تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 آذر 1400 - 23:58
کد خبر : 11953

به جای اقتصاددان‌ها، مردم در صف خرید دلار به صف شدند

به جای اقتصاددان‌ها، مردم در صف خرید دلار به صف شدند

«سیدابراهیم رئیسی» در مناظرات انتخاباتی وقتی مخاطب رقیب اصلی خود یعنی رئیس بانک مرکزی دولت سابق قرار گرفت که می‌گفت قاضی القضاتِ وقت از اقتصاد چیزی سر در نمی‌آورد، پاسخ داد لازم نیست رئیس‌جمهور اقتصاددان باشد چون می‌تواند اقتصاددان‌ها را به صف کند.     از سوی دیگر، رئیسی و تیم اقتصادی او بارها گفته‌اند

«سیدابراهیم رئیسی» در مناظرات انتخاباتی وقتی مخاطب رقیب اصلی خود یعنی رئیس بانک مرکزی دولت سابق قرار گرفت که می‌گفت قاضی القضاتِ وقت از اقتصاد چیزی سر در نمی‌آورد، پاسخ داد لازم نیست رئیس‌جمهور اقتصاددان باشد چون می‌تواند اقتصاددان‌ها را به صف کند.

 

 

از سوی دیگر، رئیسی و تیم اقتصادی او بارها گفته‌اند حالا که سیاست به دست «مردم» افتاده، اقتصاد را هم باید به مردم سپرد. اما تا اینجای کار مردمی کردن اقتصاد منحصر به توزیع دلار بین آن‌ها با نرخی بالاتر از دولت قبل بوده است.

 

در حالی که در همسایه غربی‌مان ریزش ارزش پول ملی وضعیتی تاریخی و بی‌سابقه را از سر می‌گذراند، ریال هم همچون لیر ترک‌ها اوضاعی قمر در عقرب دارد و دلار ۲۹ هزار تومانی، ریال را در نازل‌ترین موقعیت سال قرار داده است.

 

به گزارش ایران مامن، درباره دلایل این ریزش بسیاری از نگاه‌ها به سفر ناکام مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و سیگنال‌های منفی مذاکراتی است. البته در این روزها برخی رسانه‌های غربی مانند «اکسیوس» و «نیویورک تایمز» از شانس توافق روی توافق موقت هسته‌ای میان ایران و آمریکا سخن گفته‌اند.

 

در این فضا، موضوعی که مورد توجه بسیاری قرار گرفته توزیع بی‌دلیل دلار زیر قیمت بازار است. به نوشته بعضی روزنامه‌های امروز فقط کافی است یک کارت ملی در جیب داشته باشی تا از صرافی‌های رسمی و دولتی ۲۲۰۰ دلار تهیه کنی و این یعنی قرار گرفتن هزاران نفر در صف برای دریافت رانت ۴ میلیون تومانی.

 

 

در این میان، برخی می‌گویند دولت رئیسی هم مانند روحانی در وضعیت نابسامان مالی به دنبال بازی با قیمت دلار است تا با نوسان‌گیری فعلا روزگار بگذراند و به این خاطر معلوم نیست همین خریداران دلار فردا چه میزان زیان ببینند.

 

در مقابل این نگاه، بسیاری هم می‌گویند با توجه به ناتوانی دولت در کنترل گرانی‌ها، تیم اقتصادی حاکم بر دستگاه اجرایی ناتوان‌تر از این خواهد بود که با مهار قیمت ارز، وارد بازی سوداگری با دارایی‌های مردم شود.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات