تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 آذر 1400 - 19:10
کد خبر : 12188

مرموزترین امحای آمریکا قبل از ترک افغانستان

مرموزترین امحای آمریکا قبل از ترک افغانستان

پس از سقوط کابل و سیطره طالبان بر پایتخت افغانستان در اواخر مردادماه ۱۴۰۰، آمریکایی‌ها سرعت خروج از این کشور را به نهایت خود رسانده و در شامگاه هشتم شهریور (۳۰ اوت) آخرین نظامیان آمریکایی بعد از بیست سال از خاک همسایه شرقی ایران خارج شدند.   بر مبنای گزارشی که «نیویورک‌تایمز» اخیرا به نقل

پس از سقوط کابل و سیطره طالبان بر پایتخت افغانستان در اواخر مردادماه ۱۴۰۰، آمریکایی‌ها سرعت خروج از این کشور را به نهایت خود رسانده و در شامگاه هشتم شهریور (۳۰ اوت) آخرین نظامیان آمریکایی بعد از بیست سال از خاک همسایه شرقی ایران خارج شدند.

 

بر مبنای گزارشی که «نیویورک‌تایمز» اخیرا به نقل از منابع ناشناس اطلاعاتی منتشر کرده، آمریکا آخرین پایگاه سازمان سیا در نزدیکی فرودگاه کابل را صرفاً برای عدم دسترسی طالبان به تجهیزات و اطلاعات حساس آن، منهدم کرد.

 

این پایگاه موسوم به «پایگاه عقاب» به‌واقع کارخانه آجرپزی قدیمی بود که برای آموزش نیروهای ضدتروریستی و سازمان های اطلاعاتی استفاده می شد. به جهت اطلاعات و تجهیزات حساس موجود در پایگاه بود که مقرر شد قبل از خروج با یک تخریب کنترل شده همه بخش های آن نابود شود.

 

درحالی‌که دولت افغانستان به جهت پیشروی طالبان در سرتاسر کشور فروپاشیده بود؛ نیروهای پایگاه عقاب از جمله آخرین نیروهای مبارزه با طالبان محسوب می شدند. کارشناسان آمریکایی به‌رغم همه انتقاداتی که به دولت افغانستان داشتند از عملکرد این نهاد اطلاعاتی خرسند بودند.

 

 

«میک مولروی» افسر سابق سازمان سیا و از جمله افرادی که در افغانستان خدمت کرده بارها از عملکرد این نهاد اطلاعاتی تمجید کرده است. وی گفته است: «آن‌ها یک واحد استثنایی بودند، یکی از ابزارهای اصلی دولت افغانستان در دو دهه گذشته برای مبارزه با طالبان و آخرین دسته از افرادی که جنگیدند و تلفات سنگینی نیز دادند.»

 

به ادعای تایمز مردم محلی اطلاعات زیادی از تأسیسات این پایگاه نداشتند، زیرا با دیوارهایی با ارتفاع ۱۰ فوت و یک دروازه فلزی ضخیم محافظت می شد.

 

خودروهای ورودی از سه جایگاه ایست و بازرسی عبور می کردند و خارج کردن هرگونه سندی از این پایگاه دارای ضوابط سفت و سختی بود. گفته می‌شود که انفجار کامل این پایگاه به دلیل سرعت بالای پیشروی طالبان اتخاذ شد. از طرفی لازم بود تا همه سرورهای داده و تجهیزات حساس به‌صورت کاملی نابود شوند. به گفته یکی از پیمانکاران پیشین سیا، منهدم کردن این پایگاه کار آسانی نبود. علاوه بر سوزاندن اسناد و خرد کردن هارددیسک‌ها، تجهیزات حساس نیز باید از بین می‌رفت تا به دست طالبان نیافتد.

 

گفتنی است برای مدت‌ها هم‌زمانی این انفجار با حمله تروریستی کابل در روزهای منتهی به خروج کامل نیروهای آمریکایی گمانه زنی های متعددی ایجاد کرده بود. بااین‌حال از همان ابتدا منابع آمریکایی اعلام کردند تخریب پایگاه عقاب برنامه‌ریزی‌شده بود و هیچ ارتباطی با بمب‌گذاری در فرودگاه کابل نداشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات