تاریخ انتشار : شنبه 27 آذر 1400 - 15:13
کد خبر : 12202

وین هشت و تجربه ناخوشایند آلماتی!

وین هشت و تجربه ناخوشایند آلماتی!

بعد از اظهارات روز جمعه «انریکه مورا» مذاکره‌کننده ارشد اروپایی‌ها و همتای ایرانی او، غالب برداشت‌ها از فرجام گفت‌وگوهای وین، از بدبینی‌های اخیر تا حدی فاصله گرفت.   مورا بیست و ششم آذرماه در جمع خبرنگاران اظهار داشت مشارکت‌کنندگان در مذاکرات برجامی به یک متن مشترک برای مذاکره درباره احیای مفاد توافق ۱۳۹۴ دست یافته‌اند.

بعد از اظهارات روز جمعه «انریکه مورا» مذاکره‌کننده ارشد اروپایی‌ها و همتای ایرانی او، غالب برداشت‌ها از فرجام گفت‌وگوهای وین، از بدبینی‌های اخیر تا حدی فاصله گرفت.

 

مورا بیست و ششم آذرماه در جمع خبرنگاران اظهار داشت مشارکت‌کنندگان در مذاکرات برجامی به یک متن مشترک برای مذاکره درباره احیای مفاد توافق ۱۳۹۴ دست یافته‌اند. این پیش‌نویس، نظرات و پیشنهادات مختلف گروه ۱+۴ و ایران درباره رفع تحریم‌ها، مسائل هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را شامل می‌شود که البته به معنای دست یابی به توافق نیست.

 

از سوی دیگر، «علی باقری کنی» گفته است: اگر طرف مقابل مواضع ما را بپذیرید، مذاکرات آتی می‌تواند آخر دور گفت‌وگوها باشد.

 

 

این اظهارات در فضایی بیان شد که تهران مانند همیشه معترض قطعنامه حقوق بشری است که پنجشنبه گذشته و طبق روال هر سال از جانب کانادا به سازمان ملل ارائه شد و علیه جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید.

 

همزمان، خبرگزاری جمهوری اسلامی ناخرسندی تهران از کارشکنی اروپایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای را منعکس ساخت؛ کارشکنی که به نوشته «ایرنا» علاوه بر روسیه و چین، صدای آمریکایی‌ها را هم درآورده است.

 

حالا گفته می‌شود مذاکرات پس از وقفه‌ای حدود ۱۰ روزه از سر گرفته می‌شود. هیات‌های انگلیس، آلمان و فرانسه و همچنین آمریکا درحالی برای مشورت به کشو‌رهای خود بازمی‌گردند که در متون مذاکراتی پیشرفت‌های مهمی به دست آمده است. همچنین گفته می‌شود، رایزنی‌های خوب بانکی در حاشیه مذاکرات درحال انجام است.

 

این رایزنی‌ها در زمینه همکاری‌های پولی و بانکی با بخش خصوصی و برخی بانک‌های اروپایی صورت گرفته است. قرار است این رایزنی‌ها برای یافتن راهکارهای عملیاتی، در آینده ادامه یابد.

 

به نوشته روزنامه «جمهوری اسلامی» این دور از مذاکرات در تثبیت و به رسمیت‌ شناخته شدن خواسته‌های ایران نتیجه‌ای موفقیت‌آمیز نسبت به مذاکرات ۸ آذر داشته و به پیشرفت‌های قابل قبول در زمینه نگارش متن منتهی شد و چشم‌اندازی نسبتا مثبت برای موفقیت تلاش‌های دیپلماتیک ایجاد کرد.

 

از سوی دیگر، «میخائیل اولیانوف» نماینده روس‌ها اعلام کرده که گفت‌وگوهای سه جانبه ایران، چین و روسیه در مذاکرات وین بسیار مفید بوده است. وی در توییتی نوشت: با نماینده آمریکا در امور ایران دیدار کردم. همکاری عملگرایانه بین هیات‌های ما در جریان گفت‌وگوهای وین بسیار مهم است. به نظر می‌رسد سازنده باشد.

 

«حسین امیرعبداللهیان» هم در تماس تلفنی با همتای چینی ضمن تشکر از موضع حمایتی دولت چین در مذاکرات هسته‌ای وین، روند گفتگوها را در مجموع خوب توصیف کرد و در عین حال از عدم ابتکار طرف های غربی در وین انتقاد کرد.

 

به گزارش ایران مامن، تغییر نسبی در فضای مذاکرات هسته‌ای بعد از آن صورت گرفت که تهران خواسته‌ی آژانس ‌بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه نصب دوربین‌های جدید در تاسیسات کرج را پذیرفت.

 

 

در حالی که طی روزهای گذشته روزنامه‌ «کیهان» به اظهارات وزیر امور خارجه که گفته همان برجام قبلی را می‌خواهیم و نیز به توافق با آژانس تاخته و با توجه تجربه مذاکرات در دوره‌های قبلی به ویژه زمانی که علی باقری تحت هدایت «سعید جلیلی» در دولت احمدی نژاد با ۱+۵ چانه‌زنی می‌کرد، بعید نیست، رویدادهای مذاکرات آلماتی در اواسط فروردین ۹۲ باز هم تکرار شده و بعد از ظهور امیدواری در نتیجه‌بخشی دیپلماسی، بن‌بستی تازه نمودار شود.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات