تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آذر 1400 - 23:15
کد خبر : 12087

یادآوری وعده خوبان سیاست درباره دماسنج اقتصاد

یادآوری وعده خوبان سیاست درباره دماسنج اقتصاد

وضعیت بورس حدود ۱۶ماه است که در سراشیبی ریزش قرار دارد و این روزها زیر خط یک‌میلیون و چهارصدی شاخص کل، تقلایی بی‌حاصل را به نمایش می‌گذارد.   با روی کار آمدن دولت جدید نه تنها بازار سرمایه سر و سامان نگرفت بلکه برخی شواهد و قرائن حکایت از آن دارد که این بازار به

وضعیت بورس حدود ۱۶ماه است که در سراشیبی ریزش قرار دارد و این روزها زیر خط یک‌میلیون و چهارصدی شاخص کل، تقلایی بی‌حاصل را به نمایش می‌گذارد.

 

با روی کار آمدن دولت جدید نه تنها بازار سرمایه سر و سامان نگرفت بلکه برخی شواهد و قرائن حکایت از آن دارد که این بازار به مانند دوره اجرایی قبل با دست‌کاری دولت و فروش اوراق دست به گریبان است؛ اوراقی که بدهی آن معلوم نیست از کجا و به چه صورت قرار است بازپرداخت شود و قوزی بالای قوز این آشفته بازار است.

 

در دولت جدید شاهد روند خنثی رو به منفی بازار بورس بوده‌ایم. یک روز بورس مثبت می‌شود اما چند روز سهامداران شاهد ریزش سرمایه‌های خود هستند و این موضوع به گلایه آنان افزوده است. این درشرایطی است که غیر از سه نامزدی که در زمان انتخابات سال جاری وعده سروسامان دادن بورس را سرمی‌دادند امروز همگی در سِمت‌های مختلف از جمله رئیس جمهور، شهردار،  معاون اقتصادی و … دست اندر کارند اما گویی وعده‌ها در فردای انتخابات باز هم کاملا فراموش شده است.

 

«سید ابراهیم رئیسی» در گرماگرم رقابت‌های انتخاباتی به تالار شیشه‌ای رفت و به سهامداران پیگیری مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برای تزریق ۲۰۰ میلیون دلاری به بازار سهام را وعده داد.

 

«محسن رضایی» به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور درباره بورس از ایجاد صندوق جبران زیان مالباختگان بازار سرمایه و وعده رسیدن شاخص کل به عدد ۱.۵ میلیون واحدی تا پایان سال گفت.

 

 

 

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور همچنین چند هفته پیش با بیان اینکه برنامه‌های جدیدی برای بهبود شرایط داریم و به‌احتمال زیاد در آذرماه خبرهای خوبی به مردم خواهد رسید، گفت: آینده بورس بسیار خوب خواهد بود.

 

دیگر نامزد ریاست جمهوری که وعده بورسی در انتخابات سال ۱۴۰۰ ارائه داد، «امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» معاون رئیسی و رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران بود که عنوان کرد: مساله بورس قابل حل است. معنی ندارد ٩٠ درصد بازار سرمایه دست دولت و ١٠ درصد متعلق به مردم باشد. سه روزه می‌توان مشکل بازار سرمایه را حل کرد.

 

 

«علیرضا زاکانی» شهردار تهران نیز از جمله کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری بود که اقدام دولت قبل در کسب درآمد از بورس برای بودجه را جنایت خواند و در جای دیگر در خصوص ایجاد آرامش در بازار سرمایه گفت: با اجماع جمعی و بالا بردن سرمایه‌های اجتماعی کار خواهیم کرد و بورس را به آرامش می‌رسانیم. شرایط را به سمتی می‌بریم که بورس بهترین مأمن برای سرمایه‌گذاری باشد.

 

«احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد زمانی که نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پیامی درباره وضعیت بازار سرمایه نوشت: ‏در روزهای سبز و قرمز، سو مدیریت بورس مشهود است. امروز نارضایتی مردم را به وزیر اقتصاد منتقل کردم. گزارش نظارتی کمیسیون را نیز اواسط شهریور به صحن علنی می‌فرستیم. ‏به ایشان گفتم برای تبدیل سقوط آزاد به فرود آرام، باید صندوق تثبیت فعلی تقویت شود.

 

 

وی به عنوان وزیر اقتصاد درباره بازار سرمایه مدعی شده بود امروز انتخاب اعضای متخصص و خوشنام برای شورای عالی بورس مهمترین حمایت دولت از بازار سرمایه است. توسعه نهادها، رفع انحصار، بهره‌گیری از ابزارهای جدید، تقویت بازار اولیه، مقابله با قیمت‌گذاری دستوری و جلوگیری از دخالت در قیمت سهام برخلاف اقتضائات بنیادی در دستورکار خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات