تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 دی 1400 - 14:34
کد خبر : 12266

انتظارات جامعه بهداشتی کشور از رئیس جدید مرکز سلامت محیط و کار

انتظارات جامعه بهداشتی کشور از رئیس جدید مرکز سلامت محیط و کار

به دنبال انتصاب رئیس جدید مرکز سلامت محیط و کار، «محمدرضا سقائیان فرد» یکی از اعضای جامعه بهداشتی کشور متنی در اختیار ایران مامن قرار داد که در ادامه آمده است:   بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای دکتر جعفر جندقی رئیس محترم مرکز سلامت محیط و کار   باسلام و احترام ضمن تبریک انتصاب

به دنبال انتصاب رئیس جدید مرکز سلامت محیط و کار، «محمدرضا سقائیان فرد» یکی از اعضای جامعه بهداشتی کشور متنی در اختیار ایران مامن قرار داد که در ادامه آمده است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر جعفر جندقی رئیس محترم مرکز سلامت محیط و کار

 

باسلام و احترام

ضمن تبریک انتصاب حضرتعالی به سمت حساس ترین مرکزی که متولی و زمامدار و حافظ سلامت آحاد جامعه خاصه کارگران زحمتکش می باشد، امیدوارم نسبت به اصلاح و تغییرات بنیادی در مسیرهای اشتباه پیموده شده در سال های قبل که این جایگاه خطیر و تاثیرگذار  را به کانون تعارضات منافع، ترک فعل ها و تناقضات قانونی مبدل ساخته بود اهتمام ویژه مبذول فرمائید. دلسوزان جامعه بهداشتی کشور با درک شرایط آمادگی خود را برای تحقق اهداف سازنده و پیش برنده جنابعالی اعلام می دارند. از این رو اهم برنامه های مدنظر جهت مرکز سلامت محیط و کار  جهت استحضار به حضورتان ایفاد می گردد.

با تشکر

۱.حاکم نمودن سه اصل رضایت خدا، مبتنی بر قانون، مبتنی برنظرات کارشناسی در تصمیمات مرکز

۲.تغییر، بکارگیری و انتخاب کارشناسان متعهد، متخصص در بخش های بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای با در نظرگرفتن تجربه میدانی و بررسی سوابق مفید و تاثیرگذار و کارآمدی آنان در مرکز سلامت

۳.ارجحیت دادن نگاه تخصصی و کارشناسی شده در حوزه بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای برنگاه عوام گرایانه وعوام پسند

۴.بررسی دستورالعمل ها وآئین نامه ها بنحوی که مورد ابطال توسط دیوان عدالت اداری در مرحله اجرا  واقع نشوند.

۵.شناسایی مسیرهای ایجاد تعارض منافع، رانتخواری و ویژه خواری در مرکز سلامت از طریق بررسی روند شکل گیری و ماهیت و اهداف دفاتر و شرکت های ایجاد شده ارائه دهنده خدمت در حوزه بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای و مسدود نمودن آنها و بررسی دستورالعمل ها وآئین نامه هایی که زمینه ویژه  خواری، انحصارطلبی و تعارض منافع را فراهم می‌آورد

۶.مشارکت در اعتبار بخشی بیمارستان ها و داشتن پیوست HSE برای کسب مجوز ساخت بیمارستان یا مجوز بازسازی بیمارستان ها و تقویت نقش بهداشت حرفه ای در اعتباربخشی و ممانعت از واگذاری امور تخصصی بهداشت حرفه ای به سایر تخصص های غیر مرتبط

۷.احیای فرایند استعلام صنایع و کارخانجات از واحد بهداشت حرفه ای از مرحله صدور پروانه تا بهره برداری بمنظور رعایت و لحاظ نمودن قوانین بهداشت حرفه ای از بدو طراحی و ساخت

۸.ایجاد اتاق فکر و مشورت با صاحبنظران با تجربه دراقصی نقاط کشور جهت ارتقای جایگاه مرکز سلامت و اعمال نظرات مفید در دستورالعمل ها و آئین نامه ها

۹.ایجادارتباط مستقیم با انجمنهای صنفی، علمی وسایر منتقدین بمنظور دریافت نظرات سازنده آنان و بررسی نقدهای علمی،صنفی و قانونی آنان درمسائل مربوطه

۱۰.ایجاد تعامل وعدالت بین حوزه بهداشت حرفه ای، محیط وطب کار در بحث تخصیص اعتبار و تأمین نیروی انسانی وت جهیزات و… بنحوی که تضییع کننده حقوق دیگری به نفع سایر بخش ها و یا تضعیف یکی به نفع دیگری نگردد

۱۱.ایجاد ارتباط موثر با شورای عالی حفاظت فنی و اداره بازرسی کار جهت تهیه، تصویب و ابلاغ دستورالعمل های حوزه ایمنی و بهداشت حرفه ای

۱۲.تشکیل دادسرای ویژه جرایم ایمنی و بهداشت حرفه ای و یا دبیرخانه ویژه ای جهت شعب ویژه بهداشت حرفه ای درقوه قضاییه به منظور حمایت از گزارشات آنان در معرفی  و رسیدگی به پرونده تخلفات کارفرمایان صنایع و… طبق ماده ۱۰۱ قانون کار  و ایجاد وحدت رویه در صدور آرای قضایی مربوطه و همچنین احیای شورا های حل اختلاف بهداشت محیط در مراکز بهداشتی جهت بررسی تخلفات اصناف و اماکن عرضه خدمات و….

۱۳.دفاع و مراقبت از بیت المال و منافع بخش دولتی در حوزه بهداشت حرفه ای و طب کار  و همچنین ایجاد فرصت جهت بخش خصوصی بدون اینکه حقی از بخش دولتی تضییع و پایمال گردد و نقش حاکمیت آن حوزه مورد نقض واقع گردد و یا انحصارطلبی و رانتخواری ویژه ای بدون وجود رقابت سالم جهت افراد و مجموعه های بخش خصوصی ایجاد شود

۱۴.برخورد قاطع با اعمال هرگونه رانتخواری و ویژه خواری  شخصی در سیستم و جلوگیری ازسوءاستفاده شخصی از جایگاهها توسط افراد مرکز سلامت

۱۵.ارائه لوایح به مجلس شورای اسلامی در راستای اصلاح نواقص و کمبودهای موجود در فصل چهارم قانون کار و سایر قوانین مورد استفاده در مرکز بنحوی که تقویت کننده نقش حاکمیتی و نظارتی بهداشت حرفه ای گردد و زمینه ارتقای هرچه بیشتر بهداشت کار و بهداشت شاغلین را بیش از پیش فراهم سازد

۱۶.ارتقای سطح علمی بازرسان با برگزاری دوره های آموزشی تکمیلی، تخصصی و عملیاتی مبتنی برنیازهای واقعی آنان

۱۷.اصلاح و بازنگری دستورالعمل ها و آئین نامه هایی در حوزه بهداشت محیط که مانع راه اندازی ورونق بخش  اصناف و اماکن خدماتی می‌باشند

۱۸.استفاده ازتوان سازمان‌های هدف همچون اتاق بازرگانی و… جهت تسهیل اجرای قوانین در حوزه اصناف و انعقاد تفاهم نامه های مشترک

۱۹.بازنگری آئین نامه استخدام بازرسان بهداشت کار با درنظرگرفتن تقویت جایگاه بازرسان بهداشت کار و نیز افزایش فوق العاده جذب و  فوق العاده سختی کار بازرسان

۲۰.تشکیل کمیته های مشترک استانی بین بازرسان کار وزارت کار و بازرسین بهداشت حرفه ای وزارت بهداشت

۲۱.احترام به نگاه تخصصی در رشته های بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای وجلوگیری از هرگونه ادغام که مخدوش کننده و تضعیف کننده این حوزه گردد و بازنگری ساختاری با اولیت تخصص محوری و قانون مداری و استقلال کاری و رعایت عدالت در اختصاص ردیف سازمانی

۲۲.ارتقای سطح سامانه بازرسی بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای مبتنی برنیازهای واقعی بازرسان و رفع معایب ومشکلات موجود

۲۳.راه اندازی آزمایشگاه مرجع درحوزه بهداشت حرفه ای درزمینه اجرای ماده ۹۰ قانون کار و مجهز کردن بازرسان به دستگاه های اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار

۲۴.توزیع مناسب و عادلانه  متخصص طب کار در سطح کشور  بنحوی که توزیع متخصص طب کار با اولویت مراکز استان و دانشگاه ها با توجه به وجود صنایع مد نظر قرار گیرد

۲۵.ایجاد ردیف جدید متخصص طب کار در چارت سازمانی معاونت بهداشتی بدون حذف و اشغال و تصاحب ردیف سایر بخش های بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای

۲۶.ارتباط و همکاری  مستقیم و مستمر متخصص طب کار در کنار و هم ردیف  کارشناسان بهداشت حرفه ای بمنظور ایجاد ارتباط جهت شناسایی و معرفی بیماران ناشی از عوامل زیان آور محیط کار  و بررسی اقدامات کنترلی آن عوامل زیان آور  در مجموعه هدف توسط کارشناسان بهداشت حرفه ای

۲۷.الزام به رعایت تعرفه مصوب برای بخش خصوصی خدمات مهندسی بهداشت حرفه ای معاینات طب کار و بهداشت محیط و پرهیز از ارزان فروشی و کم فروشی سطح ارائه خدمات

۲۸.تدوین آیین نامه اجرایی معاینات سلامت شغلی با موافقت وزارت کار و تصویب هیئت وزیران

۲۹.تدوین آیین نامه نظارتی بر فعالیت پزشکان عمومی و متخصص توسط بازرسان بهداشت حرفه ای

۳۰.واگذاری برخی موارد علمی-اجرایی به انجمن های تخصصی

۳۱.ایجاد سامانه جامع ثبت اطلاعات شرکت خصوصی بهداشت حرفه ای، طب کار، سم پاشی و …

۳۲.تهیه و تدوین ضوابط ساختمانی برای احداث مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی، برای جلوگیری از برخورد سلیقه ای در احداث مراکز و شفاف سازی برای سرمایه گذاران نیاز به تدوین و ابلاغ ضوابط ساختمانی و تجهیزاتی در این مورد است

۳۳.اختصاص تجهیزات پیشرفته و به روز در آزمایشگاه های بهداشت محیط  به عنوان ناظر سلامت آب و فاضلاب و هوا

۳۴.تبیین مناسب جایگاه بهداشت محیط و تعیین وظایف در بحث فاضلاب ، هوا و …؛ در این مباحث سازمان های مختلفی از جمله محیط زیست، استاندارد و … نقش نظارتی دارند و لازم است جایگاه سازمان های مختلف و شرح وظایف آن ها به طور کامل و واضح مشخص و تبیین شود.

۳۵.عدم وجود جایگاه مناسب بهداشت محیط در بیمارستان ها: جایگاه بهداشت محیط در بیمارستان ها در سال های اخیر تنزل زیادی پیدا کرده به ویژه در مباحث اعتبار بخشی ، به نحوی که بسیاری از مباحث تخصصی بهداشت محیط  توسط  کمیته کنترل عفونت پیگیری می شود.

۳۶.پیگیری بررسی همخوانی سرفصل های درسی دانشگاهی با نیاز های شغلی بهداشت محیط توسط برد های تخصصی؛ سرفصل های درسی بهداشت محیط همخوانی مناسبی با نیاز های بازرسان در زمان کار ندارد و نیاز به بازنگری دارد همچنین در مقطع ارشد لازم است گرایش های مختلفی از جمله بهداشت آب، فاضلاب ،هوا، پسماند، مواد غذایی ، بهداشت بیمارستانی و … در نظر گرفته شود

۳۷.اختصاص مدیریت مستقل در سامانه ۱۹۰ در بخش های بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای  با هدف مدیریت داده ها ، ارجاعات شکایات دریافتی و نهایتا گزارش گیری مستقل در هر حوزه در معاونت های بهداشتی دانشگاه ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات