تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آذر 1400 - 15:26
کد خبر : 12004

دور هفتم مذاکرات هسته‌ای در یک نگاه

دور هفتم مذاکرات هسته‌ای در یک نگاه

دور هفتم گفت وگوهای هسته‌ای بعد از وقفه حدود پنج ماهه که به دنبال روی کار آمدن دولت «سیدابراهیم رئیسی» در تهران به وجود آمد، مجددا هشتم آذرماه آغاز شد تا تیم دیپلماتیک ایران به رهبری «علی باقری کنی» معاون وزیر خارجه که جایگزین «سیدعباس عراقچی» شده، مذاکرات را دنبال کند.   یکی از مسائلی

دور هفتم گفت وگوهای هسته‌ای بعد از وقفه حدود پنج ماهه که به دنبال روی کار آمدن دولت «سیدابراهیم رئیسی» در تهران به وجود آمد، مجددا هشتم آذرماه آغاز شد تا تیم دیپلماتیک ایران به رهبری «علی باقری کنی» معاون وزیر خارجه که جایگزین «سیدعباس عراقچی» شده، مذاکرات را دنبال کند.

 

یکی از مسائلی که طی روزهای اخیر در ارتباط با تیم جدید مذاکره‌کننده حاشیه‌ساز شد، پرتعداد بودن هیات مذاکره‌کننده است که گفته شده با تخصص‌های مختلف «غنی‌سازی» شده است. منتقدان اما می‌گویند اتوبوسی از مهره‌های نزدیک به جریانات حاضر در دولت راهی مذاکرات شده‌اند و این کار را برای رسیدن به توافق سخت‌تر می‌کند.

 

اختلاف درباره اینکه از کجا شروع کنیم؟

نقطه آغاز دور هفتم مذاکرات هسته‌ای در وین، یکی از موارد اختلافی میان دولت سیزدهم و برخی اعضای برجام بوده‌ و این سوال مطرح می‌شود که طبق خواسته تهران، مذاکرات از زمان خروج آمریکا از برجام پیگیری خواهد شد یا از زمان پایان‌یافتن دور ششم؟

 

 

تفاوت‌های اعلانی تیم رئیسی با روحانی

غیر از مساله نقطه آغاز گفت‌وگو در مذاکرات جدید، دیدگاه و رویکرد تیم رئیسی با روحانی تفاوت‌هایی آشکار دارد. دولت رئیسی اعلام داشته دو اصل «عملگرایی» و «نتیجه‌محوری» همواره سرلوحه سیاست خارجی و به ویژه مذاکرات جاری قرار دارد. ضمن اینکه تصریح شده این دولت می‌کوشد تا مذاکرات را به تحولات سیاسی داخلی گره نزند.

 

رویکردهای متفاوت دو دولت را می‌توان در ۲ گزارش جداگانه از نتایج مذاکرات از جانب ظریف و غریب‌آبادی به وضوح دریافت. روز دوشنبه ۲۱ تیر در زمان حضور «محمدجواد ظریف» در راس وزارت امور خارجه شاهد ارسال گزارش این وزارتخانه به مجلس شورای اسلامی بودیم؛ گزارش ۲۱۳ صفحه‌ای مشتمل بر چهار بند و چند پیوست که از زیر و بم مذاکرات و توافقاتی که بین دو طرف حاصل شده، حکایت می‌کرد. این گزارش نشان می‌داد که ایران در چندقدمی توافق قرار دارد.

 

در دولت رئیسی اما «کاظم غریب‌آبادی» نماینده جمهوری اسلامی نزد سازمان‌های مستقر در وین در مصاحبه‌ای از جزییاتی پرده برداشت که بر اساس آن اختلافات زیادی هنوز به قوت خود باقی است. او گفت که آمریکا حاضر به پذیرش لغو تحریم بیش از ۵۰۰ شخص حقیقی و حقوقی و لغو دستور اجرایی دولت ترامپ درباره تحریم تسلیحاتی ایران نشده است.

 

همچنین غریب‌آبادی در این مصاحبه تاکید کرد که آمریکایی‌ها قصد دارند کل تفاهم را به پذیرشِ بندی در خصوص انجام گفت‌وگوهای آتی در مورد مسائل منطقه‌ای گره بزنند، این در حالی است که یکی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی در مذاکرات مرتبط با برجام آن است که هیچ موضوعی خارج از برجام به مذاکرات پیوند نخورد به ویژه مسائل موشکی، منطقه ای و حقوق بشری.

 

 

آمریکایی‌ها چه می‌گویند؟

یکی از مهمترین اهدافی که آمریکا در جریان این مذاکرات دنبال می‌کند، تلاش برای ورود به گفت وگوهای رو در رو و مستقیم با طرف ایرانی است.

 

بسترسازی برای این مطالبه از مدت‌ها پیش صورت گرفت و «رابرت مالی» مسوول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا که در هفته‌های گذشته چندین سفر به پایتخت‌های منطقه از قبیل ریاض و تل‌آویو داشته در آستانه مذاکرات هسته‌ای مدعی شد کشورهای حاشیه خلیج فارس گرچه عموماً با برجام موافقتی ندارند ولی آگاهند که حضور آمریکا در توافق و اجرای آن رفتارهای پرتنش منطقه‌ای ایران را مهار خواهد کرد.

 

این در حالی است که تهران همواره مخالف بازگشت آمریکا به میز مذاکرات لااقل تا زمان لغو تحریم‌ها بوده‌ است.

 

در تهران گفته می‌شود بازگشت آمریکا به برجام بدون اینکه تحریم‌ها لغو شود، برای ایران پرهزینه خواهد بود همانند ترفندی که دولت ترامپ قصد بکارگیری آن را داشت. ترامپ می خواست از اهرم بازگشت به برجام برای فعال‌سازی «مکانیسم ماشه» و بازگشت خودکار تمامی تحریم‌ها استفاده کند.

 

از سوی دیگر تهدیدات آمریکایی‌ها همچنان پابرجا است. «لوئیس بونو» نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دومین روز تشکیل نشست حکام هشدار داد که اگر مشکل عدم همکاری ایران با آژانس حل نشود، شورای حکام باید پیش از پایان سال جاری میلادی در این مورد نشست اضطراری برگزار کند.

 

بقیه برجامی‌ها چه می‌گویند؟

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مذاکرات هسته‌ای، آمریکا را به‌دلیل هشدار به ایران درباره ادامه عدم‌همکاری با آژانس، سرزنش کرد و گفت: «آمریکا خیلی وقت است که با ایران مذاکره نکرده و فراموش کرده که ایرانی‌ها هیچ‌ کاری را تحت فشار انجام نمی‌دهند. آگر به آنها فشار بیاوریم، مقاومت می‌کنند.»

 

در این میان گویی سه کشور اروپایی مواضعی معتدل‌تر در پیش گرفته‌‍‌اند. «جوسپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اواخر مهرماه با تاکید بر از سرگیری هر چه سریع تر مذاکرات احیای توافق در وین، گفت: با پلن B (نقشه دوم) مطرح شده از سوی مقامات صهیونیستی برای مواجهه با مساله هسته‌ای ایران در صورت شکست مذاکرات وین موافق نیست.

 

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این پرسش که در صورت شکست احتمالی در مذاکرات، پلن «بی» در قبال ایران که از آن یاد می‌شود شامل چه چیزهایی خواهد بود، اظهار کرد: «من نمی‌خواهم به پلن  بی فکر کنم. هیچ کدام از پلن های  بی  که به ذهنم می‌رسند خوب نیستند.»

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شادزی سه شنبه , ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷

چه خوشحالن

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات