تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آذر 1400 - 23:27
کد خبر : 12014

چرخش سرویس‌های اطلاعاتی غربی به سمت مهار بازیگران دولتی

چرخش سرویس‌های اطلاعاتی غربی به سمت مهار بازیگران دولتی

ژنرال «کن مک کالوم» از چهره‌های شاخص سرویس امنیت داخلی انگلیس ام.آی.فایو (MI5) است که در ۲۰ سال گذشته با سازمان مبارزه با تروریسم و ضداطلاعات این کشور همکاری داشته است.   وی در آوریل ۲۰۲۰ و هم‌زمان با همه‌گیری ویروس کرونا به مدیریت سازمان اطلاعات داخلی انگلستان انتخاب شد.   مک کالوم چندی قبل

ژنرال «کن مک کالوم» از چهره‌های شاخص سرویس امنیت داخلی انگلیس ام.آی.فایو (MI5) است که در ۲۰ سال گذشته با سازمان مبارزه با تروریسم و ضداطلاعات این کشور همکاری داشته است.

 

وی در آوریل ۲۰۲۰ و هم‌زمان با همه‌گیری ویروس کرونا به مدیریت سازمان اطلاعات داخلی انگلستان انتخاب شد.

 

مک کالوم چندی قبل در یک سخنرانی عمومی گفت: «با توجه به نوع تهدیدهای ناشی از حملات یازده سپتامبر، توجه سرویس های اطلاعاتی غربی به مقابله با تهدیدهای تروریستی منطقی بود… در طول این دو دهه تلاش ها برای جلوگیری از حملات افراط‌گرایان مذهبی در داخل و خارج از این کشورها تمرکز داشت… با توجه به بی ثباتی جاری در افغانستان، سوریه و دیگر مناطق، افراط‌گرایی مذهبی همچنان نیازمند توجه و مراقبت سازمان های اطلاعاتی جاسوسی غربی است و این وظیفه همچنان در دستور کار سازمان اطلاعات داخلی انگلستان قرار دارد.»

 

 

به ادعای ژنرال مک کالوم با اینکه مبارزه با تروریسم همچنان به عنوان وظیفه اصلی سازمان اطلاعات داخلی بریتانیا باقی خواهد ماند اما انگلیسی‌ها و متحدانان غربی این کشور نیازمند تمرکز بیشتر به تهدید بازیگران دولتی هستند.

 

به باور این مقام ارشد انگلیسی توجه و تمرکز صرف دو دهه گذشته بر گروه های غیردولتی،  به کشورهایی مانند روسیه، چین و ایران امکان داده تا با قاطعیت بیشتری عملیات های مخفیانه خود را پی گیرند. نتیجه امر نیز توسعه توان جاسوسی نهادهای دولتی کشورهای فوق و افزایش موارد خرابکاری و ترورهای مرتبط با آن‌ها بود.

 

او با ذکر مثال هایی مدعی شده است «…در موارد متعددی جاسوس های وابسته به کشورهای خارجی اهداف مورد نظر خود را به قتل رسانده، فناوری های حساس را به سرقت برده و سعی کرده اند از طریق باج خواهی بسیاری از شخصیت های تأثیرگذار را به خدمت بگیرند … در موارد متعددی جاسوس های وابسته به دولت ها به زیرساخت‌های مخابراتی حمله کرده و روش های متعددی برای حملات سایبری به بخش های عمومی و خصوصی به کار گرفته اند که در مواردی نتایج فاجعه باری داشته است.»

 

رئیس سازمان اطلاعات داخلی انگلیس با ذکر مثال هایی مدعی شده افسران ضداطلاعات انگلیس بارها فعالیت قدرت های رقیب را در خاک انگلستان مختل کرده اند. به نظر او اگر این عملیات ها صورت نمی گرفت می‌توانست تبعات جبران‌ناپذیری همراه داشته باشد. به نظر مک کالوم یکی از این عملیات ها ترور «سرگئی اسکریپال» افسر سابق اطلاعاتی ارتش روسیه در سالزبوری انگلستان بود (بهار ۲۰۱۸) که گفته می‌شود توسط عوامل وابسته به بازیگران دولتی به انجام رسید.

 

همزمان با این اظهارات مک کالوم بود که مقامات قضایی آمریکا چهار افسر اطلاعاتی ایران را به اتهام مشارکت در طرح ربایش «مسیح علی نژاد» تحت تعقیب قضایی قرار داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات