تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 - 14:56
کد خبر : 12522

صداهای ضدچینی به هیچ جا نرسید

صداهای ضدچینی به هیچ جا نرسید

۶سال بعد از سفر «شی جین پینگ» رهبر چین به ایران (اوایل بهمن ۹۴) که در آن برنامه جامع همکاری مورد توافق پکن و تهران قرار گرفت، سرانجام سند توافق راهبردی ۲۵ ساله دو طرف وارد مرحله اجرایی شد.   به گزارش ایران مامن، این خبر را چینی‌ها در ابتدای هفته جاری و زمانی که

۶سال بعد از سفر «شی جین پینگ» رهبر چین به ایران (اوایل بهمن ۹۴) که در آن برنامه جامع همکاری مورد توافق پکن و تهران قرار گرفت، سرانجام سند توافق راهبردی ۲۵ ساله دو طرف وارد مرحله اجرایی شد.

 

به گزارش ایران مامن، این خبر را چینی‌ها در ابتدای هفته جاری و زمانی که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه در پکن به سر می‌برد تایید کردند.

 

گفته می‌شود در سفر ۲۹ دی‌ماه «سیدابراهیم رئیسی» به مسکو بحث و گفت‌وگو درباره سندی تقریبا مشابه با روس‌ها (راهبردی ۲۰ساله) در زمره اهداف غیراعلانی این سفر خواهد بود.

 

و اما درباره سند جامع ایران و چین، موافقان از گسترش تجارت و همچنین روابط خارجی در سطح استراتژیک استقبال کرده و اظهار می‌دارند در دنیای جدید ایران نیاز به شریک راهبردی دارد و کشورهای مختلف با اتحادهای بین‌المللی منافع خود را تامین می کنند.

 

 

چین بزرگترین خریدار نفت ایران است و گفته می‌شود روزانه یک میلیون بشکه نفت از ایران خریداری می کند‌. چین از لحاظ تامین انرژی روی ایران حساب ویژه ای باز کرده است.

 

در سوی مقابل، مخالفان این سند چین را شریک خوبی نمی‌دانند و نگران نفوذ و سودجویی چین از ایران به جای تامین دو جانبه منافع هستند و شرق‌‎گرایی را عامل بستن پنجره‌های ارتباط با غرب می‌دانند.

 

مخالفان چین‌گرایی می‌گویند برای چینی‌ها تنها منافع اقتصادی اهمیت دارد و با وجود اجرایی شدن برنامه همکاری ۲۵ ساله، پکن تنها تا زمانی می‌تواند نیازهای ایران را تامین سازد که کشورمان سود چشمگیری را عاید چینی‌ها سازد. در غیر این صورت سران پکن ترجیح می‌دهند راه‌های کم‌دردسرتری را برای دستیابی به منافع اقتصادی طی کنند.

 

در آستانه اجرایی شدن سند ۲۵ ساله برخی منابع از سود سرشار آن برای چینی‌ها سخن گفتند. به گزارش «تجارت نیوز»، تضمین خرید نفت از ایران به قیمت تخفیف ۳۰ درصدی خواهد بود. این در حالی است که در عرف بین‌المللی و در حجم عمده خرید و فروش نفت –که اکنون برنت از بشکه‌ای ۸۰ دلار عبور کرده- تخفیف‌ها بسته به اوضاع بازار روی سنت و نهایتا زیر ۱۰ دلار بسته‌می شود.

 

چین دو سوم مبلغ خرید نفت و گاز را به صورت نقدی (یوآن)  به ایران پرداخت می‌کند و یک سوم را به شکل کالا و خدمات آن هم با مهلت دوساله.

 

اخیرا «سی ان ان» از همکاری چین با عربستان برای تولید موشک‌های بالستیک خبر داده که به گفته مخالفان چین‌گرایی با ایجاد چالش برای امنیت ملی ایران، شوکی به طرفداران چین در تهران وارد آورده است.

 

با این همه، طرفداران توسعه روابط با چین، ایجاد شراکت راهبردی را به عنوان اهرم فشاری بر غرب جهت تن دادن به خواسته‌های ایران می‌دانند و عنوان می‌کنند این زنجیره با روسیه و کشورهای دیگر نیز باید تکمیل شود.

 

از دید آنان، فضای بین‌الملل با توجه به خبرهای مثبتی که از وین به گوش می‌رسد و اجرای قرارداد راهبردی تهران-پکن برای کشورمان بسیار متفاوت از گذشته رقم می خورد.

 

 

در این باره «سیدرضا تقوی» نماینده تهران و رئیس سابق شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفته است: انقلاب اسلامی با اصول مشخصی شکل گرفته است که یکی از مهم‌ترین اصول آن شعار «نه شرقی و نه غربی» بوده است اما اساساً معنی شعار «نه شرقی، نه غربی» نفی سلطه‌پذیری است و نه نفی تعامل. تاکنون ندیده‌ایم که از شرق عالم کشوری به‌صراحت بگوید ما به دنبال براندازی هستیم اما از سمت غرب بارها هم شنیده‌ایم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات