تاریخ انتشار : جمعه 5 آذر 1400 - 13:41
کد خبر : 11960

ماجرای غیب شدن تنیسور چینی و توراندازی پکن برای صید فراریان

ماجرای غیب شدن تنیسور چینی و توراندازی پکن برای صید فراریان

غیب شدن یکباره «پنگ شوای» تنیسور زن سرشناس چینی، رخدادی بود که طی روزهای گذشته توجه بسیاری را به خود جلب کرد.   به گزارش «رویترز»، تنیسور زن چینی چند هفته پیش اعلام کرد معاون سابق نخست وزیر این کشور به وی تجاوز کرده است.     شوای روز دوم نوامبر پُستی در توییتر منتشر

غیب شدن یکباره «پنگ شوای» تنیسور زن سرشناس چینی، رخدادی بود که طی روزهای گذشته توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

 

به گزارش «رویترز»، تنیسور زن چینی چند هفته پیش اعلام کرد معاون سابق نخست وزیر این کشور به وی تجاوز کرده است.

 

 

شوای روز دوم نوامبر پُستی در توییتر منتشر کرد که حاکی از آزار جنسی او توسط مقام ارشد سابق پکن بود. او بلافاصله این توییت را پاک کرد و از آن زمان دیگر خبری از او نبود. همزمان با انتشار تصاویری از حضور این ورزشکار در حاشیه یک رقابت ورزشی در پکن، برخی رسانه‌ها نوشتند شوای ایمیلی به انجمن تنیس بانوان زده و اعلام کرده توییت قبلی او در مورد تجاوز جنسی دروغ بوده است.

 

در گیر و دار غیب شدن این تنیسور برخی در رسانه‌های اجتماعی نوشتند احتمال دارد شوای به یکی از کشورهای غربی گریخته و از ترس بازگردانده شدن به چین خود را پنهان کرده است؛ موضوعی که بار دیگر نگاه‌ها را به عملیات برون‌مرزی پکن دوخت.

 

تحقیقاتی که در خصوص فعالیت های دستگاه امنیتی چین صورت گرفته نشان می دهد این کشور عملیات جاسوسی گسترده ای در سراسر جهان با هدف بازگرداندن اجباری فراریان و مخالفان خود از کشورهای غربی در دست اجرا دارد.

 

یکی از این عملیات ها با نام رمز (FOXHUNT) برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ شناسایی و گزارش هایی از آن منتشر شد. بر مبنای شواهد موجود عملیات مشابهی نیز با نام رمز (SKYHUNT) در سال ۲۰۱۴ اجرایی شده است.

 

ادعا می شود این عملیات ها ستون اصلی مبارزه ملی چین علیه فسادند که در سال ۲۰۱۲ توسط «شی جین پینگ» آغاز شدند. به باور کارشناسان ذیل این کمپین تاکنون علیه ۱۰۰ هزار نفر به اتهام جرایم مالی کیفرخواست صادر شده است. در مقابل، منتقدین این طرح را ابزار «شی» برای مبارزه با مخالفین سیاسی خوانده اند.

 

گروه تحقیقاتی«پروپوبلیکا» (ProPublica) که در خصوص عملیات های فوق تحقیق کرده مدعی است تکنیک های مشابهی برای دستگیری فراریان بین المللی تحت تعقیب جرایم مالی و مهاجران خارجی منتقد سیاست های چین مورد استفاده قرار گرفته است.

 

 

بیشتر اهداف این عملیات در کشورهای نزدیک چین به‌ویژه ویتنام، لائوس و مالزی بوده اند. به ادعای موسسه تحقیقاتی پروپوبلیکا، هزاران نفر دیگر که عمده آن‌ها دو تابعیتی یا به‌عبارت‌ دیگر شهروند کشورهای اروپایی، آمریکا و استرالیا هستند مورد هدف این عملیات قرار گرفته-اند. تیم های عملیاتی مخفی ویژه  چین برای ربایش افراد در پوشش  توریست و فعالیت تجاری وارد کشورهای هدف می شوند. در موارد متعددی با برنامه ریزی های تیم های ویژه هم مهاجرین و منتقدین تحت نظارت قرار گرفته و هم اینکه به عنوان پوششی برای سازمان های اطلاعاتی عمل کرده اند.

 

گزارش شرکت پروپوبلیکا نشان می دهد تیم های مخفی چین در موارد متعددی اهداف خود را در کشورهایی مانند ویتنام، استرالیا ربوده و بدون رعایت قوانین ملی میزبان به چین انتقال داده اند. بااین‌حال در کشوری مانند آمریکا این تیم ها توان محدود تری دارند و تلاش می کنند افراد هدف را برای بازگشت به چین تحت‌فشار قرار دهند.

 

بر اساس این گزارش در بسیاری از موارد مقام های چینی اعضای خانواده هدف را تحت آزار، اذیت، زندان یا شکنجه قرار گرفته اند. گزارش شده در کنار سرمایه داران بزرگ و ثروتمند چینی که از این کشور فراری هستند، مخالفین و افشاء کنندگان سیاسی نیز مورد بازگردانی قرار گرفته اند.

 

بخش دیگری از قربانیان این طرح جوامع تبتی فراری، اویغورها و پیروان فرقه های مذهبی مانند فالون گونگ هستند.

 

گفتنی است اگرچه دولت چین تمام این اتهامات را رد کرده اما منتقدان بر لزوم برخورد با برنامه بازگردانی اجباری پکن تأکید دارند و وجود این برنامه را منعکس کننده ماهیت استبدادی دولت چین در سرکوب مخالفان توصیف می کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات