تاریخ انتشار : یکشنبه 26 دی 1400 - 20:06
کد خبر : 12509

پرونده برجام بسته می‌شود؟

پرونده برجام بسته می‌شود؟

این روزها اخبار ضد و نقیض درباره مذاکرات وین بسیار است؛ مذاکراتی که در ابتدا با توجه به پافشاری دو طرف بر مواضع‌شان و همچنین تلاش رسانه‌ای غرب که سعی داشت ایران را عامل شکست مذاکرات معرفی کند، چندان چشم‌انداز روشنی را به دست نمی‌داد.   حالا چهره‌هایی همچون «مهدی طائب» فرمانده قرارگاه عمار می‌گویند

این روزها اخبار ضد و نقیض درباره مذاکرات وین بسیار است؛ مذاکراتی که در ابتدا با توجه به پافشاری دو طرف بر مواضع‌شان و همچنین تلاش رسانه‌ای غرب که سعی داشت ایران را عامل شکست مذاکرات معرفی کند، چندان چشم‌انداز روشنی را به دست نمی‌داد.

 

حالا چهره‌هایی همچون «مهدی طائب» فرمانده قرارگاه عمار می‌گویند «ما هیچگاه میدان مذاکره با اروپا را ترک نمی‌کنیم و مذاکرات نیز به نتیجه خواهد رسید.»

 

در همین رابطه، «سید رسول موسوی» دیپلمات ایرانی و دستیار وزیر امور خارجه در صفحه توییتر خود نوشت : «جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا احتمال برخاستن دود سفید از دودکش هتل ‎کوبورگ را می‌دهد.»

 

با وجود این نگاه خوشبینانه و اصرار چهره‌ها و طیف‌ها هوادار دولت بر ثمربخشی مذاکرات، برخی هشدار می‌دهند باید مراقبت شود که این دود سیاه نشود.

 

 

در میان این هشدارها و همچنین ابهامات مربوط به اهداف واقعی بازیگری مانند روسیه، احتمال اقدامات مخرب صهیونیست‌ها علیه مذاکرات و ده‌ها اما و اگر دیگر، نگرانی درباره مواضع دولتی چون فرانسه هم مطرح می‌شود.

 

بعضی می‌گویند با توجه به تجربیات مذاکرات در دولت پیشین، روابط ویژه پاریس با تل‌آویو، تلاش فرانسه برای جلب نظر پایتخت‌های عربی و پرکردن جای پای آمریکایی‌ها در خاورمیانه باید با تیزبینی بازی فرانسوی‌ها را زیر نظر داشت.

 

به هر شکل باید دید که این مذاکرات چه نتایجی را حاصل می‌کند. اینکه آمریکایی‌ها به طور قطره چکانی یا به شکل موثر تحریم‌ها را بردارند یکی از سئوالاتی است که در این زمینه مطرح است. البته تیم مذاکره‌کننده ایرانی نشان داده بنابر تجربیات گذشته محکم پای تضمین‌ گرفتن از غربی‌ها ایستاده است.

 

در حال حاضر فضای روانی رفع تحریم‌ها در کشور شکل گرفته و این موضوع می‌تواند به شکل تیغی دو دَم عمل کند و فشاری مضاعف را روی تیم مذاکره‌کننده ایران به وجود آورد. به هر حال هنوز خبر قطعی از حصول نتیجه در وین مخابره نشده است و باید منتظر اتفاقات روزهای آینده بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات