تاریخ انتشار : جمعه 5 آذر 1400 - 21:26
کد خبر : 11965

اوضاع اجاره‌نشینی الان بهتر است یا ۵۰ سال پیش؟

اوضاع اجاره‌نشینی الان بهتر است یا ۵۰ سال پیش؟

بی‌سروسامانی شدید وضعیت مسکن باعث شد تا به وجود بحران‌های گرانی، بیکاری، افت مداوم ارزش ریال و …، برنامه‌هایی مثل ساخت ۴میلیون مسکن طی ۴ سال در راس هدفگذاری‌های اقتصادی دولت سیزدهم قرار بگیرد.   به رغم آغاز اَبَرپروژه «مسکن مهر» در دوره احمدی‌نژاد، بی‌مسکنی و بدمسکنی مشکل میلیون‌ها خانوار ایرانی است.     بهمن

بی‌سروسامانی شدید وضعیت مسکن باعث شد تا به وجود بحران‌های گرانی، بیکاری، افت مداوم ارزش ریال و …، برنامه‌هایی مثل ساخت ۴میلیون مسکن طی ۴ سال در راس هدفگذاری‌های اقتصادی دولت سیزدهم قرار بگیرد.

 

به رغم آغاز اَبَرپروژه «مسکن مهر» در دوره احمدی‌نژاد، بی‌مسکنی و بدمسکنی مشکل میلیون‌ها خانوار ایرانی است.

 

 

بهمن ماه پارسال «اقبال شاکری» عضو کمیسیون عمران مجلس گفت  ۷۰ درصد درآمدهای خانوارها هزینه مسکن می‌شود و ۲۰ تا ۳۰ سال طول می‌کشد تا یک خانوار متوسط اگر تمام حقوق خود را خرج نکند، به مسکن برسد.

 

بر اساس آمار نفوس و مسکن سال ۹۵، حدود ۳۰ درصد خانوارهای کشور و بیش از ۴۳ درصد خانوارهای تهرانی مستاجر بوده‌اند که طبیعتا اوضاع چند سال اخیر بر این آمار افزوده است.

 

در این شرایط، این سوال پیش می‌آید که اجاره‌نشینی اکنون قابل‌تحمل‌تر است یا گذشته‌های مربوط به ۴۰ یا ۵۰ سال پیش؟

 

آمار سال ۱۳۵۵ می‌گوید تعداد خانوارهای خانه‌دار خیلی بیشتر از الان بوده و تنها ۱۹ درصد مردم اجاره‌نشین بوده‌اند.

 

پس از پیروزی انقلاب و با روی کار آمدن «ابوالحسن بنی‌صدر»، برنامه مسکن‌سازی دولت اول جمهوری اسلامی باعث شد تا خیلی‌ها خانه‌دار شوند.

 

به گزارش ایران مامن، با اعطای تسهیلات ۳۰۰ هزار تومانی تحت عنوان «وام‌های مسکن بنی‌صدری» تعداد اجاره‌نشین‌ها در سال ۱۳۶۵ به ۱۴درصد کاهش یافت.

 

در ادامه، درصد اجاره‌نشین‌های خانوارهای کشور در سال ۱۳۷۵ به ۱۸ درصد و در سال ۱۳۸۵ به ۲۵ درصد رسید.

 

البته مساله اجاره‌نشینی که قبلا به آن «خوش‌نشینی» گفته می‌شد فقط محدود به جنبه اقتصادی آن نمی‌شود و اکنون چیزی تحت عنوان «حقوق مستاجر» در ازای اجاره‌های کلانی که می‌پردازد موضوعیت می‌یابد.

 

«جعفر شهری» در کتاب «طهران قدیم» (انتشارات معین سال ۱۳۶۷) درباره اوضاع زندگی مالک و مستاجر نوشته است: صاحبخانه علاوه بر حق مالکیت که در جهت جزء و کل رفتار خود در خانه مختار است، بزرگ‌تر خانه نیز محسوب می‌گردد که امر و نهی مداخله در کارهای مستاجرین از حقوق مسلمه او به‌حساب می‌آید که هیچ‌کس بر روی دخالت‌های او حق لا و نعم (خیر و بله) نمی‌تواند داشته باشد، تا جایی که فحش او را مستاجر باید گل کرده به سر بگذارد که مخصوصا جلب رضایت زن صاحبخانه از‌ امور واجبه هر مستاجر است که با کوچکی کردن‌ها و حرف‌شنوایی‌ها و انجام خدمت‌های به او این ارادت را به ثبوت برساند.

 

 

در ادامه آمده است: دیگر مرد مستاجر هرگز اوقات روز نباید مانده باشد و شب دیرتر از ساعت مقرر به خانه نباید پا بگذارد و سربه‌زیری و چشم‌پاکی را نباید از نظر دور داشته باشد. مستاجر چه نمازخوان و چه نمازنخوان صبح و ظهر و شب وضو و نمازش از انظار دیگران نباید پنهان مانده باشد و روزهای ماه رمضانش نباید بدون عذر شرعی باطل‌شده باشد و رعایت طهارت و تقوا را بیش از هر چه دقت نماید که زبان بستگی و شتر دیدی ندیدی در کار اهل خانه و‌ سازش با دیگران باید سرلوحه تعلیماتش قرار گرفته باشد و…

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات