تاریخ انتشار : دوشنبه 13 دی 1400 - 15:45
کد خبر : 12385

خلع سلاح ایران در جنگ آب

خلع سلاح ایران در جنگ آب

در جنگ آب خصوصا مقابل ترک‌ها دست ایران تقریبا خالی است و همه می‌بینیم که بحران آب چه بر سر مردم و کشور آورده و خواهد آورد.   در حالی که دولتی‌ها، نمایندگان مجلس و برخی ائمه جمعه دعا و نماز جهت نزول باران را برای رهایی از استیصال خشکسالی توصیه می‌کنند، حق‌آبه ایران از

در جنگ آب خصوصا مقابل ترک‌ها دست ایران تقریبا خالی است و همه می‌بینیم که بحران آب چه بر سر مردم و کشور آورده و خواهد آورد.

 

در حالی که دولتی‌ها، نمایندگان مجلس و برخی ائمه جمعه دعا و نماز جهت نزول باران را برای رهایی از استیصال خشکسالی توصیه می‌کنند، حق‌آبه ایران از رودهایی که از قلمرو همسایگان سرچشمه می‌گیرد زیر تیغ رفته است.

 

مساله حق‌آبه در سال‌های قبل که وضعیت ذخایر سدها مناسب‌تر بود کمتر مساله‌ای بین ایران و کشورهای همسایه ایجاد می‌کرد ولی حالا که ایران در خشکسالی و خشکی فرورفته و حتی مدیریت منابع مانده را هم از دست داده و استان‌ها برای حفظ منابع آبی اقدام می‌کنند، گرفتن حق‌آبه ایران از همسایگان چندان ارزان تمام نخواهد شد!

 

به گزارش روزنامه «آرمان ملی» مساله حق‌آبه ایران از هیرمند، به دادخواست حقوقی ایران از آب رود هیرمند در منطقه سیستان اشاره دارد.

 

این رود در گذشته در هر دو کشور افغانستان و ایران جاری بوده ولی پس از جدایی هرات از خاک ایران در سال ۱۸۵۷ میلادی به موجب معاهده پاریس و خودداری گسترده حاکمیت افغانستان از جاری‌ساختن رود هیرمند در خاک ایران، مساله حق‌آبه رود هیرمند را به یکی از مسائل مهم سیاسی، اجتماعی و زیست‌ محیطی دو کشور مبدل ساخت که حالا با استقرار طالبان به‌عنوان دولت این کشور اجرای معاهدات بین‌المللی بیش از گذشته از سوی کشور افغانستان دور از ذهن شده است.

 

هیچ‌یک از رودخانه‌های مرزی کشور غیر از اروندرود و رودهای مشترک با افغانستان قرارداد، پروتکل یا توافق‌نامه‌ای ندارند. با وجود این، سران کابل رودخانه‌های هریرود و هیرمند را رودخانه درون‌سرزمینی می‌دانند و برای دادن حق‌آبه ایران، مساله تهاتر انرژی و معاوضه آب به‌‌جای نفت یا برق را مطرح می‌کنند.

 

نادیده‌گرفتن حق‌آبه ایران فقط به شرق کشور محدود نمی‌شود و در غرب و جنوب نیز کشورهای ترکیه و بعضا عراق، نسبت به حق‌آبه ایران بی‌توجه بوده‌اند و در سکوت مسئولان و دستگاه دیپلماسی کشور دست به سدسازی‌های پی‌در‌پی زده‌اند!

 

پروژه‌های گاپ (سدسازی روی سرچشمه‌های دجله و فرات) و داپ (سدسازی روی سرچشمه ارس) بیش از سایر سدسازی‌های ترکیه تاثیر مستقیمی ‌روی امنیت غذایی و محیط‌زیست ایران می‌گذارد. به نحوی که پیش‌بینی می‌شود اگر سدسازی‌های ترکیه روی رودخانه ارس به اتمام برسد، کشاورزی در شمال غرب ایران و البته امنیت غذایی کشور با محدودیت‌های جدی مواجه شود.

 

 

«حمیدرضا صالحی» رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در این باره می‌گوید: به‌هرحال از دیر باز با همسایه‌های شرقی و غربی روی بحث آب‌های مرزی پروتکل‌هایی را داشتیم و سعی شده تا منافع کشور حفظ شود و با توجه به عمل روابطی که با این کشورها ایجاد می‌کنیم بتوانیم دیپلماسی قوی‌تری را داشته باشیم تا حقوق کشورمان در رابطه با حق‌آبه رعایت شود.

 

به گفته صالحی، کشور زمانی می‌تواند در دیپلماسی‌های متعدد از جمله انرژی و آب و… با قدرت عمل کند که جایگاه کشور تقویت شود؛ تقویت جایگاه کشور هم به رشد و ابعاد اقتصادی کشور و تبادلاتی که با سایر کشورها دارد، برمی‌گردد. یعنی هرچه تبادلات اقتصادی‌مان با این کشورها بیشتر باشد و آنها محتاج به ایران باشند در رابطه با آب هم همکاری خواهند کرد. به‌عنوان مثال در رابطه با برق کشور عراق به ایران محتاج است و بخشی از انرژی عراق چه در رابطه با گاز و چه برق از این طریق تامین می‌شود بنابراین وقتی صحبت از دیپلماسی می‌شود باید بتوان در کنار تبادل انرژی موضوع آب را هم دنبال کرد و در تبادلات انرژی که موقعیت ممتاز برای کشور مقابل ایجاد می‌شود حق‌آبه هم رعایت شود.

 

این در حالی است که برای وادار کردن ترک‌ها جهت رعایت حق‌آبه ایران ابزارهایمان ناچیز است. سال‌ها پیش نبض انرژی ترکیه از زیر انگشت ایران می‌گذشت اما به دلیل تنوع‌طلبی رهبران آنکارا در تامین انرژی مورد نیاز جهت مصرف داخلی و ترانزیت پرسود آن به غرب، منابع ایرانی برای آن‌ها قابل جایگزینی است.

 

به گزارش روزنامه «خراسان» ترکیه ۱۰ ابرپروژه آبی دارد که «ایلیسو» فقط یکی از آن‌هاست و نوزدهمین سدی بود که روی دجله و فرات احداث شده است. اما یکی دیگر از پروژه‌های آبی این کشور، احداث سدهای متعدد روی «ارس» است که «کاراکورت» یکی از آن‏هاست و آبگیری هم شده است؛ آن هم با ۱.۶ میلیارد مترمکعب. اما داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود و قرار است سال آینده نیز سد «سویلمز» برای آبگیری آماده شود و پس از آن، سد «توزلوجا»، در آخرین نقاط خاک ترکیه بر سر راه این رود قد علم خواهد کرد.

 

در تازه‌ترین خبر مرتبط با تهدید منافع منطقه‌ای ایران، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه گفته که کشورش به پیشنهادی که از امارات متحده عربی در زمینه حمل و نقل زمینی دریافت کرده بود، واکنش مثبت داشته و این یعنی دور زدن ایران.

 

نتیجه این سدکردن‌ها و دور زدن‌های پیاپی که از تاسیس خط لوله باکو-تفلیس-جیحان تا امروز تشدید شده، تضعیف جایگاه ایران بوده که اینک در بحران خشکسالی و جنگ آب هم آثارش را آشکارا نشان می‌دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات