تاریخ انتشار : شنبه 6 آذر 1400 - 13:12
کد خبر : 11978

آژیر خطر جدید از سمت آفریقا و احتمال اپیدمی دوقلو

آژیر خطر جدید از سمت آفریقا و احتمال اپیدمی دوقلو

رسانه‌ها دیروز پنجم آذرماه اعلام کردند دیگر شهری با وضعیت قرمز روی نقشه کشور وجود ندارد.   با رسیدن یکی در میان آمار روزانه قربانیان کرونا به زیر ۱۰۰ نفر، فعلا از موج ششم که خیلی‌ها از آن می‌ترسیدند خبری نیست.   تعداد واکسن‌زده‌ها هم روز به روز بیشتر می‌شود. تا امروز بیش از ۵۷

رسانه‌ها دیروز پنجم آذرماه اعلام کردند دیگر شهری با وضعیت قرمز روی نقشه کشور وجود ندارد.

 

با رسیدن یکی در میان آمار روزانه قربانیان کرونا به زیر ۱۰۰ نفر، فعلا از موج ششم که خیلی‌ها از آن می‌ترسیدند خبری نیست.

 

تعداد واکسن‌زده‌ها هم روز به روز بیشتر می‌شود. تا امروز بیش از ۵۷ میلیون نفر دوز اول، بیش از ۴۶ میلیون نفر دوز دوم و نزدیک به یک میلیون نفر هم دوز سوم واکسنشان را زده‌اند.

 

با وجود بلاتکلیفی کودکان زیر ۱۲ سال برای واکسن‌زدن، مدرسه‌ها هم کم کم به سمت حضوری شدن پیش می‌روند و از اول آذر مجوز حضور دانش‌آموزان در مدارس صادر شد.

 

با این حال، تجربه حدود ۲۰ ماه گذشته نشان می‌دهد نمی‌شود از شر این ویروس سرِ آسوده بر بالین گذاشت.

 

چند روز پیش بود که رئیس کارگروه بهداشت قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا اعلام داشت با توجه به ادامه فراوانی نسبی موارد ابتلا به کووید ۱۹ و سه رقمی بودن مرگ‌ها در برخی روز‌ها و کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به حدود ۵۰ درصد، احتمال رخداد اپیدمی دوقلو دو بیماری کووید ۱۹ و آنفلوآنزا را در کشورمان خواهیم داشت.

 

 

حالا اعلام خبر شناسایی سویه جدید ویروس کرونا در آفریقا، نگرانی‌های زیادی را موجب شده است. به گزارش «الجزیره» دانشمندان آفریقای‌جنوبی در مورد نوع جدیدی از کووید-۱۹ که در تعداد کمی از افراد شناسایی شده، ابراز نگرانی کرده‌‌‌اند و در تلاش برای درک پیامدهای بالقوه آن هستند. دانشمندان روز پنج‌شنبه گفتند که این گونه که B. ۱. ۱. ۵۲۹ نام دارد، دارای یک «صورت فلکی بسیار غیرمعمول» از جهش‌‌‌ها است که نگران‌‌‌کننده هستند، زیرا می‌تواند به ویروس کمک کند تا از واکنش سیستم ایمنی بدن بگریزد و آن را قابل انتقال‌‌‌تر کند.

 

موسسه ملی بیماری‌های واگیردار (NICD) اعلام کرد که ۲۲ مورد مثبت واریانت جدید به دنبال تعیین توالی ژنومی در کشور آفریقای جنوبی ثبت شده است. در همین ارتباط تعداد مبتلایان روزانه به بیش از ۱۲۰۰ مورد در روز چهارشنبه افزایش یافت، در حالی که در اوایل ماه جاری حدود ۱۰۰ نفر بود.

 

و اما هزاران کلیومتر دورتر از آفریقای جنوبی، مدیر اجرایی آژانس امنیت سلامت انگلیس می‌‌‌گوید: «این مهم‌ترین سویه‌‌‌ای است که تا به امروز با آن مواجه شده‌‌‌ایم و تحقیقات فوری برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قابلیت انتقال، شدت و حساسیت به واکسن این سویه در حال انجام است.»

 

 

«ساجد جاوید» وزیر بهداشت انگلیس هم اعلام کرد که پرواز از ۶ کشور آفریقایی به این کشور به عنوان یک اقدام احتیاطی، موقتا متوقف خواهد شد. هنوز هیچ مورد ابتلایی از این جهش تازه ویروس کرونا در انگلیس گزارش نشده اما نزدیک به ۵۹ مورد ابتلا به این ویروس در آفریقای جنوبی، لسوتو، اسواتینی، بوتسوانا، نامبیا و زیمبابوه در جنوب آفریقا گزارش شده است. این سویه، جهش یافته‌‌‌ترین گونه‌‌‌ای است که تاکنون دیده شده و کاملا با سویه‌‌‌ای که ابتدا در ووهان چین پدیدار شده بود، تفاوت دارد. به گفته مقامات بهداشتی انگلیس، سویه تازه ویروس کرونا، چند جهش مهم دارد که احتمالا دو برابر جهش‌‌‌های سویه دلتای این ویروس است و همین امر، ‌‌‌ قابلیت انتقال آن را افزایش می‌دهد.

 

از نخستین تبعات شنیده شدن آژیر کرونای جدید از آفریقا ریزش در بازار‌های مختلف بود تا جایی که روز جمعه افت شدید نزدیک به ۷‌درصدی قیمت نفت به ثبت رسید.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات