تاریخ انتشار : شنبه 18 دی 1400 - 12:03
کد خبر : 12424

همه مقصران حذف سرخابی‌ها از آسیا

همه مقصران حذف سرخابی‌ها از آسیا

کنفدراسیون فوتبال آسیا در خبری کوتاه اعلام کرد پرسپولیس و استقلال بعد از فرصت کوتاهی که به آن‌ها داده شد، مجوز‌های لازم برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ را به دست نیاوردند و به طور قطعی از لیگ قهرمانان کنار رفتند. همچنین، باشگاه گل گهر نیز نتوانست مجوز حرفه‌ای را دریافت کند تا سپاهان

کنفدراسیون فوتبال آسیا در خبری کوتاه اعلام کرد پرسپولیس و استقلال بعد از فرصت کوتاهی که به آن‌ها داده شد، مجوز‌های لازم برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ را به دست نیاوردند و به طور قطعی از لیگ قهرمانان کنار رفتند. همچنین، باشگاه گل گهر نیز نتوانست مجوز حرفه‌ای را دریافت کند تا سپاهان و فولاد تنها نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان فصل جدید باشند.

 

این تصمیمی است که روز ششم ژانویه در کنفدراسیون فوتبال آسیا گرفته شده و به این ترتیب دو سهمیه ایران برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا از دست رفت.

 

بیست روز پیش کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نتوانستند الزامات دریافت مجوز حرفه‌ای را رعایت کنند. الزاماتی نظیر رفع مشکلات زیرساختی، تسویه بدهی، سامان مالیاتی، استادیوم اختصاصی و نداشتن مالکیت مشترک.

 

بعضی از منابع خبر داده‌اند به خاطر عمق مشکلات و بی‌قاعدگی‌های مربوط به باشگاه‌های ایرانی احتمالا محرومیت محدود به ۲۰۲۲ نخواهد بود و سرخابی‌ها سال ۲۰۲۳ هم در جایی در لیگ قهرمانان آسیا نخواهند داشت.

 

به گزارش روزنامه «اعتماد»، در تمام سال‌هایی که جام باشگاه‌های آسیا به لیگ قهرمانان آسیا و فرمت جدید آن تغییر کرده AFC از تیم‌های آسیایی درخواست داشته ملزومات مربوط به حرفه‌ای شدن را رعایت کنند. با این حال در تمام این سال‌ها وزارت ورزش و مدیران دو باشگاه حل مشکلات را پشت گوش انداختند و با سندسازی مجوز دریافت کردند. امسال اما که یک شرکت آلمانی مسوول رسیدگی به پرونده تیم‌ها در بحث درخواست مجوز حرفه‌ای شد، راه‌حل‌های قبلی جواب نداد و کار به حذف دو تیم کشید.

 

 

در نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا برای حذف دو باشگاه علاوه بر شمردن مشکلات زیرساختی در حد استاندارد نبودن سرویس بهداشتی و نداشتن تیر دروازه ذخیره به مساله مالکیت مشترک دو باشگاه و بدهی پرسپولیس به مربی سابق آرژانتینی اشاره شده است.

 

مشکل مدیریتی دو باشگاه همان مشکلی است که سال‌ها قرار است برطرف شود اما هرگز انجام نشده. وقتی حمید سجادی در اوایل کار دولت سیزدهم به عنوان وزیر ورزش معرفی شد اعلام کرد این کار تا آبان انجام می‌شود. وی در تازه‌ترین اظهارنظر خودش گفته فروردین سال بعد این اتفاق رخ خواهد داد! به زبان ساده‌تر وزیر ورزش نتوانست یا نخواست مشکل مدیریتی دو باشگاه را حل کند. سجادی حتی بعد از ابلاغ اولیه حذف سرخابی‌ها دست از رفتار اشتباه برنداشت و در فرصت پنج روزه برای ارسال دفاعیه به شکلی صوری اعلام کرد دو باشگاه به دو وزارتخانه صمت و اقتصاد واگذار شده‌اند و مشکل برطرف شده. او حتی این ادعا را با سایر وزرا هماهنگ نکرد. نتیجه این شد که هر دو وزارتخانه به اضافه رییس سازمان خصوصی‌سازی صبح روز بعد خبر انتقال مالکیت را تکذیب کردند!

 

در طول این بیست روز مدیران عامل دو باشگاه به اضافه کاظم اولیایی و داریوش مصطفوی اعضای کمیته استیناف با مصاحبه‌های متعدد در رسانه‌ها و ادعاهای درست و غلط شرایط را برای حذف دو تیم بیشتر فراهم کردند.

 

 

صدری مدیرعامل پرسپولیس چند روز قبل از ابلاغ رای اولیه با افتخار مقابل دوربین‌ها گفت مشکل مجوز حرفه‌ای برطرف شده! آجرلو هم همین را تایید کرد. مسوولان کمیته بدوی و استیناف صدور مجوز حرفه‌ای هر بار که ادعایی در مورد سرخابی‌ها مطرح می‌شد بلافاصله در رسانه‌ها حضور پیدا می‌کردند و پاسخ می‌دادند. یک بار اولیایی در پاسخ به این سوال که خصوصی‌سازی دو باشگاه به کجا می‌انجامد، پاسخ داد: «واگذاری دو باشگاه سراب است»! او به عنوان یک مقام رسمی که حرفش در نهادهای بین‌المللی به عنوان سند مطرح می‌شود این حرف را زد. همین آقای اولیایی وقتی اعلام شد دو باشگاه حذف می‌شوند با قدرت جلو آمد که شلوغش نکنید! چه کسی گفته حذف این دو باشگاه قطعی است؟

 

دروغ گفتیم. در تمام این سال‌ها به ای‌اف‌سی و هواداران فوتبال دروغ گفتیم و بالاخره باید یک‌جا تاوان این دروغ‌ها داده می‌شد. حالا تازه به قول معروف سر بزرگ ماجرا زیر لحاف است و با ارسال شدن پرونده دو باشگاه به کمیته انضباطی ای‌اف‌سی ممکن است دو باشگاه با اتهام بزرگ جعل سند مواجه شوند. اتهامی که اگر رخ داده باشد و به اثبات برسد مجازات‌های بیشتری برای سرخابی‌ها به ارمغان خواهد آورد.

 

علاوه بر تمام روسای جمهور، وزیران ورزش سابق، مدیران عامل سرخابی‌ها که باید پاسخگو باشند، آقایان حمید سجادی، مجید صدری، مصطفی آجرلو، مدیران فدراسیون فوتبال و اعضای کمیته‌های بدوی و استیناف صدور مجوز حرفه‌ای باید پاسخگوی اتفاق رخ داده باشند. همه اینهایی که فکر می‌کردند با یک بلیت رفت و برگشت به کوالالامپور مالزی و گرفتن عکس یادگاری با شیخ سلمان در مقر AFC و زدن لبخندهایی به پهنای صورت مشکل حل می‌شود. همین‌هایی که وقتی گفتند ان‌شاءالله می‌رویم و مشکل را در ملاقات رو در رو حل می‌کنیم حتی به تقویم نگاه نکردند که سال نوی میلادی شروع شده و کنفدراسیون فوتبال آسیا تعطیل است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات