تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آذر 1400 - 23:52
کد خبر : 12031

 تنها کشوری که در سیا غیر از میز، واحد مخصوص خواهد داشت

 تنها کشوری که در سیا غیر از میز، واحد مخصوص خواهد داشت

به‌تازگی و براساس گزارش خبرگزاری «بلومبرگ»، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سی آی ای در حال بررسی زمینه‌های ایجاد یک مرکز مستقل جهت مقابله با تهدیدات مختلف از جانب دولت چین است.   در ساختار و مأموریت سی آی ای به صورت سنتی بخش شرق آسیا و اقیانوسیه این سازمان مسئول میز چین محسوب می‌شود. بااین‌حال 

به‌تازگی و براساس گزارش خبرگزاری «بلومبرگ»، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سی آی ای در حال بررسی زمینه‌های ایجاد یک مرکز مستقل جهت مقابله با تهدیدات مختلف از جانب دولت چین است.

 

در ساختار و مأموریت سی آی ای به صورت سنتی بخش شرق آسیا و اقیانوسیه این سازمان مسئول میز چین محسوب می‌شود. بااین‌حال  در حال حاضر به نظر می رسد تغییراتی در این حوزه صورت بگیرد.

 

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از سه مقام فعلی و سابق سی آی ای مدعی شده است که پیشنهاد تاسیس مرکز مستقل مقابله با چین از سوی «ویلیام برنز» رئیس جدید این سازمان در دولت جو بایدن ارائه شده است و گفته می شود که ویلیام برنز به دنبال راه هایی است تا منابع انسانی، بودجه و توجه مقامات کاخ سفید و کنگره را برای راه اندازی این واحد ویژه جلب کند.

 

 

مرکز مستقل چین به سی آی ای اجازه می دهد از منابع متنوع در ادارات و واحدهای مختلف خود استفاده کند. بلومبرگ همچنین تأکید کرده است تأسیس این واحد می تواند به منزله ارتقای سطح هشدار نسبت به تهدیدات چین در ساختار امنیت ملی آمریکا و منعکس کننده اولویت های سیاست خارجی جو بایدن در مقابله با چین تلقی شود.

 

چندی پیش ویلیام  برنز در جلسه رأی اعتماد خود در مجلس سنا در فوریه سال جاری، اظهار داشته بود که وی چین را جدی ترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا در کوتاه‌مدت و بلندمدت می داند. وی افزوده بود «رهبری خصمانه و چپاولگر چین» با هدف تضعیف ایالات‌متحده به‌عنوان قدرتمندترین و با نفوذترین کشور جهان برنامه های مخربی را در دستور کار خود قرار داده است. گفته می شود این موضوع  تداعی بخش رویکرد آژانس در قبال چالش اتحاد جماهیر شوروی در دوران جنگ سرد می باشد .

 

«ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا

 

جو بایدن در فوریه ۲۰۲۱ طی بیانیه ای از آمریکا و سایر ملل دموکراتیک تقاضا کرده بود در مورد مسائل فناوری و امنیت سایبری و به ویژه در مقابله با حملات سایبری چین و روسیه  «قوانین راه» تعریف کنند.

 

بایدن در بخشی از اظهارات خود در اجلاس امنیتی مونیخ که به‌صورت مجازی در کاخ سفید برگزار شد اعلام داشت «ما باید قوانینی را وضع کنیم که پیشرفت فناوری و هنجارهای رفتاری در فضای سایبری، هوش مصنوعی و بیوتکنولوژی را کنترل کند و از آن‌ها در راستای منافع مردم استفاده شود نه به ضرر آن‌ها.»

 

جو بایدن در این اجلاس ضمن تمرکز بر مقابله با چین در فضای سایبری، به‌طور ویژه خواستار شفافیت بیشتر در خصوص افراد و گروه‌هایی شد که پشت سر شرکت‌های بزرگ چینی قرار دارند.

 

مقامات آمریکایی پیش‌ از این ضمن اتهام‌زنی علیه شرکت‌های فناوری چینی نظیر «تیک‌تاک» و «هوآوی» مدعی شده بودند این شرکت‌ها اطلاعات شهروندان آمریکایی را در اختیار سرویس های اطلاعاتی چین قرار می دهند. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین تأکید کرده بود که «شرکت‌های آمریکایی و اروپایی برای جلوگیری از فساد و اقدامات انحصاری ملزم به افشای عمومی ساختارهای حاکمیت شرکتی و پیروی از قوانین خاصی هستند؛ ازاین‌رو شرکت‌های چینی نیز باید این استانداردها را رعایت کنند.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات