تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 دی 1400 - 21:13
کد خبر : 12486

شراکت چین با اسرائیل و دلواپسی در واشنگتن

شراکت چین با اسرائیل و دلواپسی در واشنگتن

ایالات‌متحده آمریکا به خصوص از دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» نگران سرمایه‌گذاری و نفوذ گسترده چین در سرزمین‌های اشغالی است.   چندی پیش سایت خبری «آکسیوس» مدعی شد واشنگتن نگرانی خود را این باره از زبان رئیس سازمان سیا در اسرائیل مطرح کرده است.   به گزارش ایران مامن، در نگاه آمریکا با اینکه سرمایه‌گذاری

ایالات‌متحده آمریکا به خصوص از دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» نگران سرمایه‌گذاری و نفوذ گسترده چین در سرزمین‌های اشغالی است.

 

چندی پیش سایت خبری «آکسیوس» مدعی شد واشنگتن نگرانی خود را این باره از زبان رئیس سازمان سیا در اسرائیل مطرح کرده است.

 

به گزارش ایران مامن، در نگاه آمریکا با اینکه سرمایه‌گذاری تجاری چین نمی‌تواند چندان مشکل‌ساز باشد اما حضور پکن در طرح‌های امنیتی و اطلاعاتی و پروژه های کلان زیرساختی را نمی‌توان تحمل کرد. این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که اخباری درباره حمله سایبری هکرهای چینی به نهادهای صهیونیستی آن‌هم با استفاده از پوشش ایرانی در رسانه‌ها منتشر شده است.

 

به گزارش آکسیوس «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا در سفر تابستان گذشته به اراضی اشغالی به «نفتالی بنت» نخست وزیر اسرائیل در خصوص تبعات سرمایه‌گذاری چین به‌ویژه سرمایه‌گذاری در بخش فناوری‌های اطلاعاتی و پروژه‌های زیربنایی هشدار داده است.

 

 

طی دوره ریاست جمهوری ترامپ نیز آمریکا بارها در خصوص مشارکت چین در پروژه‌های زیربنایی بزرگ مانند تأسیس بندر جدید در حیفا هشدار داده و مدعی بود افزایش حضور چینی‌ها می تواند به روابط امنیتی آن‌ها با اسرائیل آسیب وارد سازد. به‌رغم نگرانی امریکا گزارش آکسیوس از افزایش چشمگیر حضور چین در سرزمین های اشغالی حکایت دارد.

 

آکسیوس مدعی است نخست وزیر اسرائیل اطمینان داده نگرانی‌های آمریکا درک و رفع خواهد شد. در همین رابطه یکی از مقامات ارشد رژیم اسرائیل در مصاحبه با آکسیوس از آغاز گفتگوها با دولت بایدن در رابطه با چین خبر داد. این مقام اسرائیلی گفته یکی از نگرانی های واشنگتن مشارکت چین در پروژه بزرگ مترو  شهر تل آویو است؛ موضوعی که به باور اسرائیلی‌ها بخاطر کم کاری و عدم ورود شرکت های آمریکایی به‌طرف چینی سپرده شد.

 

«میرا رسنیک» از اعضای ارشد وزارت خارجه آمریکا هم چنین پاسخ داده است: ما می دانیم که شرکا و متحدان نزدیک ما در خاورمیانه با چین روابط تجاری دارند. این مشکلی ندارد، اما به شرکای خود خیلی روشن تأکید کرده‌ایم همکاری و حضور چین در برخی از حوزه ها را تحمل نخواهیم کرد

 

با اینکه هنوز اطلاعات مشخصی از میزان سرمایه‌گذاری چین در اسرائیل منتشر نشده اما «رویترز» از افزایش سرمایه‌گذاری چینی‌ها خبر داده و مدعی شده پکن بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۸ در بخش‌های بهداشت و زیست پزشکی اسرائیل یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌ است. «جروزالیم پست» نیز در این رابطه اعلام کرده که چینی‌ها فقط نزدیک به ۳۲۵ میلیون دلار در بخش فناوری‌های پیشرفته اسرائیل سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

 

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که گزارش یک شرکت امنیتی نشان می دهد ده‌ها وب‌سایت متعلق به این رژیم و شرکت‌های بخش خصوصی در سرزمین‌های اشغالی هدف حملات سایبری چین بوده اند.

 

گفته می‌شود که یک گروه سایبری جاسوسی وابسته به دولت چین با راه‌اندازی مجموعه حملاتی که از ژانویه ۲۰۱۹ آغاز شده سازمان‌ها و نهادهای اسرائیلی را هدف قرار داده و طی حملات خود به دلایل نامشخص از نمادها و آدرس ایرانی استفاده نموده است؛ اقدامی که بهره گیری از رقابت ایران-اسرائیل برای پنهان کردن نقش و اهداف پکن تفسیر شده است.

 

بیشتر بخوانید:

حمله چشم‌بادامی‌ها به اسرائیل با رد پای ایرانی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات