تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 دی 1400 - 16:12
کد خبر : 12418

مذاکرات هسته‌ای دولت سیزدهم؛ زنگ خطر در وین

مذاکرات هسته‌ای دولت سیزدهم؛ زنگ خطر در وین

مذاکرات هسته‌ای در دولت رئیسی پس از ۶ ماه توقف، بار دیگر استارت خورد و اکنون شاهد دومین دور گفت‌وگوها در این دولت هستیم؛ مذاکراتی که گفته می‌شود از پیشرفت مورد انتظار برخوردار نیست.   «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه اظهار داشت گفت‌و‌گوهای وین پیشرفت اندکی داشته و ایالات

مذاکرات هسته‌ای در دولت رئیسی پس از ۶ ماه توقف، بار دیگر استارت خورد و اکنون شاهد دومین دور گفت‌وگوها در این دولت هستیم؛ مذاکراتی که گفته می‌شود از پیشرفت مورد انتظار برخوردار نیست.

 

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه اظهار داشت گفت‌و‌گوهای وین پیشرفت اندکی داشته و ایالات متحده امیدوار است طی این هفته پیشرفت‌هایی در همین راستا به دست آید.

 

با وجود اینکه دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران نتایج مذاکرات احیای برجام را مثبت ارزیابی می‌کنند اما در این دو دور مذاکرات اخیر، بعضا حاشیه‌ها پررنگ‌تر از متن مذاکرات بوده‌است؛ حاشیه‌هایی که تازه‌ترینِ آن به بازی جدید مسکو در وین برمی‌گردد.

 

این حاشیه‌ها به عکس جنجالی دیدار برجامی «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین با «رابرت مالی» مذاکره‌کننده ارشد آمریکا مربوط می‌شود.

 

 

در حالی که بسیاری از نقش پررنگ روسیه در مذاکرات انتقاد می‌کردند، انتشار این عکس انتقادات را وارد مرحله‌ای جدی‌تر کرد به طوری که برخی این تصویر را تداعی‌کننده عکس معروف استالین، روزولت و چرچیل در تهران سال ۱۳۲۰ دانستند؛ نشستی که از شاه برای حضور در در آن دعوت نشده‌بود.

 

 

منتقدان، گفت‌وگوی نماینده آمریکا و روسیه درباره برجام و ایران را نه تنها نوعی تحقیر ملی قلمداد می‌کنند که از نظر آنان این دیدار حتی با رویکرد و شعار «نه شرقی و نه غربی» در تعارض است.

 

هرچند این دیدگاه از سوی مقامات کشورمان از جمله «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه رد شد اما انتظار می‌رود تهران با اعتنا به تجارب تلخ روابط با روسیه، در این زمینه نگرانی‌های موجود را در نظر بگیرد.

 

پیش از این، طیفی از اخبار انتشاریافته، تفاوت مواضع اعلانی روسیه و ایران را به تصویر می‌کشید. در حالی که اولیانوف روز هشتم دی‌ماه، در نشریه «فارین‌پالیسی» نوشت که «روسیه و چین ایران را وادار کرده‌اند برخی خواسته‌های حداکثری خود را کنار بگذارد و گفت‌وگوهای وین بر اساس پیش‌نویسی که در شش دور مذاکره با دولت روحانی به دست آمده بود، شروع شود»، تهران اما دیدگاهی معکوس دارد.

 

«علی باقری کنی» سرتیم مذاکراتی ایران تاکید کرده «در هفته گذشته و طی مذاکرات در موضوع لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای به دو سند دست پیدا کردیم که این دو سند، دیگر سند به دست آمده در ۲۰ ژوئن (مذاکرات وین ۶) نخواهند بود بلکه دو سند جدید است که بر اساس مواضع ایران مبنای مذاکراتی خواهد بود که در آینده نزدیک در وین آغاز می‌شود.»

 

پیش از این مواضع نیز اولیانوف برای احیای برجام از طرحی رونمایی کرد که بر مبنای آن سانتریفیوژهای پیشرفته ایران باید نابود، منتقل یا پلمپ شوند؛ طرحی که که به بدبینی نسبت به سیاست‌های مسکو در مذاکرات جدید افزوده و یادآور فایل صوتی ظریف است که به طرح‌های مخرب روسیه در آستانه امضای برجام اشاره داشت.

 

ظریف در این مصاحبه که ششم اسفند سال ۱۳۹۹ ضبط و مدتی بعد رسانه‌ای شد، گفته‌بود: «روس‌ها فکر نمی‌کردند برجام به نتیجه برسد و در هفته‌های آخر که دیدند برجام دارد به نتیجه می‌رسد شروع کردند به طرح پیشنهادهایی جدید».

 

به گفته ظریف، در این مرحله روسیه و فرانسه پیشنهاد دادند «ایران هر ۶ ماه یک بار موظف به تمدید مجوز از شورای امنیت برای ادامه توافق هسته‌ای باشد. یعنی ایران مجبور بود هر شش ماه یک بار با ۵ عضو ثابت و ۱۰ عضو غیرثابت شورا مذاکره کند تا برجام تمدید شود.»

 

ار نگاه ناظران، توازن‌بخشی به روابط با غرب و شرق بهترین رویکرد برای استقلال ایران و برگ برنده تهران در مذاکرات هسته‌ای است. بی‌تردید مذاکراتی که در آن ایران به عنوان یک طرف مذاکره در مقابل ۱+۴ ، نقش مهم خود را به روسیه یا هر کشور دیگری واگذار کند نه در راستای منافع ملی است و نه اقناع کننده افکار عمومی.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات