تاریخ انتشار : شنبه 13 آذر 1400 - 14:37
کد خبر : 12066

برجام و گربه‌ای که دور هفتم مذاکرات در کوچه به قتل رسید

برجام و گربه‌ای که دور هفتم مذاکرات در کوچه به قتل رسید

«گربه را دم حجله باید کشت»؛ حکایت این مَثَل آن است که دامادی برای آن که زهرچشمی از عروس بگیرد و باب مردسالاری را بگشاید، گربه‌ای گرفت و در گوشه‌ای پنهان کرد. طبق نقشه، گربه در حجله یکباره ظاهر شد و دامادِ به‌ظاهر عصبانی از ورود گربه، به سرعت او را گرفت و سر از

«گربه را دم حجله باید کشت»؛ حکایت این مَثَل آن است که دامادی برای آن که زهرچشمی از عروس بگیرد و باب مردسالاری را بگشاید، گربه‌ای گرفت و در گوشه‌ای پنهان کرد. طبق نقشه، گربه در حجله یکباره ظاهر شد و دامادِ به‌ظاهر عصبانی از ورود گربه، به سرعت او را گرفت و سر از بدنش جدا کرد.

 

چندی گذشت… داماد گربه‌کش از دنیا رفت و مرد دیگری به خواستگاری زن آمد که از قضا داستان گربه را شنیده بود. تصمیم گرفت تجربه متوفی را تکرار کند اما گربه از دستش فرار کرد و وارد کوچه شد و همه چیز را به هم ریخت. نهایتِ کار، شوهر دوم با هزار بدبختی گربه نگونبخت را گرفت و کشت و فاتحانه نزد همسر بازگشت تا او را مفتخر به خود ببیند.

 

برخلاف تصورش، زن با پوزخندی خطاب به او گفت: «آن که دیدی، گربه را دم حجله کشت، نه توی کوچه».

 

حکایت دور اول مذاکرات در دولت نو و قیاس دو تیم مذاکره کننده در سال ۹۲ و ۱۴۰۰ را می‌توان به شوی اول و دوم تشبیه کرد.

 

اظهارنظر متحدان شرقی ایران در کنار دلار ۳۰ هزار تومانی همه گویای رخدادهایی است که در وین گذشته است.

 

به گزارش ایران مامن، خلاصه وقایع اینکه ایران متن پیشنهادی را روی میز غربی‌ها گذاشته که می‌گوید همان پیش‌نویس مذاکرات قبلی است و طرف مقابل مدعی است پیشنهادات تیم جدید ایران حتی با مفاد برجام تعارض دارد و تمام مصالحه‌های قبلی را از بین می‌برد.

 

 

«علی باقری کنی» گفته پیشنهادات در دو محور رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای به شکلی است که اصلا قابل رد کردن نیست و اکنون توپ در زمین آمریکا است. در مقابل، وزیر امور خارجه دولت بایدن اظهار داشته جدی نبودن مذاکره‌کننده‌گان ایرانی باعث پایان بی‌نتیجه دوم هفتم شده‌است.

 

شدت اختلافات به قدری بوده که مکرون رئیس جمهور فرانسه هشدار داده ممکن است مذاکرات ادامه پیدا نکند. البته «انریکه مورا» طرف اصلی مذاکره با باقری پیشتر گفته بود نمایندگان کشورهای حاضر در گفت‌وگوها، برای رایزنی به پایتخت‌هایشان برمی‌گردند و احتمالا مذاکرات طی روزهای پیش رو دوباره گشایش می‌یابد.

 

هر چند در این اظهارنظرها سویه‌های پررنگی از پروپاگاندا و عملیات روانی برای استفاده پای میز مذاکره و البته بعضی کاربردهای داخلی به چشم می‌آید اما اظهارات «میخائیل اولیانوف» نماینده روس‌ها در مذاکرات وین گویای واقعیات موجود است؛ «تا بر سر همه چیز توافق نشود، هیچ توافقی حاصل نخواهد شد»

 

 

اولیانوف با اشاره به تغییرات مورد نظر ایران در زمینه پیش‌نویسی که در ۶ دور مذاکرات قبلی آماده شد تصریح داشته تغییر موضع یک اتفاق عادی است اما بهتر است که چنین اصلاحاتی به مانعی برای پیشرفت مذاکرات تبدیل نشود.

 

واقعیت امر اینکه نه تیم مذاکره‌کننده ایران از ترفندهای دیپلماتیک و بازارگرمی تیم قبلی برخوردار است و نه فضای سال ۹۲ با ۱۴۰۰ قابل مقایسه است.

 

در سوی مقابل هم آمریکایی قرار دارد که یک بار زیر میز زده و برجام را به هم ریخته و در جایگاه یک پیمان‌شکن در مذاکرات موازی قرار دارد.

 

همگان می‌دانند همانقدر که ایران به دلیل مشکلات شدید اقتصادی نیازمند رفع تحریم‌ها است، دولتِ لرزان دموکرات‌ها برای جلوگیری از به‌هم‌ریختگی بیشتر منطقه و ممانعت از دورخیز خاورمیانه به سمت هسته‌ای شدن چشم به مذاکره دوخته است. بنابر این، گربه‌کُشی برای زهرچشم‌گرفتن از طرف مقابل چندان نمی‌تواند دو طرف اصلی مذاکرات را به خواسته‌شان نزدیک کند.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 4
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مصطفی وکیلی شنبه , ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۷

احسنت. تمثیل قشنگی بود. البته محذورات ایران به نسبت آمریکا بیشتر است و در واقع ایران به شوهر اول زن شباهت بیشتری دارد که میخواهد به اصطلاح گربه را در حجله بکشد اما چاقویش نمی‌برد

ستایش شنبه , ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۸

حالا مثلا میگن جنگ اول به از صلح آخره ولی تهش وامیدن. مجبوررررن مجبور که به برجام برگردن

سینا عبدی شنبه , ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱

کسانی که بیشتر دنبال استفاده داخلی هستند مذاکره کننده های دولت رئیسی هستند و مشخصا سعی می‌کنند که مذاکرات به اندازه سال ۹۲ تا ۹۴ بیشتر طول بکشد و در نهایت به نظر می‌آید که به توافق تن بدن

محسن داروغه شنبه , ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳

هیچ چشم انداز روشنی برای مذاکرات وین وجود ندارد . جمهوری اسلامی ایران راه خودش را مشخص کرده به سمت چین و روسیه میرود، نفت می فروشد و دهن کجی خواهد کرد به کشورهای غربی و فقط برای گریز از فشار افکار عمومی هستش که پای میز مذاکره حاضر شده به نظرم مذاکرات نتیجه خاصی نخواهد داشت.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات