تاریخ انتشار : دوشنبه 27 دی 1400 - 12:41
کد خبر : 12514

خوش‌رقصی از نوع مصری

خوش‌رقصی از نوع مصری

در حالی که بسیاری از نگاه‌ها در خاورمیانه به عادی‌سازی روابط دولت‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس با اسرائیل دوخته شده، مصری‌ها به دور از هر قیل و قالی روابط خود با واشنگتن و تل‌آویو را توسعه می‌دهند.   دفتر ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرده «ویلیام برنز» رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا اواخر اوت با «عبدالفتاح

در حالی که بسیاری از نگاه‌ها در خاورمیانه به عادی‌سازی روابط دولت‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس با اسرائیل دوخته شده، مصری‌ها به دور از هر قیل و قالی روابط خود با واشنگتن و تل‌آویو را توسعه می‌دهند.

 

دفتر ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرده «ویلیام برنز» رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا اواخر اوت با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر گفت‌وگو کرده است. در این بیانیه آمده دو طرف در خصوص موضوعات منطقه‌ای از تنش‌های خاورمیانه و افغانستان و سد رنسانس اتیوپی تا بحران لیبی را مورد بحث قرار داده اند. این دیدار که در قاهره انجام شده در ادامه سفرهای منطقه ای رئیس سازمان سیا قرار داشته است.

 

به گزارش ایران مامن، موضوع فلسطین به‌عنوان یکی از محورهای مذاکرات دو طرف به این خاطر دارای اهمیت است که مصر دومین دریافت‌کننده کمک‌های آمریکا در جهان بعد از اسرائیل محسوب می‌شود و اخیراً نقش مهمی در آتش‌بس بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی بعد از یازده روز درگیری های ماه مه داشته است.

 

در خصوص سد رنسانس نیز قاهره همواره از حمایت‌های دیپلماتیک آمریکا برخوردار بوده و تلاش می‌کند حمایت و همراهی آمریکا را برای فشار به «آدیس آبابا» به جهت سدی که تبعات زیادی برای کشاورزی و محیط زیست مصر خواهد داشت آورد کسب کند.

 

 

مصر در دهه های اخیر نقش سازشکارانه‌ای در رابطه با مواضع فلسطینی‌ها داشته است. اخیرا خبرهایی منتشر شده که نشان می‌دهد رئیس جمهور مصر در تماس با «محمود عباس» از تلاش قاهره به‌منظور بازگرداندن تشکیلات خودگردان به غزه سخن گفته و تصریح کرده مصر سازمان آزادی‌بخش فلسطین را تنها نماینده قانونی ملت فلسطین می داند؛ اقدامی که کارشناسان آن را در راستای برنامه جدید دولت‌های عربی برای ضربه زدن به حماس در غزه ارزیابی کرده اند. این اظهارات نمی‌تواند با رایزنی‌های اخیر آمریکا و مصر هم‌زمان با دیدار رئیس سیا از کرانه باختری و اسرائیل بی‌ارتباط باشد. به‌احتمال‌زیاد برنز که دانش‌آموخته رشته روابط بین‌الملل از دانشگاه آکسفورد و نویسنده کتاب روابط مصر و آمریکا است طرح جدیدی برای فلسطین دارد.

 

همگام با همین تحولات، وزیر جنگ اسرائیل با رئیس سرویس اطلاعات عمومی مصر دیدار و در خصوص موضوعات متنوعی تبادل نظر کرده‌اند. این دیدار در جریان سفر «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات مصر به سرزمین های اشغالی صورت گرفته و ادعا می شود علاوه  بر امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم، فشار مصر برای آزادی برخی از زندانیان اسرائیلی در نوار غزه موضوع بحث بوده است.

 

بر اساس ادعای برخی از رسانه ها در این ملاقات «بنی گانتز» و کامل در مورد چندین موضوع از جمله لزوم برقراری امنیت در مرزهای دو طرف و مبارزه با تروریسم رایزنی کرده اند.

 

با وجود قول مساعد مصری‌ها برای کمک به آزادی سربازان اسرائیلی، «محمود الظهر» عضو دفتر سیاسی حماس تأکید کرد به‌هیچ‌عنوان مبادله زندانیان را در مقابل بهبود وضع بشردوستانه نوار غزه یا کاهش محاصره این منطقه نخواهند پذیرفت.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات