کوهبنان» نیز در شمال غربی کرمان و در فاصله ۱۶۵کیلومتری از مرکز استان در بین شهرستان‌های، «راور»، «رفسنجان»، «بافق»، «بهاباد» قرار گرفته و در حقیقت مرز استان کرمان با استان‌های یزد و خراسان جنوبی است که دارای آب و هوای معتدل کوهستانی و اطراف آن را کوه‌های مرتفعی احاطه کرده که بلندترین آن‌ها کوه «داودان» است.

نمایی از کوهبنان

نمایی از کوهبنان

آکواریوم طبیعی کوهبنان

آکواریوم طبیعی کوهبنان

 

اگر استان کرمان را به عنوان مقصد گردشگری در نظر دارید البته به شرط کم شدن شرّ ویروس کرونا، می‌توان در سفری چهار روزه در ماه‌های فروردین و اردیبهشت یا اواخر مهر تا پایان آذر، منطقه شمالی استان را از سمت استان یزد، شهرستان «بافق» به کوهبنان و چترود رسید و در بین راه از جاذبه‌های گردشگری تاریخی طبیعی شهرهای دیگری چون «زرند» و «هُجِدک» نیز بهره برد.

نمایی زیبا از هُجِدک

نمایی زیبا از هُجِدک

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات