تاریخ انتشار : سه شنبه 21 دی 1400 - 16:57
کد خبر : 12471

مالیات‌گیری از خانه‌های خالی با سیستم شکسته‌بسته

مالیات‌گیری از خانه‌های خالی با سیستم شکسته‌بسته

اوضاع خزانه و هدف‌گذاری‌های بودجه‌ای دولت که به تعبیر منتقدانش به دنبال خالی کردن جیب مردم از طریق فشارهای مالیاتی است باعث شده تا فرایندهایی مانند مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی شتاب بیشتری بگیرد.   در میان بحث‌ونظرهای مختلف درباره نقش بانک‌ها در احتکار مسکن و چندوچون محاسبه مالیات و … ، «محمد مسیحی» معاون سازمان

اوضاع خزانه و هدف‌گذاری‌های بودجه‌ای دولت که به تعبیر منتقدانش به دنبال خالی کردن جیب مردم از طریق فشارهای مالیاتی است باعث شده تا فرایندهایی مانند مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی شتاب بیشتری بگیرد.

 

در میان بحث‌ونظرهای مختلف درباره نقش بانک‌ها در احتکار مسکن و چندوچون محاسبه مالیات و … ، «محمد مسیحی» معاون سازمان امور مالیاتی در برنامه خبری صداوسیما توضیح داد ۱۲ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی شده‌ که ۹ هزار واحد متعلق به حقوقی‌ها و ۳هزار واحد متعلق به افراد حقیقی است.

 

به گفته مسیحی، ملاک شناسایی این بوده که یک واحد مسکونی به مدت ۱۲۰ روز خالی باشد تا مشمول اخذ مالیات قرار گیرد. وی افزوده آمارگیری از واحدها برعهده وزارت راه و شهرسازی بوده تا از طریق سامانه ملی مسکن اطلاعات کامل را اعلام کند.

 

 

آمار وزارت راه اما تفاوت فاحشی با سازمان امور مالیاتی دارد. به گفته «محمود محمودزاده» معاون وزیر راه و شهرسازی، یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی و برای مالکان آنها برای بار سوم پیامک ارسال شده است تا اطلاعات مربوط به خانه‌های خود را مجدد ویرایش کنند که کمترین ریسک مبنی بر اشتباه و نقص اطلاعات وجود داشته باشد.

 

و اما این پیامک‌ها چگونه ارسال شده است؟ یکی از شهروندانی که این پیامک‌ها را دریافت کرده به ایران مامن می‌گوید: بعد از دریافت اس ام اس به سامانه  amlak.mrud.ir مراجعه کردم که در آن لیست دو سه خانه‌ای که طی شش‌هفت سال اخیر عوض کردم آمده و اطلاعاتی از من خواسته شده تا ثابت شود این املاک در اختیار من نیست از کد ملی خریدار تا تاریخ دقیق انتقال سند و …

 

به گفته این شهروند، کمتر کسی به اطلاعاتی که این سامانه مطالبه کرده بعد از چند سال دسترسی دارد و این در حالی است که باید اطلاعات دقیق بر اساس کد ملی افراد و از طریق بانک اسناد و املاک جمع‌آوری شود نه خوداظهاری‌هایی که لوازم آن وجود ندارد.

 

این اوضاعِ احصای اطلاعات، غیر از حقوقی‌هایی که خیالشان از مالیات‌پردازی تا حد زیادی راحت است، احتمالا دلگرمی محتکران حقیقی را هم به دنبال خواهد داشت که با سیستم شکسته‌بسته فعلی راه‌های گریز از مالیات کم نخواهد بود؛ هر چند کافی است با ترفندهایی که بسیاری از محتکران می‌شناسند ثابت کنند واحدهایشان به‌جای ۱۲۰ روز فقط ۱۱۹ روز یا کمتر از آن خالی بوده است.

 

حالا به این آشفته بازار باید هشدارهای پلیس فتا را هم اضافه کرد که فریب پیامک با شماره های غیررسمی درباره مالیات بر خانه های خالی را نخورید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

معین سه شنبه , ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۱

خیلی عجیبه واقعا برای منم این پیامک اومد رفتم تو سامانه دیدم همه ۱۲ خونه ای که تو بیست سال اخیر فروختم اومده جز آملاک من و برای اینکه ثابت کنم کد ملی خریدار و تاریخ انتقال سند و خیلی چیزهای دیگه میخواد که اصلا ادم الان دسترسی بهش نداره

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات