تاریخ انتشار : شنبه 4 دی 1400 - 23:44
کد خبر : 12280

همداستانی کرونایی ترامپ و بایدن علیه چین

همداستانی کرونایی ترامپ و بایدن علیه چین

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که از ابتدای همه‌گیری کرونا انگشت اتهامش را به سمت چینی‌ها نشانه رفته بود، این روزها در سخنرانی‌های تبلیغاتی و مصاحبه‌هایش با شدت و حدت بیشتری اتهاماتش را علیه پکن تکرار می‌کند.   ترامپ هفته گذشته در جمع هوادارانش در دالاس ایالت تگزاس مجددا اظهار داشت: همه‌گیری کرونا به دلیل

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که از ابتدای همه‌گیری کرونا انگشت اتهامش را به سمت چینی‌ها نشانه رفته بود، این روزها در سخنرانی‌های تبلیغاتی و مصاحبه‌هایش با شدت و حدت بیشتری اتهاماتش را علیه پکن تکرار می‌کند.

 

ترامپ هفته گذشته در جمع هوادارانش در دالاس ایالت تگزاس مجددا اظهار داشت: همه‌گیری کرونا به دلیل جلوگیری از پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ در آمریکا ابداع شد.

 

به گفته او، تعرفه کالاهای چینی باید به عنوان جبران خسارت ناشی از نقش چین در ایجاد ناآرامی و اختلال بوجود آمده به دلیل شیوع کووید-۱۹ افزایش یابد.

 

ترامپ در مصاحبه اخیرش با «فاکس نیوز» ضمن قاتل خواندن «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری چین گفت: پکن باید غرامت بدهد اما پول کافی برای پرداختن غرامت را ندارد. من فقط درباره ایالات متحده حرف نمی‌زنم و درباره کل جهان حرف می‌زنم. ۶۰ تریلیون دلار خسارت به کل جهان وارد شد. چینی‌ها ۶۰ تریلیون دلار ندارند اما آنها باید کاری برای جبران خسارت انجام دهند.

 

 

از سوی دیگر آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا همچنان، به‌شدت در تلاشند تا شواهد مشخصی برای اثبات نظریه نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا ارائه دهند اما هنوز داده‌ها و اطلاعات قابل اتکایی به دست نیاورده‌اند. چین اقدام آمریکا را محکوم کرده و معتقد است تحقیق در حوزه ویروس کرونا به‌عنوان امری علمی باید به دانشمندان واگذار شود.

 

در گزارش جدید سازمان های اطلاعاتی آمریکا ادعا شده پکن در روند بررسی منشأ کرونا سنگ‌اندازی می کند. یک مقام امنیتی نیز اعلام کرده نهاد‌های اطلاعاتی این کشور معتقدند نمی‌توان موضوع احتمال نشت ویروس کرونا از آزمایشگاه‌های چین را بدون دسترسی به اطلاعات دولت چین مورد بررسی قرار داد.

 

آمریکا مدعی است تنها چین می‌تواند به سؤالات مهم مرتبط با منشأ ویروس کرونا که تاکنون ۵.۵ میلیون قربانی گرفته پاسخ دهد. به باور آن‌ها بدون همکاری چین نمی توان به ارزیابی جامعی درباره منشأ کووید-۱۹ دست یافت.

 

«جو بایدن» با توجه به اعلان سازمان‌های اطلاعاتی غربی از لزوم ادامه تلاش واشنگتن و متحدانش برای مجبور کردن چین به پاسخگویی سخن گفته و تأکید کرده است: «اطلاعاتی حیاتی درباره منشأ این بیماری در جمهوری خلق چین وجود دارد و از همان ابتدا نیز مقامات دولتی در این کشور تلاش داشتند تا مانع از دسترسی بازرسان بین‌المللی و اعضای جامعه جهانی بهداشت به داده ها و اطلاعات شوند.»

 

کاخ سفید چندی قبل با صدور بیانیه ای اعلام کرد بر اساس برخی شواهد شیوع ویروس کرونا به دلیل وقوع سانحه در یک آزمایشگاه علمی هنوز منتفی نیست. در طرف مقابل چین تلاش آمریکا را دشمنی صریح تفسیر کرده است.

 

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن انتقاد از رویه واشنگتن گفت آن‌ها به واقعیت و حقایق توجه ندارند و تنها برای اثبات تئوری مغرضانه خود تلاش می کنند. چین ورود سازمان های اطلاعاتی آمریکا به این مسئله را رد و تأکید کرده در خصوص منشأ ویروس کرونا به عنوان یک بیماری و موضوع عملی باید دانشمندان تحقیق نمایند.

 

سفارت چین در آمریکا نیز اظهارات بایدن را محکوم کرده است. این سفارتخانه با صدور بیانیه ای ضمن انتقاد از ورود سازمان های اطلاعاتی به عنوان یک ترفند قدیمی برای جلب‌توجه و باورپذیری اتهامات ارائه‌شده علیه پکن را رد کرده است.

 

به باور تهیه‌کنندگان این بیانیه، پکن چنین بیاناتی را به‌منزله افترازنی و نسبت دادن گناه خود به دیگران و همچنین احیای نظریه توطئه «نشت آزمایشگاهی» می داند.

 

چندی پیش رسانه چینی «گلوبال تایمز» ضمن بررسی گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در رابطه با «نشت آزمایشگاهی» ویروس کرونا مدعی شد واشنگتن نه‌تنها شواهد مستندی در خصوص ادعای خود ندارد بلکه بسیاری از متحدان این کشور نیز مصنوعی یا آزمایشگاهی بودن ویروس کرونا را رد می‌کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات