تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 آذر 1400 - 15:39
کد خبر : 12126

چین و زرادخانه‌هایی که معادلات نظامی جهان را به هم می‌ریزد

چین و زرادخانه‌هایی که معادلات نظامی جهان را به هم می‌ریزد

به گزارش ایران مامن، موسسه «فدراسیون دانشمندان آمریکایی» به تازگی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای ادعا کرده‌ که چین در حال ساخت حدود ۲۵۰ سیلوی موشکی در غرب این کشور است.   براساس گزارش این نهاد آمریکایی، سیلوهای موشکی جدید چین که در شهر «هامی» در نواحی شرقی ایالت سین‌کیانگ قرار دارند، «بزرگترین برنامه ساخت

به گزارش ایران مامن، موسسه «فدراسیون دانشمندان آمریکایی» به تازگی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای ادعا کرده‌ که چین در حال ساخت حدود ۲۵۰ سیلوی موشکی در غرب این کشور است.

 

براساس گزارش این نهاد آمریکایی، سیلوهای موشکی جدید چین که در شهر «هامی» در نواحی شرقی ایالت سین‌کیانگ قرار دارند، «بزرگترین برنامه ساخت سیلو از زمان احداث سیلوهای موشکی آمریکا و شوروی در میانه جنگ سرد» محسوب می شود.

 

براساس تجزیه‌وتحلیل تصاویر ماهواره ای، این سیلوهای موشکی جدید در منطقه‌ای به مساحت حدود ۳۰۰ کیلومتر در حال احداثند و می‌توانند موشک‌های قاره‌پیما را در خود جای دهند. از طرف دیگر تحلیلگران نظامی بر این باورند که وسعت زمین این ناحیه، هدف قرار دادن آن را در صورت وقوع درگیری نظامی پیچیده‌تر می‌کند.

 

 

این منطقه نظامی جدید دومین میدان موشکی است که در تابستان سال جاری شناسایی شده است. چندی پیش در ماه ژوئن ۲۰۲۱ نیز محققان مرکز «مطالعات عدم اشاعه هسته‌ای جیمز مارتین» در کالیفرنیا، میدان موشکی دیگری را  در استان «گانسو چین» که در حال ساخت است، کشف کرده بودند.

 

گزارش ها حاکی از آن است که مقامات پنتاگون هم‌زمان با انتشار این خبر هشدار داده اند چین با توسعه توانایی‌های تسلیحات هسته‌ای خود اجماع جهانی در زمینهٔ خلع سلاح اتمی را نقض می‌کند.

 

ستاد فرماندهی استراتژیک آمریکا، که ناظر بر زرادخانه‌ هسته‌ای این کشور محسوب می‌شود با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرده است: «همگان واقعیت تهدید فزاینده جهان و آنچه را که پرده محرمانه بر آن کشیده شده بود، کشف کرده‌اند.»

 

گفته می شود چین به‌رغم همه گیری کرونا و بدهی دولتی، بودجه نظامی خود را ۶.۸ درصد افزایش داده است. موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم زرادخانه هسته‌ای چین را حاوی ۳۵۰ کلاهک تخمین زده است. این در حالی است که پنتاگون مدعی است چین تلاش دارد ظرف ۱۰ سال آینده اندازه زرادخانه خود را حداقل دو برابر کند.

 

از طرف دیگر کارشناسان تسلیحاتی می‌گویند، آمریکا حدود سه هزار و ۸۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد و طبق اسناد علنی وزارت دفاع در مارس سال جاری، یک‌هزار و ۳۵۷ مورد از این کلاهک‌ها در حالت عملیاتی هستند.

 

مقامات پکن تاکنون در مورد این گزارش‌های رسانه‌ای از توسعه قابلیت های موشکی خود اظهار نظری نکرده اند، بااین‌حال سردبیر روزنامه دولتی «گلوبال تایمز» چین تأکید کرده است که نهادها و رسانه‌های آمریکایی گزارش‌های مربوط به میدان‌های موشکی در دست ساخت چین را منتشر می‌کنند تا این کشور را «تحت‌فشار قرار دهند».

 

ناظران سیاسی بر این باورند که در حال حاضر روابط آمریکا و چین به بدترین سطح خود در دهه‌های اخیر رسیده است و دو کشور در حوزه‌های گوناگون از جمله تجارت، فناوری، امنیت سایبری، حقوق بشر و سیاست خارجی با یکدیگر اختلاف‌نظرهای اساسی دارند. درعین‌حال دولت چین اعلام داشته است که زرادخانه هسته‌ای این کشور در مقایسه با توان هسته‌ای آمریکا و روسیه بسیار ناچیز است و اعلام آمادگی کرده که در عرصه امنیت راهبردی با آمریکا گفت‌وگوهای دو جانبه‌ای «براساس برابری و احترام متقابل» انجام دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات