تاریخ انتشار : شنبه 6 آذر 1400 - 23:40
کد خبر : 11983

بیماری عجیب و غریب دیپلمات‌های آمریکایی؛ انتقال سندروم هاوانا به وین

بیماری عجیب و غریب دیپلمات‌های آمریکایی؛ انتقال سندروم هاوانا به وین

پس از بازگشت بیماری مرموز دیپلمات‌های آمریکایی، «ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در اوایل آذرماه به روسیه در مورد عواقب احتمالی ارتباط مسکو با بیماری موسوم به «سندروم هاوانا» در میان دیپلمات‌ها و کارمندان این سازمان هشدار داد.     در پاسخ به این هشدار،  «دیمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، اتهام

پس از بازگشت بیماری مرموز دیپلمات‌های آمریکایی، «ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در اوایل آذرماه به روسیه در مورد عواقب احتمالی ارتباط مسکو با بیماری موسوم به «سندروم هاوانا» در میان دیپلمات‌ها و کارمندان این سازمان هشدار داد.

 

 

در پاسخ به این هشدار،  «دیمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، اتهام آمریکا در مورد دست داشتن روسیه در ابتلای دیپلمات های آمریکایی به بیماری عجیب و غریب را رد کرد.

 

چند هفته پیش بود که برخی رسانه‌ها ادعا کردند حدود ۱۲ نفر از پرسنل و دیپلمات‌های آمریکا در پایتخت اتریش (وین) اعلام داشته‌اند علائم عصبی غیرقابل توضیحی شبیه پدیده «سندرم هاوانا» تجربه کرده اند؛ پدیده ای ناشناخته که به طرز اسرارآمیزی مغز افراد را هدف قرار می‌دهد اما هنوز هم برای منشأ آن توضیح قابل قبولی یافت نشده است. ادعا می‌شود این بیماری حداقل ۱۳۰ دیپلمات آمریکایی و کانادایی را در سراسر جهان مبتلا کرده است.

 

این پدیده برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ و در سفارت آمریکا در هاوانا پایتخت کوبا مشاهده ش درحالی‌ئکه آمریکا و کارشناسان این کشور توضیح قابل قبولی در این رابطه نداشتند، ناچار شدند اکثریت پرسنل سفارت خود را فرابخوانند.

 

آمریکایی ها اعلام کردند دیپلمات‌های آن‌ها با یک روش مرموز مورد حمله قرار گرفته‌اند. چند ماه بعد دیپلمات‌های آمریکا در گوانگژو نیز تجربه مشابهی داشتند. آن‌ها مدعی بودند اصوات غیرمعمول خاصی را درک کرده‌اند، صدایی شبیه به سوراخ کردن در مغز که مستمر ادامه دارد.

 

 

در تازه ترین مورد، سایت «نیویورکر» در حالی با انتشار گزارشی مدعی شده حدود دوازده نفر از پرسنل سفارت آمریکا در وین تحت تأثیر تجربه مشابه «سندروم هاوانا» قرار گرفته اند، که بسیاری مدعی شباهت این رویداد با نمونه‌های مشابه سال ۲۰۱۷ شده‌اند.

 

گفته شده که این حادثه بعد از انتخاب «جو بایدن» مجددا اتفاق افتاده است. اگر این ارقام دقیق باشد بدین معنی است که پایتخت اتریش در حال حاضر به بزرگ‌ترین مکان ظهور «سندروم هاوانا» در جهان بعد از کوبا تبدیل شده است.

 

نیویورکر در تهیه گزارش خود به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا استناد نموده است. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده هرگونه «حوادث بهداشتی غیر قابل توضیح» در میان دیپلمات‌ها و سایر پرسنل خود در وین را با جدیت پیگیری خواهد. «حوادث بهداشتی غیر قابل توضیح» اصطلاحی است که دولت آمریکا برای اشاره به سندروم هاوانا به کار می‌برد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات